اروپا دروازه های جهنم

اروپا می‌خواهد برای مقابله با چین دروازه های جهنم را باز کند

در طول سال‌های اخیر تنش‌ها بین چین و قدرت‌های غربی به‌سطح بسیار بالایی رسیده است. همین نیز سبب شده که اروپا تصمیم بگیرد دروازه های جهنم را باز کند.

ظاهر شدن چین به‌عنوان یک قدرت جهانی باعث شده که تنش‌هایی بین این کشور و آمریکا پیش بیاید. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از قدرت نظامی اقتصادی خود برای اعمال فشار بر چین استفاده کنند و چین نیز در تلاش است با اهرم‌های خاص خود در برابر غرب مقاومت کند. همین رویکرد نیز باعث شده که اروپا تصمیم بگیرد با سرمایه‌گذاری گسترده دروازه های جهنم را باز کند.

اروپا با باز کردن دروازه های جهنم آينده خود را تضمین خواهد کرد

افزایش تعرفه‌های دولت آمریکا روی کالاهای چینی باعث شد که دولت این کشور نیز منع صادرات عناصر کمیاب زمین به دولت‌های غربی را اعلام کند. عناصر کمیاب به 17 عنصر از جمله اسکاندیوم، سریم، نئودیم و گالیم گفته می‌شود که این روزها استفاده‌های گسترده‌ای در تجهیزات پیشرفته، صنابع نظامی و خودروهای الکتریکی پیدا کرده‌اند. این عناصر برخلاف نامشان کمیاب نیستند، بلکه به‌شدت در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند و استخراج آنها در مقیاس گسترده می‌تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد.

اروپا دروازه های جهنم

در حال حاضر ۷۰ درصد از استخراج جهانی عناصر کمیاب به چین تعلق دارد. به همین‌خاطر اروپا تصمیم گرفته است با سرمایه‌گذاری گسترده و باز کردن دروازه های جهنم فشار چین را بی‌اثر کند. مسئله اینجاست که اروپا سعی دارد در دهه‌های پیش‌رو فرآیند انتقال از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک را کامل کند. هرچند که برای کامل کردن این فرآیند به عناصر کمیاب زمین نیاز دارد.

در همین راستا شرکت Rare Earths Norway وظیفه اکتشاف و استخراج این عناصر را بر عهده گرفته است. این شرکت ۳ سال را صرف کاوش در مناطق مختلف کرده و سرانجام توانست یک منبع ارزشمند از عناصر کمیاب را در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اسلو کشف کند. منبعی که ظاهرا می‌تواند هدف اروپایی‌ها برای به‌صفر رساندن انتشار کربن را ممکن کند. جالب اینجاست که از طرفی این عناصر می‌توانند فوق‌العاده به محیط‌زیست آسیب بزنند و از طرفی دیگر برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی و حذف سوخت‌های فسیلی ضروری هستند.

بررسی‌های اولیه شرکت نروژی نشان می‌دهد که ۱.۵ میلیون تن از عناصر کمیاب زمین و ۸.۸ میلیون تن اکسید این عناصر در دسترس قرار دارد. آنها امیدوار هستند که بتوانند ۱۰ درصد از نیاز اروپا را تا سال ۲۰۳۰ تامین کرده و تا سال ۲۰۴۰ نیز کاملا اروپا را از هرگونه کشور خارجی بی‌نیاز کنند. اما چرا از استخراج این عناصر با عنوان باز کردن دروازه های جهنم اروپا یاد می‌شود؟

اروپا دروازه های جهنم

مسئله اینجاست که منبع یاد‌شده در عمق یک کیلومتری زیر سطح دریا قرار دارد. جایی که دما فوق‌العاده بالا می‌رود و باید از تجهیزات بسیار پیشرفته برای استخراج مواد معدنی استفاده کرد. شرکت نروژی گفته است که برای استخراج منابع گفته‌شده به ۸۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری مشترک تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارد.

اگرچه رسیدن به انرژی پاک به‌عنوان هدف اصلی اروپا از باز کردن دروازه های جهنم عنوان شده است، اما کاملا مشخص است که آنها نگران آینده خود هستند. در واقع مسئله فقط به‌ اخبار علمی ختم نمی‌شود و باید آن را از نظر ابعاد دیگر نیز بررسی کرد. نیاز اروپا به گاز روسیه باعث شد که کشورهای اروپایی نتوانند در طول جنگ اوکراین این کشور را چندان زیاد تحت فشار قرار دهند.

تنش‌های اخیر با چین نیز سبب شده که اروپایی‌ها حسابی نگران وضعیت انرژی در قاره سبز باشند. مخصوصا اینکه چین علاوه بر استخراج ۷۰ درصد از عناصر کمیاب، پردازش ۹۰ درصد از عناصر موردنیاز برای صنایع تولید انرژی در جهان را نیز در اختیار دارد. در این میان پیشرفت‌های شگفت‌انگیز چین در عرصه‌های نظامی و فضایی نیز باعث شده که بسیاری از کارشناسان احتمال بروز یک درگیری گسترده بین این کشور و دولت‌های غربی را در آینده مطرح کنند.

مجموع این عوامل اروپا را قانع کرده که باید با سرمایه‌گذاری گسترده دروازه های جهنم را باز کرده و هرچه سریع‌تر به‌سوی انرژی‌های پاک حرکت کند.

بیشتر بخوانید:
محققان عناصری غیر منتظره را در کهکشان های نوجوان کشف کردند بیشترین منابع طبیعی جهان در کدام کشورها قرار دارند؟ فوری: دانشمندان سنگین ترین پادماده را کشف کردند، کشف ماده تاریک در گام بعدی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*