کشف عناصر غیر منتظره در کهکشان

محققان عناصری غیر منتظره را در کهکشان های نوجوان کشف کردند

محققان با بررسی اطلاعات دریافتی از تلسکوپ جیمز وب، به‌وجود عناصری غیر منتظره در ده‌ها کهکشان جوان پی بردند؛ این کشف حالا پرسش‌های تازه‌ای را درباره روند تکامل کیهان ایجاد کرده است.

کهکشان‌های دوردست مانند دریچه‌ای هستند که ما را به گذشته‌ها می‌برند؛ زیرا به‌دلیل بُعد مسافت، وقتی که به آن‌ها نگاه می‌کنیم انگار در حال دیدن نخستین مراحل پیدایش کائنات هستیم. اما به‌نظر می‌رسد هر چه آن‌ها را بیشتر رصد کنیم؛ نه تنها معمای تکامل کیهان حل نمی‌شود؛ بلکه ابهامات بیشتری در ذهن دانشمندان پدید می‌آید. نمونه‌اش کشف عناصری سنگین مانند نیکل در کهکشان هایی نوجوان که کاملا غیر منتظره است.

کشف عناصر غیر منتظره در کهکشان

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، 33 کهکشان نوجوان را در دوردست‌ها بررسی کردند؛ کهکشان‌هایی که 2 تا 3 میلیارد سال پس از مه‌بانگ (بیگ بنگ) شکل گرفتند. آن‌ها سپس طول موج نور دریافتی از کهکشان‌های منتخب را با یکدیگر ترکیب کردند تا به تصویری جامع دست یابند که نمایانگر دمای میانگین و عناصر موجود در این کهکشان‌ها است.

نتیجه اینکه ردپای عناصر سبک مانند هیدروژن، هلیم، نیتروژن، اکسیژن، سیلیکون، گوگرد و آراگون در این کهکشان‌های نوجوان کشف شد که قابل انتظار بود؛ اما وفور نیکل در آن‌ها، محققان را بهت‌زده کرد. آن‌ها می‌گویند حتی تعدد ابرنواختر نیز نمی‌تواند توجیه‌گر این مقدار نیکل باشد. درباره عنصر سنگینی صحبت می‌کنیم که در کهکشان‌های مسن هم به ندرت دیده شده است.

نتایج این مطالعه که در مجله The Astrophysical Journal Letters چاپ شده، می‌تواند خوراک تازه‌ای برای تحقیقات بیشتر درباره روند تکامل کیهان باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*