مقایسه پیکاپ وانت کی ام سی تی 9 و بهمن جی 9 - KMC T9 و G9

مقایسه پیکاپ KMC T9 با بهمن G9؛ شتر گاو پلنگ بهمن یا با وقار کرمان موتور؟

کی ام سی تی 9 کرمان موتور و جی 9 بهمن موتور دو پیکاپ تازه‌وارد بازار کشور هستند، اما در مقایسه بین KMC T9 و G9 کدام با قاطعیت برنده می‌شود؟

با عرضه پیکاپ‌های مونتاژی چینی توسط خودروسازان فعال بخش خصوصی در چند سال اخیر، بازار پیکاپ‌ها در کشور به‌روزتر و متنوع‌تر از قبل شده است. گل سرسبد این پیکاپ‌ها هم کی ام سی تی 8 بود که عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ چینی بازار ایران را تصاحب کرد. حالا کی ام سی تی 9 در پی موفقیت آن روانه بازار شده است. در همان حال تولید G9، پیکاپ تازه‌وارد بهمن موتور که برای مدتی از خط تولید خارج شده بود، اخیراً از سر گرفته شد. به همین بهانه، در ادامه به مقایسه KMC T9 و G9 به‌عنوان دو مورد از جدیدترین پیکاپ‌های بازار ایران می‌پردازیم.

طراحی نمای بیرونی تی 9 و جی 9

در طراحی نمای بیرونی تفاوت‌های فاحشی بین تی 9 و جی 9 وجود دارد. وانت جدید کرمان موتور دستخوش تغییراتی چشمگیر نسبت به نسخه قبلی خود در زمینه طراحی شده و به‌لطف المان‌هایی مثل چراغ‌های دوبخشی شامل دی‌لایت‌های باریک و کشیده و جلوپنجره بزرگ با الگو شبیه به کندو، با المان‌های روز طراحی هرچه هماهنگ‌تر شده است. در همان نگاه اول به تی 9 می‌توان حدس زد که این پیکاپ چینی می‌تواند به مذاق خیلی از رانندگان جوان‌تری که به دنبال پیکاپی به‌روز و جذاب هستند خوش بیاید.

در طرف دیگر بهمن G9 شبیه به یک پیکاپ تیپیکال آمریکایی به نظر می‌رسد؛ منتها در اصل دستپخت چینی‌ها در کپی‌کاری از محصولات شاخص خارجی است. فقط کافی است دنبال‌کننده اخبار خودرو باشید تا بعد از یک برانداز اولیه، متوجه شباهت خجالت‌آور وانت بهمن موتور به دوج رم شوید؛ از طراحی سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره تا فرم بدنه. هرچند چاشنی الهام‌گیری می‌تواند باعث نوآوری در طراحی شود، آنچه طراحان این خودرو انجام داده‌اند، کپی‌کاری محض است. تقلید آن‌ها صرفاً به یک محصول هم ختم نمی‌شود و حتی نشانه‌هایی از فورد F-150 را می‌توان دید که حاصل آن «شتر گاو پلنگ» در طراحی شده است.

مقایسه مشخصات، سواری و کاربری T9 و G9

کی ام سی تی 9 برای تامین قوای محرکه خود از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برد. این موتور می‌تواند 221 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید کند و نیرو محرکه را به‌وسیله یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته با قابلیت تیپ ترونیک به هر چهار چرخ هدایت می‌کند.

بهمن جی 9 زیر کاپوت خود یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ GDI دارد که با تولید 220 اسب بخار دست کم روی کاغذ با پیکاپ کرمان موتور برابری می‌کند، ولی با تولید 360 نیوتن متر گشتاور در این زمینه از رقیب خود عقب‌تر است. وظیفه انتقال نیرو محرکه این پیکاپ به هر چهار چرخ هم بر عهده یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته قرار دارد.

شاید با مقایسه T9 و G9 روی کاغذ تصور کنید که قدرت تقریباً یکسانی دارند، ولی تی 9 در واقع پیکاپِ اول بازار از لحاظ گشتاور تولیدی است و همچنین عملکرد آن به‌شکل محسوسی نسبت به محصول بهمن برتری دارد. G9 به‌دلیل ابعاد بزرگ خود در خیلی از موقعیت‌ها، به‌خصوص آفرود سنگین جنب و جوش کافی را ندارد. رقیب این پیکاپ اما با پویایی بیشتر، در شهر، جاده­‌های خارج از شهر و حتی مسیرهای آفرودی می‌تواند سواری بهتری را برای راننده فراهم کند.

همچنین باید اشاره کرد بهمن جی 9 به‌خاطر طراحی مقلدانه خود با ابعاد نامتقارن، در برخی از مواقع نه تنها برای راننده کاربردی نیست، بلکه می‌تواند دردسرساز شود. مثلاً رفت‌وآمد با آن در شهرهای پرترافیکی مثل تهران به هیچ وجه کار آسانی نیست و مشتریان باید در انتخاب این وانت این موضوع را مد نظر قرار بدهند.

بهمن G9

در محور عقب وانت مونتاژی بهمن موتور سیستم تعلیق فنر لول به کار رفته که وجه تمایز آن نسبت به تی 9 با سیستم تعلیق مرسوم فنر شمش است. با این حال، این ابتکار آنچنان کارساز نیست؛ چراکه ظرفیت حمل بار آن از 500 کیلوگرم فراتر نمی‌رود، اما محصول کرمان موتور می‌تواند تا 1 تن بار را در اتاق بار خود حمل کند. برای کمپرها و آفرودرها یا صاحبان کسب‌وکار که از پیکاپ برای حمل و نقل وسایل خود استفاده می‌کنند، بدون شک T9 انتخاب عاقلانه‌تری است.

کابین و امکانات رفاهی و ایمنی

کی ام سی تی 9 و بهمن جی 9 از نظر طراحی کلی کابین آنچنان متفاوت از یکدیگر متفاوت نیستند، ولی در پیکاپ کرمان موتور متریال باکیفیت‌تری به کار رفته است. کابین آن همچنین با فضای جادار و ارگونومی بهتر، تجربه راحت‌تری را برای سرنشین فراهم می‌کند و این موضوع برای راننده‌ای که احتمالاً همیشه عازم سفر به خارج از شهر است حرف اول را می‌زند.

وقتی پای امکانات رفاهی و ایمنی در میان باشد، این دو پیکاپ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و صرفاً G9 از چند آپشن بیشتر نسبت به رقیب خود برخوردار است. هر دو به امکانات ایمنی و کمک‌راننده مثل کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، سیستم پایش باد تایرها، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، کروز کنترل، سنسور نور و باران و 6 ایربگ مجهز هستند. همچنین با آپشن‌های رفاهی نظیر نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا، صفحه آمپر دیجیتال، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی شاگرد عرضه می‌شوند.

مقایسه قیمت و ارزش خرید کی ام سی T9 و بهمن G9

بحث قیمت‌گذاری جایی است که مقایسه کی ام سی T9 و بهمن G9 حتی جالب‌تر می‌شود. بر اساس جدیدترین شرایط فروش خودرو تی 9، کرمان موتور آن را با قیمت 1 میلیارد و 974 میلیون تومان عرضه می‌کند. جی 9 هم که به‌خاطر مشکل در تامین قطعات تولید آن متوقف شده بود، اخیراً با افزایش قیمت عجیب و غریب دوباره وارد خط تولید شد. اولین نسخه‌ها از این پیکاپ بهمن موتور اواخر سال قبل با قیمت 1 میلیارد و 980 میلیون تومان به خریداران تحویل داده شده بود، ولی حالا با افزایش حدود 610 میلیون تومانی به قیمت 2 میلیارد و 590 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کی ام سی T9

قیمتی که در حال نزدیک شدن به محدوده 3 میلیارد تومان است و در همان حال، نبود مزیت قابل توجه نسبت به رقیبی مثل KMC T9 باعث می‌شود خرید وانت بهمن توجیه نداشته باشد. به این باید مولفه‌های مهم دیگر از جمله بازار فروش و خدمات پس از فروش را هم اضافه کرد که مسلماً برای عده بسیاری در تعیین ارزش خرید آن اهمیت زیادی دارند.

بازار فروش و خدمات پس از فروش پیکاپ‌های کرمان و بهمن موتور

به‌لطف عواملی مثل قیمت خیلی پایین‌تر، سابقه تی 8 در بازار ایران و خدمات پس از فروش بهتر کرمان موتور، فروش کی ام سی T9 در بازار در مقایسه با G9 راحت‌تر خواهد بود. به هر حال، هیچ‌کس نمی‌خواهد یک پیکاپ دو تنی که چند میلیارد تومان برای آن هزینه کرده، در این وضعیت بازار روی دستش بماند. اگر نمی‌خواهید که در فروش خودرو خود به مشکل بر بخورید، پیکاپ کرمان موتور گزینه امن‌تری برای شما است. حتی در زمینه تعمیر، تامین قطعات و خدمات پس از فروش هم تی 9 خیال شما را راحت می‌کند.

جی 9 حتی در تیراژ تولید و مقیاس عرضه هم قابل مقایسه با کی ام سی تی 9 نیست. کرمان موتور که تی 8 را با تیراژ بالا روانه بازار کرده بود، قطعاً همین روند را با پشتوانه استقبال مردم برای نسخه جدید آن در پیش می‌گیرد. این در حالی است که بنا به آخرین گزارش‌های واصله، کمتر از 100 دستگاه از جی 9 در نمایندگی‌های بهمن عرضه شده است. باید منتظر ماند و دید این خودروساز خصوصی می‌تواند در آینده حجم فروش و در نتیجه تیراژ تولید این خودرو را افزایش بدهد یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید:
پیکاپ KMC T9 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP شد + ویدیو تست تصادف هاوال H6 توسط بهمن موتور مونتاژ می‌شود پیکاپ کره ای موسو خان به ایران می‌آید نیسان اکستند به زودی در بازار؛ نیسان آبی ارتقاء یافته با نشیمن راحت‌تر!