نخستین موشک پرسه زن جهان

با نخستین موشک پرسه زن جهان آشنا شوید؛ موشک 358 ساخت ایران

ایران پیشرفت زیادی در زمینه دفاعی کرده که یکی از مهم ترین آن‌ها، ساخت نخستین موشک پرسه زن جهان است. با موشک 358 ساخت ایران آشنا شوید.

کشورمان ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در زمینه صنایع نظامی و دفاعی کرده و توانسته قدرت خود را در منطقه تثبیت کند. جمهوری اسلامی پس از دفاع مقدس به این نتیجه رسید که باید با اتکا به خود و بدون نگاه به کمک کشورهای دیگر، روی پای خود بایستد تا بتواند در برابر دشمنانش از مرزهای میهن دفاع کند.

معرفی نخستین موشک پرسه زن جهان

در شرایط فعلی ایران به نقطه‌ای رسیده که به شبه نظامیان تحت حمایت خود از جمله حوثی‌های یمن و حزب الله لبنان بمب و موشک می‌دهد و منابع موردنیاز آن‌ها را تأمین می‌کند. همچنین ایران در ساخت و تولید سامانه‌های پدافندی مهمی نظیر سامانه پدافندی سوم خرداد نقش پررنگی ایفا کرده است. طی چند سال اخیر، هویت یکی از موشک‌های پدافندی کشورمان برای غربی‌ها فاش شده چرا که جمهوری اسلامی این سلاح قدرتمند را در اختیار حوثی‌ها و حزب الله قرار داده است.

نخستین موشک پرسه زن جهان

موشک 358 که در عربی به شاهین معروف شده، یک مهمات پرسه‌زن دفاع هوایی است. در اصطلاحات نظامی به مهماتی پرسه‌زن گفته می‌شود که می‌تواند پس از شلیک شدن، بر فراز منطقه هدف برای مدت معینی پرواز کند و به وسیله اپراتوری که به وسیله دوربین روی آن نصب شده، مختصات هدف را کشف کرده و با قفل کردن روی آن، موشک را به نقطه مدنظر بزند.

مهمات پرسه‌زن به زعم برخی از کارشناسان نظامی در زمره پهپادهای انتحاری دسته‌بندی می‌شوند چرا که می‌توانند مثل مهمات پرسه‌زن برای چند دقیقه و شاید هم چند ساعت پرواز انتظاری داشته باشند تا اپراتور آن‌ها هدف را کشف کرده و به آن حمله کند. لازم به ذکر است که همه پهپادهای انتحاری مجهز به چنین قابلیتی نیستند.

موشک پدافندی 358

موشک پدافندی 358 ساخت ایران برای نخستین مرتبه در سال 2018 میلادی رویت شد. در آن سال لاشه یکی از این راکت‌ها در یمن به واسطه نیروهای عربستانی کشف شد چرا که 358 شلیک شده نتوانسته بود هدف خود را کشف کند و به همین خاطر پس از پرواز انتظاری، سقوط کرده بود.

نخستین موشک پرسه زن جهان

شایعات پیرامون یک موشک جدید ساخت ایران داغ بود تا اینکه یک سال بعد، نیروی دریایی ایالات متحده موفق شد محموله ارسالی ایران به یمن را در دریا ضبط کرده و یک راکت 358 در آن پیدا کند. شکل ظاهری این موشک مشابه موشک‌های هوا به هوا بوده و دارای 2.7 متر طول و یک کلاهک 11 کیلوگرمی است.

روی بدنه موشک پدافندی 358 حدود 12 بالچه در سه بخش با اندازه‌ها و اشکال مختلف دیده می‌شود. مشخص نیست که این سلاح چقدر برد دارد زیرا آنچه برای یک مهمات پرسه زن با این مقیاس اهمیت دارد، مدت زمان پرواز انتظاری و درنگی است که برای کشف هدف و انهدام آن انجام می‌دهد.

نخستین موشک پرسه زن جهان

به هر حال گفته شده محدوده ارتفاع عمل این موشک 8.5 کیلومتر بوده حال آن که ارزیابی‌های پنتاگون نشان می‌دهد ارتفاع موثر آن زیر 6 کیلومتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

با سامانه موشکی باور ۳۷۳ ایران آشنا شوید

فرآیند شلیک موشک 358

358 پرسه‌زن از یک راکت کمکی بهره می‌گیرد و از یک لانچر ساده برای پرتاب استفاده می‌کند. پیشرانه این موشک از نوع توربوجت است که مختص موشک‌های کروز کوچک ساخته شده. آن نسخه‌ای که نیروی دریایی آمریکا از محموله ایران کشف و ضبط کرده، مجهز به موتور توربوجت ساخت هلند بود.

موشک 358 بعد از این که شلیک می‌شود، در یک منطقه خاص، الگوی پرواز 8 شکل را ترسیم می‌کند تا هدف توسط اپراتور و به کمک دوربین حرارتی نصب شده روی دماغه آن کشف شده و روی هدف قفل گردد. به طور کلی این مهمات پرسه‌زن به دو روش به دشمن حمله خواهد کرد:

نخستین موشک پرسه زن جهان

  • روش خودکار: در این روش پس از قفل دوربین روی هدف، سر موشک روی هدف به شکل خودکار قرار می‌گیرد و راکت با تعقیب آن ضربه نهایی را می‌زند.
  • روش دستی: در این روش موشک به وسیله اپراتور و به شکل هدایت همزمان به طرف هدف خواهد رفت.

منابع غربی مدعی شده‌اند که با توجه به دو روش خودکار و غیرخودکار، این موشک می‌تواند علیه هر هدفی چه در آسمان، زمین و حتی روی دریا استفاده شود. سلاح 358 ایران مجهز به یک فیوز انفجار مجاورتی لیزری شده که به محض رد شدن از کنار هدف منفجر خواهد شد. به نظر می‌رسد فیوز انفجار مجاورتی لیزری به کار رفته روی بدنه این موشک با فیوزی که در موشک میثاق تعبیه شده یکسان است.

نخستین موشک پرسه زن جهان

یکی از نکات جالب پیرامون مهمات پرسه‌زن این است که آن قدر در آسمان به گشت‌زنی ادامه می‌دهد تا سوختش تمام شود و خودکشی کند. (منظور این که منفجر شود) سرعت این موشک به نقل از منابع غربی 550 کیلومتر در ساعت بوده و نه تنها روی ضدپهپادها موثر است بلکه تأثیر زیادی روی جت‌های جنگی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

از ناو هواپیمابر شهید باقری سپاه چه می‌دانیم + ویدیو

سابقه فعالیت موشک 358

گزارش‌ها حاکی از این است که حوثی‌های یمن بارها از موشک 358 علیه مواضع جنگنده‌های سعودی استفاده کرده‌اند. علاوه بر این گفته شده حزب الله از این سلاح علیه جنگنده‌های اسرائیلی کمک گرفته ولی نتوانسته موفقیتی در سرنگونی آن‌ها کسب کند. با این حال 358 موفق شده پهپادهایی نظیر MQ1 آمریکا، هرمس 450 و 900 اسرائیل و بایرکتار و ایکینجی ترکیه را سرنگون کند.

نخستین موشک پرسه زن جهان

همچنین یک نوع از این مهمان پرسه‌زن سال 2021 در نزدیکی فرودگاه کرکوک عراق رویت شد. این موشک پس از گشت‌زنی‌های خود به زمین برخورد کرده ولی سالم به زمین نشسته بود. به احتمال زیاد نیروهای تحت حمایت ایران در عراق قصد داشته‌اند از این سلاح علیه یک هواگرد آمریکایی استفاده کنند.

این موشک بارها در یمن و روی یک کامیون با دو ریل پرتاب مشاهده شده و ایجاد اختلال روی آن دشوار است. البته از آنجایی که 358 با تصاویر دوربین کار می‌کند، می‌توان با قطع تصاویر ارسالی، ارتباطش با واحد اپراتور را قطع کرد.

نخستین موشک پرسه زن جهان

علیرغم این که منابع غربی از سال 2018 می‌دانستند این سلاح پدافندی متعلق به جمهوری اسلامی است ولی تا سال 2023 و برگزاری نمایشگاه دفاعی با حضور وزیر دفاع روسیه و فرماندهان ارشد نظامی سپاه، در ایران دیده نشده بود.

حقیقت دیگر این که موشک 358 نخستین مهمات سرگردان و پرسه‌زن جهان است که پیش از آن چنین چیزی در ارتش‌های دنیا دیده نشده است. شاید اهمیت این موشک به اندازه یک سامانه موشکی هدایت رادار نباشد اما برای شبه نظامیان تحت حمایت ایران که نمی‌توانند از سامانه‌های پدافندی پیشرفته بهره‌مند شوند، گزینه مناسبی علیه پهپادها است.

در گجت نیوز بخوانید:
این پهپاد عجیب چینی حتی از روی آب هم تیک آف می‌کند اولین زیردریایی ترکیه به آب افتاد اینها بدترین جنگنده‌های تاریخ هستند جدیدترین پهپاد انتحاری ایران با دو ویژگی مهم رونمایی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*