پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

چطور باید نرم افزارها را به‌طور کامل از روی کامپیوتر پاک کرد؟

هر زمانی که یک نرم افزار را از روی کامپیوتر خود پاک می‌کنید، به‌طور کامل پاک نخواهد شد و بقایایی از آن به‌جا می‌ماند. راه حل چیست؟

وقتی یک نرم افزار را از کامپیوترتان پاک می‌کنید، فضای خالی بیشتری برای کارهای دیگر به دست می‌آورید؛ اما بعضی از برنامه‌ها بعد از حذف شدن، ردپایی از خود به جا می‌گذارند. این ردپاها می‌توانند باعث مشکلاتی شوند.

اگر فکر می‌کنید که در آینده دوباره آن برنامه را نصب خواهید کرد، نیازی نیست ردپای آن را پاک کنید. این کار باعث می‌شود تا دفعه بعدی که برنامه را نصب می‌کنید، زمان کمتری صرف شود؛ اما اگر دیگر به برنامه نیازی ندارید، بهتر است آن را به طور کامل حذف کنید تا هیچ مشکلی ایجاد نکند.

در اینجا حالت سومی هم وجود دارد. بعضی وقت‌ها هم پیش می‌آید که برنامه‌ای را به خاطر مشکلاتی که دارد حذف می‌کنیم و بعدا می‌خواهیم آن را دوباره نصب کنیم. در این حالت، بهتر است تمام ردپاهای برنامه قبلی را پاک کنیم تا مشکلات قبلی تکرار نشوند.

پاک کردن کامل نرم افزارها از روی ویندوز

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید نرم افزارها را به طور کامل از روی کامپیوتر خود نصب کنید، مطلب درستی را انتخاب کردید. در اینجا به شما خواهیم گفت که برای حذف بقایای یک برنامه پاک شده، چه کارهایی را باید انجام دهید.

۱. حذف ورودی‌های رجیستری

برخی از برنامه‌ها داده‌های مورد نیاز خود از جمله تنظیمات یا اطلاعات مربوط به دوره‌های آزمایشی را در رجیستری ذخیره می‌کنند. هنگام حذف برنامه‌ها، ممکن است این اطلاعات از رجیستری حذف نشود و شما ناچار به حذف دستی آن‌ها باشید.

نکته:

هنگام ایجاد تغییرات در رجیستری، محتاط باشید؛ هر گونه اشتباهی می‌تواند ویندوز را غیرقابل استفاده کند. قبل از ادامه، از رجیستری ویندوز نسخه پشتیبان تهیه کنید یا یک نقطه بازیابی سیستم ایجاد کنید. به این ترتیب، در صورت بروز مشکل، می‌توانید از نسخه پشتیبان برای بازگرداندن رجیستری استفاده کنید.

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

برای باز کردن ویرایشگر رجیستری، کافیست از روی کیبورد خود کلیدهای میان‌بر Win + R را بفشارید تا پنجره مربوط به برنامه Run روی صفحه ظاهر شود. سپس در کادر متنی  آن، عبارت regedit را تایپ کرده و روی دکمه OK کلیک کنید. به مسیر زیر بروید. شما همچنین می‌توانید آن را کپی کرده و در نوار آدرس بالای صفحه پیست کنید و اینتر را بفشارید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\

کلیدی را که با برنامه حذف شده مرتبط است پیدا کنید، روی آن کلیک راست کرده و Delete را انتخاب کنید. سپس روی Yes کلیک کنید تا حذف کلید را تأیید کنید.

2. حذف دستی پوشه‌های باقی‌مانده

چندین پوشه و دایرکتوری وجود دارد که ویندوز برنامه‌های نصب شده را در آن‌ها قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید بقایای برنامه‌ها را پیدا کنید، باید به آنجا نگاهی بیاندازید.

کلیدهای ترکیبی Win + E را بفشارید تا File Explorer اجرا شود. سپس به This PC بروید و درایوی که برنامه‌ها روی آن نصب می‌شود (معمولا درایو C است) را باز کنید. سپس، در پوشه‌های “Program Files” و “Program Files (x86)” جستجو کنید. اگر پوشه‌های باقی‌مانده‌ای از برنامه‌های حذف شده خود را پیدا کردید، آن‌ها را حذف کنید.

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

سپس، برای باز کردن Windows Run، کلیدهای Win + R را فشار دهید. اکنون عبارت %appdata% را در کادر متن وارد کنید و روی OK کلیک کنید.  این کار زیرپوشه “Roaming” را در پوشه AppData باز می‌کند که در آن می‌توانید هر پوشه و فایلی را که نیاز ندارید حذف کنید.

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

در نهایت برای رفتن به پوشه AppData، روی فلش رو به بالا (در سمت چپ نوار آدرس) کلیک کنید. سپس، همین پاکسازی را در پوشه‌های Local و LocalLow انجام دهید.

۳. حذف فایل‌های موقت

پوشه Temp جایی است که ویندوز پیکربندی‌های راه‌اندازی و داده‌های کش شده از برنامه‌های مختلف را ذخیره می‌کند. ویندوز به طور دوره‌ای، معمولا بعد از چند روز یا زمانی که یک آستانه مشخص برآورده می‌شود، این داده‌ها را حذف می‌کند. اما می‌توانید بعد از حذف یک برنامه، خودتان نیز به صورت دستی از شر داده‌های داخل پوشه خلاص شوید.

برای انجام این کار، جستجویی در سیستم برای “Disk Cleanup” انجام دهید و آن را از نتایج جستجو انتخاب کنید تا ابزار راه‌اندازی شود. سپس درایوی که برنامه از آن حذف شده است را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

در Disk Cleanup، به پایین اسکرول کنید، کادر Temporary Files را علامت بزنید و روی OK کلیک کنید. در پنجره پاپ آپ، روی “Delete Files” کلیک کنید تا پوشه موقت را پاک کنید.

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

پاک کردن کامل نرم افزار از ویندوز

همچنین می‌توانید به صورت دستی بقایای موجود در خود پوشه Temp را حذف کنید. برای انجام این کار، کلیدهای Win + R را فشار دهید تا Run باز شود. سپس، %temp% را در کادر متن وارد کنید و روی OK کلیک کنید. در پوشه temp، هر فایلی را که با برنامه حذف شده مرتبط است حذف کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
راهنمای نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ویندوز ۱۱ با یادگیری مهم‌ترین کلیدهای میانبر ویندوز ۱۱، استاد کامپیوتر خود شوید افزایش سرعت بوت ویندوز با این چند ترفند کاربردی با استفاده از این ۵ ترفند، ظرف پنج دقیقه سرعت ویندوز را افزایش دهید ۴ کار جالبی که می‌توانید با God Mode در ویندوز ۱۱ انجام دهید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*