نیش پشه مرگ

نیش پشه، این مرد را راهی قبرستان کرد

این روزها نام پشه آئدس و تب دنگی بسیار شنیده می‌شود. هرچند که اخیرا نیش پشه منجر انتقال یک بیماری بسیار خطرناک دیگر و مرگ فردی در آمریکا شده است.

انتقال یک بیماری بسیار خطرناک از پشه به انسان باعث شده که زنگ هشدار برای کادر درمان در آمریکا به‌صدا درآید. دپارتمان بهداشت و خدمات درمانی ایالت نیو همپشایر آمریکا اخیرا خبر مرگ یک فرد در اثر نیش پشه را اعلام کرده است. متاسفانه جزئیات بیشتری در رابطه با سن، جنسیت و وضعیت سلامتی عمومی فرد در هنگام نیش پشه در دسترس نیست.

مرگ فردی در اثر نیش پشه باعث نگرانی گسترده در آمریکا شده است

نیش پشه مرگ

نیش پشه باعث شده که یک ویروس بسیار نادر به‌نام آنسفالیت اسب شرقی (EEE) به انسان منتقل شود. این ویروس توانسته در مدت بسیار کوتاهی سیستم عصبی فرد را به‌شدت درگیر کرده و مرگ او را رقم بزند. آخرین بار در سال ۲۰۱۴ بود که سه‌نفر به این ویروس مبتلا شدند و دو نفر از آنها جان باختند.

اما چه‌چیزی سبب شده که مرگ تنها یک نفر در اثر نیش پشه تا این حد مقامات حوزه پزشکی و سلامت را نگران کند؟ پیشتر این باور وجود داشت آنشفالیت اسب شرقی یک بیمار فوق‌العاده نادر است و خطری از جانب آن انسان را تهدید نمی‌کند. هرچند که ماه گذشته نیز در ایالت ماساچوست آمریکا فردی به این بیماری مبتلا شد. دانشمندان بر این باور هستند که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث شدت گرفتن این بیماری شده است.

بدتر از همه اینکه در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای بیماری آنسفالیت اسب شرقی وجود ندارد و ممکن است نیش پشه به‌راحتی مرگ فرد را رقم بزند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که باید قوانینی برای خاموشی شهر در شب وضع کرد و ورود به پارک‌های عمومی را نیز پس از ساعت خاصی ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این راهکارها، اسپری کردن قسمت‌های مختلف شهر می‌تواند در کنترل جمعیت پشه‌ها و جلوگیری از پخش بیماری مفید باشد.

نیش پشه مرگ

از علائم این بیماری می‌توان به تب، سردرد، حالت تهوع، اسهال، تشنج، تغییر در رفتار و خواب‌آلودگی اشاره کرد. همچنین این ویروس می‌تواند سبب التهاب در مغز یا بافت‌های اطراف نخاع شده و به آنسفالیت یا مننژیت منجر شود. بر اساس مقالات منتشر شده در اخبار علمی ۳۰ درصد از افراد مبتلا‌شده به این بیماری تا مدت‌های طولانی از مشکلات فیزیکی و روانی مختلف رنج می‌برند. همچنین گفته می‌شود که احتمال مرگ در نتیجه نیش پشه در افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۵۰ سال بیشتر است.

مقامات بهداشتی آمریکا به شهروندان این کشور توصیه کرده‌اند که با پوشیدن لباس‌های کامل، استفاده از اسپری‌های دافع حشرات و خشک کردن آب‌های راکد نزدیک خانه خود احتمال گسترش بیماری را کاهش دهند. به‌طورکلی محیط گرم و مربوط برای پشه ایده‌آل محسوب می‌شود. فعالیت‌های انسانی در طول چند دهه اخیر نیز باعث شده که بسیاری از مناطق آمریکا شاهد افزایش جمعیت حشرات مختلف از جمله پشه باشند. در نتیجه نگرانی‌ها از بابت انتقال بیماری‌های خطرناک افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:
عفونت ام پاکس یا آبله میمون قابل مقایسه با کرونا نیست با یک دوز از دارو جدید ایدز، ویروس HIV تا 10 هزار برابر ضعیف می‌شود هشدار ترسناک رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تب دنگی در کشور فراگیر می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*