ماموت‌های منقرض شده

ماموت‌های منقرض شده تا 4 سال دیگر دوباره زنده می‌شوند

طبق ادعای یک شرکت علوم زیستی و مهندسی ژنتیک، احیای گونه ماموت‌های منقرض شده پشمالو در آینده‌ای نزدیک عملی خواهد شد.

شرکت بیوتکنولوژی کلوسال (Colossal)، مستقر در دالاس ایالات متحده آمریکا از برنامه خود برای ویرایش ژنتیک ماموت‌های پشمالو منقرض شده با استفاده از علم شیمی تا سال ۲۰۲۷ میلادی خبر داده است. این شرکت اولین ساختار سه بعدی از DNA یک مأموت ۵۲ هزار ساله را توالی‌یابی کرده و همین موضوع احتمال احیای این حیوان عظیم‌الجثه باستانی را بهبود بخشیده است.

احیای ژنتیک ماموت‌های منقرض شده تا سال 2027

ماموت‌های منقرض شده

شرکت علوم زیستی و مهندسی ژنتیک «کلوسال» در سال گذشته 60 میلیون دلار بودجه اضافی برای ادامه کار ویرایش ژن ماموتی که در سال 2021 آغاز کرده بود، به دست آورد. طبق دیدگاه دانشمندان Colossal، ماموت‌های پشمالو منقرض شده بخش فعال حفظ سلامت قطب شمال هستند و بنابراین بازگرداندن این حیوان به زندگی می‌تواند تأثیر مفیدی بر سلامت اکوسیستم جهان داشته باشد. در حالی که Colossal در ابتدا امیدوار بود که ماموت پشمالو را دوباره به سیبری روسیه معرفی کند، این شرکت ممکن است گزینه‌های دیگری را بر اساس چارچوب سیاسی فعلی جهان (ناشی از جنگ اوکراین و روسیه) بررسی کند.

هدف محققان شرکت کلوسال بازیابی ماموت پشمالوی غول پیکر است. نمونه فسیلی ۵۲ هزار ساله‌ای که اخیراً تجزیه و تحلیل شد، میلیون‌ها برابر داده‌های توالی بیشتری ارائه داد و اولین مجموعه کامل از کروموزوم‌ها را در اختیار لاو دالن، دیرینه‌شناس و استاد ژنومیک تکوینی در دانشگاه استکهلم که یکی از اعضای هیئت مشورتی شرکت کلوسال است، قرار داد. بااین‌حال نقشه‌برداری و ویرایش کروموزوم‌های DNA یک ماموت پشمالو کار آسانی نبوده و اینجاست که فناوری پیشرفته شرکت کلوسال، محققان آن را قادر کرد تا با موفقیت ۲۸ کروموزوم را با جزئیات بی‌سابقه مدل‌سازی کنند.

همچنین DNA ماموت پشمالو 99.6 درصد با فیل آسیایی مطابقت دارد، که باعث می شود Colossal ادعا کند که در مسیر رسیدن به هدف خود قرار دارد. مدیران این شرکت می‌گویند:

در ذهن بسیاری، این موجود برای همیشه ناپدید شده است . اما نه در ذهن دانشمندان ما و نه در آزمایشگاه های شرکت ما. ما در حال حاضر در حال انقراض ماموت پشمی هستیم. تیم‌های ما نمونه‌های DNA زنده را جمع‌آوری کرده‌اند و در حال ویرایش ژن‌هایی هستند که به این جانور شگفت‌انگیز اجازه می‌دهد بار دیگر در قطب شمال متولد شود.

تولد اولین ماموت توسط یک فیل آفریقایی

ماموت‌های منقرض شده

دانشمندان کلوسال قصد دارند تا جنین جهش یافته را در یک فیل آفریقایی قرار دهند تا بدین ترتیب ماموت پشمالو جدید را به دنیا بیاورند. هدف نهایی آنها این است که پس از آن در بخش‌هایی از قطب شمال ماموت پشمالو جدید مستقر شود و زندگی گیاهی محلی را با الگوهای مهاجرت و عادات غذایی این جانور تقویت کنند.

به گفته کارشناسان، معرفی مجدد گونه‌های از دست رفته‌ای که نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم‌هایشان ایفا می‌کرده‌اند، می‌تواند به بازسازی اکوسیستم، افزایش ذخیره‌سازی کربن و کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند. آن‌ها همچنین می‌گویند از دست رفتن این ماموت‌های مقاوم به سرما مانع از جذب کربن در علفزار‌ها شده است. محققان قصد دارند دوباره آن‌ها را به مناطق سردسیر زمین بازگردانند تا از انتشار بیش از حد عوامل مخرب زمین جلوگیری کرده و همچنین از یخ‌های دائمی و آب شدن آنها محافظت کنند.

این ایده الهام بخش و رویایی و در عین حال محصور در ناآگاهی ما از این جانور باستانی غول‌پیکر است. برخی تصور می‌کنند که احیای ماموت‌ها برای ایجاد یک تأثیر قابل توجه، دور از ذهن است. اینکه آیا زمین می‌تواند به یک معنا «به عقب برگردد» یا اینکه ماموت‌ها آیا با آب و هوای کنونی سیاره ما سازگار می‌شوند یا نه، سؤال مهمی است که فعلا پابرجاست. به گفته محققان این شرکت، اولین نوزاد ماموت تا سال ۲۰۲۸ به دنیا خواهد آمد.

همچنین بخوانید:
علت تشکیل حیات روی زمین بسیار متفاوت با آنچه تاکنون فکر می‌کردیم است آیا واقعا حیوانی با نفس آتشین در جهان وجود داشته است؟ اینترنت حیوانات سال آینده می‌آید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*