حالت مستی راستگو

آیا افراد در حالت مستی راستگو می‌شوند؟

یک باور رایج وجود دارد که افراد در حالت مستی راستگو می‌شوند و آنچه در ذهنشان وجود دارد را بیان می‌کنند. آیا الکل می‌تواند معجزه کند و جلوی دروغ‌گویی را بگیرد؟

مصرف الکل باعث می‌شود که از حالت عادی خارج شده و کنترل کمتری روی حرف‌ها و اعمال خود داشته باشید. طبیعتا در این حالت ممکن است کارهایی بکنید که یادتان نیاید یا اینکه حرف‌هایی بزنید که در حالت عادی هرگز حاضر به گفتن آنها نبودید؛ اما آیا حالت مستی باعث می‌شود که راستگو شده و حقیقت را بگویید؟

باور رایج در رابطه با راستگو شدن افراد در حالت مستی درست نیست

حالت مستی راستگو

ضرب‌المثل‌های مختلفی از دوران باستان باقی مانده است که محتوای آنها ارتباط بین مصرف الکل و گفتن حقیقت است. به‌صورتی که گویی الکل می‌تواند همچون یک معجون جادویی عمل کرده و باعث شود شما واقعیت را بر زبان بیاورید. در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در زمینه تاثیر الکل بر مغز انسان انجام شده است. به همین‌خاطر می‌توان گفت که باور رایج در زمینه الکل چندان دقیق نیست.

بودن در حالت مستی احتمال بر زبان آوردن آنچه در ذهن داریم را بالا می‌برید. در برخی موارد این گفته‌ها حقیقت دارند و در برخی موارد نیز تصور می‌کنیم که اینگونه هستند. بدین‌ترتیب می‌توانیم بگوییم که احتمال راستگو بودن افراد پس پس از نوشیدن چند جرعه الکل بیشتر از حالت عادی می‌شود؛ اما امکان دارد چیزهایی را به‌زبان بیاورند که در حالت عادی چندان در مورد آنها جدی نیستند.

حالت مستی راستگو

به‌عنوان مثال ممکن است دوست شما در حالت مستی بگوید که قصد دارد به شهر دیگری مهاجرت کند و یا اینکه فردا شغل خود را ترک خواهد کرد. هرچند که روز بعد می‌گوید که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد. پژوهش‌های آنلاین انجام شده توسط دانشمندان حوزه پزشکی و سلامت نتوانسته‌اند به نتیجه مشخصی در رابطه با ارتباط متقابل بین راستگو شدن افراد و بودن در حالت مستی دست یابد. هرچند که پژوهش‌های انجام‌شده در رابطه با تاثیر الکل بر شخصیت، احساس و درک ذهنی افراد این باور را تایید می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷ یک نتایج یک پژوهش جالب در اخبار علمی ظاهر شد. دانشمندان می‌خواستند ببینند که مصرف میزان کافی ودکا برای رساندن الکل خون به ۹ درصد (کمی بیشتر از میزان مجاز برای رانندگی در آمریکا و انگلستان) چه تاثیری در رفتار فرد دارد. افراد ناظر در آزمایش گفتند که مصرف ودکا باعث شد که فرد بسیار بیشتر از گذشته رفتارهای اجتماعی از خود نشان دهد. در واقع این مهم‌ترین تغییر رفتاری فرد قلمداد می‌شد.

در این پژوهش تاثیر بودن در حالت مستی بر صادق و راستگو بودن افراد به‌صورت مستقیم بررسی نشده بود. هرچند کاملا مشخص است که وقتی شما با یک فرد احساس راحتی می‌کنید، احتمال اینکه با او صادق باشید بیشتر است. الکل باعث می‌شود که شما از لاک دفاعی خود بیرون بیایید و آنچه در ذهن دارید را به‌راحتی بگویید. گرچه تاثیر آن بر احساسات نیز سبب می‌شود که افکار شکل‌گرفته در آن لحظه ماهیت متغیر و موقتی داشته باشند.

الکل

دکتر مایکل سایت، استاد روان‌شناسی دانشگاه پیستبورگ تاکید می‌کند که الکل می‌تواند احساسات فرد را تقویت کند. بسیار دیده شده است که افراد در حالت مستی و هنگام صحبت با فردی دیگر بیشتر لبخند بزنند و یا حتی به‌خاطر مسائل ساده گریه کنند. در این حالت قطعا شما مواردی را که در ذهن خود دارید به‌راحتی بیان خواهید کرد. هرچند چقدر می‌توان گفت که صحبت‌های بیان‌شده ارزشمند و عمیق هستند؟

عموما افراد مواردی را در حالت مستی مطرح می‌کنند که چندان عمیق نیست یا در حالت عادی باعث پشیمانی شدید آنها خواهد شد. همچنین فراموش نکنید که در حالت طبیعی ممکن است افکار فوق‌العاده زیادی از ذهن شما گذر کنند؛ اما شما آنها را در لحظه رد خواهید کرد. شاید هم آنها را به‌چشم افکار عجیبی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند ببینید.

علاوه بر اینها، الکل باعث می‌شود که رفتارهای فرد شدیدتر از حالت عادی شوند. مثلا فرد خشونت زیادی از خود نشان دهد یا اینکه به‌شدت سراغ قمار برود. در این حالت قطعا افکاری از ذهن عبور می‌کنند که چندان طبیعی نیستند. افکاری که ممکن است به‌راحتی بیان شوند.

حالت مستی راستگو

این اتفاقات همه به‌خاطر تاثیر الکل بر قشر پیش‌پیشانی مغز رخ می‌دهند. قشری که وظیفه آن کنترل رفتارهای انسان و جلوگیری از اقدام بر اثر احساس‌های لحظه‌ای است. همچنین مشخص شده است که الکل می‌تواند عملکرد آمیگدال را تضعیف کند. قسمتی از مغز که با تحریک احساس ترس و اضطراب ارتباط دارد. در حالت عادی آمیگدال سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند تا جلوی گفتن حرف‌ها یا انجام کارهایی که در نهایت به یک آبروریزی بزرگ منجر می‌شوند را بگیرد. هرچند پس از چند شات الکل سیگنال‌های آمیگدال ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند.

با همه این موارد می‌توان گفت که الکل یک معجون جادویی برای آشکار شدن حقایق نیست. ممکن است که شما در حالت مستی کمی راستگو شده و رازهایی را به‌زبان بیاورید. این امکان هم وجود دارد که فرد صرفا افکاری بی‌معنی را بیان کند. مواردی که در حالت عادی هیچ معنی و ارزش خاصی برای او ندارند.

بیشتر بخوانید:
فقط ۷ ماه الکل مصرف نکنید تا در بدن شما معجزه رخ دهد چرا فضانوردان نمی‌توانند در ماموریت‌های فضایی خود الکل مصرف کنند؟ بیهوشی ناشی از مصرف بیش از حد الکل شانس زوال عقل را دو برابر می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*