ارتباط آفتاب با خستگی

چرا وقتی در معرض آفتاب قرار می‌گیریم، احساس خستگی می‌کنیم؟

همه ما تجربه خستگی بعد از یک روز گرم تابستانی را داریم. اما چرا آفتاب باعث می‌شود احساس خستگی کنیم؟ در اینجا به بررسی دلایل آن می‌پردازیم.

احتمالا تاکنون خستگی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را احساس کرده‌اید. معمولا این خستگی هنگام فعالیت‌های مختلفی مانند شنا، کار در فضای باز یا تفریح در ساحل تجربه می‌شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب احساس خستگی می‌کنید، قطعا یک دلیل علمی پشت آن وجود دارد.

چرا زیر آفتاب خسته می‌شویم؟

هنگامی که زیر آفتاب قرار می‌گیرید، بدن شما باید دمای مناسب خود را حفظ کند. بدن برای خنک شدن و حفظ این دما شروع به تعریق می‌کند. همچنین در این شرایط بدن نیاز دارد که سریع‌تر نفس بکشید و این باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود. در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کنید، از این رو معمولا پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید احساس خستگی بیشتری می‌کنید.

ارتباط آفتاب با خستگی

گرچه خستگی ناشی از قرار گرفتن زیر نور خورشید در حد نرمال خطرناک نیست، اما می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شده و بسیار شدیدتر شود. در موارد شدید که بدن نمی‌تواند خنک شود، ممکن است دچار گرمازدگی شوید. در صورت بروز علائم گرمازدگی، مانند سرگیجه، سردرد، یا تنفس سریع، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.

یکی دیگر از دلایل خسته شدن پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از دست دادن آب بدن به دلیل تعریق زیاد است. کم‌آبی بدن باعث می‌شود که بدن نتواند به خوبی کار کند و احساس خستگی بیشتری ایجاد شود. نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار نیز باعث تشدید کم‌آبی و افزایش خستگی می‌شود.

با توجه به افزایش دمای محیط در سال‌های اخیر، ضروری است که هنگام حضور در فضای باز، اقدامات لازم جهت حفظ سلامت بدن انجام شود. نوشیدن آب به مقدار کافی و استراحت در مکان‌های خنک، از جمله مهم‌ترین این اقدامات بوده و به پیشگیری از عوارضی همچون گرمازدگی و کاهش عملکرد شناختی کمک می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*