تحقیقات مرموز چینی‌ها روی میکروب‌های باستانی در ایستگاه فضایی

فضانوردان چینی در جستجوی حیات فرازمینی، میکروب های باستانی را در ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) آزمایش می‌کنند.

براساس یکی از تازه‌ترین اخبار دنیای نجوم، فضانوردان چینی در حال انجام آزمایشاتی روی میکروب های باستانی بی‌هوازی (آرکیاها) در ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) هستند. هدف آن‌ها بررسی توانایی این میکروب‌ها در تحمل شرایط سخت محیط فضا و شبیه‌سازی شرایط سیاره‌های دیگر است.

هدف از تحقیقات روی میکروب های باستانی در ایستگاه فضایی

فضانوردان ماموریت شنژو ۱۸، از جمله یه گوانگفو (Ye Guangfu)، لی کونگ (Li Cong)  و لی گوانگسو (Li Guangsu)، از اواخر آوریل در ایستگاه فضایی تیانگونگ مشغول تحقیقات مهمی روی میکروب های باستانی هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا آرکیاها می‌توانند در برابر تشعشعات فضایی مقاومت کنند و در محیط سخت فضا زنده بمانند.

آرکیاها موجودات تک سلولی باستانی هستند که یکی از اولین شکل‌های حیات روی زمین بوده‌اند. در این آزمایش، از نوع خاصی از آرکیا استفاده می‌شود که با خوردن گازهای ساده مانند هیدروژن و دی‌اکسید کربن، گاز متان تولید می‌کنند.

میکروب باستانی ایستگاه فضایی

تلویزیون دولتی چین گزارش داده است که دانشمندان چینی می‌خواهند بفهمند آیا این میکروب‌های باستانی می‌توانند در شرایط سخت سیاره مریخ زنده بمانند یا خیر. آن‌ها می‌خواهند با این آزمایش به سوال بزرگی پاسخ دهند: آیا در سیاره‌های دیگر هم حیات وجود دارد؟

متان، گازی که معمولا به عنوان یکی از نشانه‌های وجود حیات شناخته می‌شود، بارها در مریخ شناسایی شده است. با این حال، منشأ این گاز هنوز به طور کامل مشخص نیست و می‌تواند ناشی از فعالیت‌های زیستی یا فرآیندهای زمین‌شناسی باشد.

به منظور بررسی پتانسیل وجود حیات فرازمینی، آزمایش‌های مشابهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال شده‌اند تا در شرایط بی‌وزنی و تشعشعات فضایی مورد مطالعه قرار گیرند.

آرکیاهای بی‌هوازی به عنوان بخشی از محموله فضاپیمای تیانژو ۷ در اوایل امسال به ایستگاه فضایی تیانگونگ منتقل شدند و در یک ماژول سانتریفیوژ کوچک قرار گرفتند. همزمان، خدمه ماموریت شنژو ۱۸ مشغول اجرای طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها و عملیات نگهداری از ایستگاه فضایی هستند.

دانشمندان همچنین آزمایش‌هایی تحت عنوان مطالعات فارماکوکینتیک انجام داده‌اند تا بفهمند سفرهای طولانی در فضا چه تاثیری بر بدن انسان می‌گذارد. آن‌ها می‌خواهند با این آزمایش‌ها داروهای جدیدی بسازند که فضانوردان بتوانند در سفرهای فضایی از آن‌ها استفاده کنند.

با تکمیل ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ در اواخر سال ۲۰۲۲، چین وارد مرحله جدیدی از تحقیقات فضایی شده است. این کشور قصد دارد با فعال نگه داشتن دائمی این پایگاه به مدت حداقل یک دهه، آزمایش‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف فضایی انجام دهد و دانش خود را در این حوزه افزایش دهد.

فضانوردان ماموریت شنژو 19 قرار است در حدود ماه نوامبر 2024 به ایستگاه فضایی تیانگونگ اعزام شوند. فضانوردان این ماموریت پس از ورود به ایستگاه و گذراندن چند روز همراه با خدمه فعلی (شنژو 18)، مسئولیت اداره ایستگاه را بر عهده خواهند گرفت و خدمه قبلی به زمین باز خواهند گشت.

در گجت نیوز بخوانید:
چین در فضا هم دست از رکورد زدن برنمی‌دارند جنگ ستارگان واقعی: زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین حمله کردند ناسا به شکار حیات فرازمینی در خارج از منظومه شمسی می‌رود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*