گوشی آیفون 16

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس اپل؛ جمع بندی اطلاعات قبل از معرفی

اپل امروز گوشی آیفون 16 را در نسخه‌های مختلف معرفی می‌کند. در ادامه می‌توانید همه اطلاعاتی را که تا کنون درباره آن‌ها منتشر شده بخوانید.

کمپانی اپل قصد دارد هفته جاری در خلال رویداد It’s Glowtime از گوشی آیفون 16 رونمایی کند. چند گوشی آیفون جدید در این رویداد حضور دارند؟ طبق آخرین اخبار تکنولوژی، پاسخ چهار است. البته در ادامه تنها به اطلاعات فعلی درباره دو مدل آیفون 16 و 16 پلاس می‌پردازیم. دو مدل پرو دیگر امسال را هم در مطلب دیگری معرفی خواهیم کرد.

تاریخ عرضه گوشی آیفون 16

اپل رسما تایید کرده که امروز دوشنبه 9 سپتامبر (19 شهریور) گوشی آیفون 16 خود را معرفی می‌کند. رویداد اصلی هم ساعت 17 برگزار خواهد شد.

شاید مهم‌تر از تاریخ معرفی، تاریخ عرضه رسمی این مدل‌های مورد انتظار باشد. مارک گرمن مدعی شده که هر چهار مدل گوشی آیفون 16 امسال قرار است به سرعت در مرحله پیش فروش قرار گیرند و اپل هم روند عرضه رسمی را از 20 سپتامبر آغاز کند.

طبق گزارش‌های اخیر Apple Intelligence در این رویداد حضور ندارد و انتشار رسمی آن با تاخیر همراه خواهد بود. این محصول احتمالا در قامت یک به روز رسانی در ماه اکتبر عرضه خواهد شد. اپل تاکید دارد که تاخیر در عرضه Intelligence هیچ تاثیری بر عرضه نهایی گوشی آیفون 16 شامل همه مدل‌های آن نخواهد گذاشت.

طراحی ظاهری

گوشی آیفون 16

اگر Dynamic Island را نادیده بگیریم، اپل دیگر هیچ تغییر چشمگیر دیگری را در طراحی ظاهری گوشی‌های خود از زمان معرفی آیفون 11 تاکنون ایجاد نکرده است. نمای ظاهری در سری گوشی آیفون 16 به طور کلی مانند مدل‌های قبلی خواهد بود؛ اما تغییرات جزئی در آن‌ها دیده می‌شود. برای مثال تصاویر منتشر شده و منتسب به ماکت iPhone 16 همین تغییرات جزئی در طراحی را تایید کردند.

حالا ماژول دوربین اصلی در پنل پشتی به حالت مستطیل باریک درآمده و دو لنز اصلی عمودی قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب فلش ال ای دی هم از ماژول جدا شده و در بدنه تعبیه شده است.

تصویر افشا شده ماکت گوشی آیفون 16 همچنین رنگ بندی کامل این گوشی اپل را به نمایش گذاشت. پیش بینی می‌کنیم که رنگ بندی در مدل پایه کامل‌تر باشد و آیفون‌های پرو فقط در نسخه‌های کم‌رنگ‌تری عرضه شوند.

دکمه‌های بدنه در گوشی آیفون 16

گوشی آیفون 16

در تصاویر ماکت همچنین می‌توانیم دکمه‌های کناره بدنه را ببینیم که تحت عنوان Action and Capture به آن‌ها اشاره شده است. این دکمه‌ها قرار است دستورات مشخص و از پیش تعیین شده کاربر را اجرا کنند یا به عنوان شاتر دوربین وارد عمل شوند. با توجه به وجود این دکمه‌ها،احتمالا دیگر خبری از Alert Slider نخواهد بود. اگر اپل این دکمه‌های جدید را برای گوشی آیفون 16 طراحی کرده، یعنی الرت اسلایدر را طراحی بدنه حذف کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد که دکمه Capture طراحی خازنی به جای فیزیکی داشته باشد. این نوع طراحی امکان استفاده از دکمه را برای ژست‌های حرکتی مانند کنترل بزرگنمایی تصویر فراهم می‌کند.

نمایشگر بدون تغییر

اپل گوشی آیفون 16 را با نمایشگر 6.1 اینچی و آیفون 16 پلاس را مانند سال گذشته مجهز به پنل نمایش 6.7 اینچی عرضه می‌کند. دو مدل پرو دیگر قرار است کمی بزرگتر باشند و با نمایشگرهای 6.3 و 6.9 اینچی به بازار راه پیدا کنند. اپل در گوشی‌های امسال تلاش می‌کند تا حاشیه‌های نمایشگر را باریک‌تر از گذشته طراحی کند. به همین خاطر انتظار ابعاد کوچکتری در نسخه پایه گوشی آیفون 16 و 16 پلاس داریم. هرچند دو مدل پرو تنها چند میلی متر بزرگ‌تر خواهند بود.

همه چهار مدل امسال همچنان بریدگی عریض مخصوص دوربین سلفی در نمایشگر خود خواهند داشت و احتمال کمی وجود دارد که اپل در مدل‌های پایه سال آینده تغییری ایجاد کند. شاید تنها تغییر ممکن در مدل‌های پرو باشد و سازنده تصمیم بگیرد سخت افزار دوربین را زیر نمایشگر قرار دهد.

گوشی آیفون 16

امسال هم خبری از ProMotion نیست و هر دو گوشی آیفون 16 و 16 پلاس مانند سال‌های گذشته نمایشگرهای 60 هرتزی خواهند داشت. این مورد ممکن است از سال 2025 به بعد ارتقا پیدا کند؛ اما اپل برای امسال چنین تصمیمی ندارد.

چیپست A18 و هوش مصنوعی برای همه مدل‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل Intelligence را با تاخیر عرضه می‌کند؛ اما این امکان پیشرفته بالاخره برای دو مدل آیفون 16 و پلاس منتشر خواهد شد. گوشی‌های سال گذشته یعنی آیفون 15 و 15 پلاس به دلیل پردازنده‌های قدیمی‌تر A16 و محدودیت حافظه رم 6 گیگابایت خود قادر به دریافت این امکان نخواهند بود.

اپل هم مانند هر کمپانی بزرگ دیگری می‌داند که هوش مصنوعی در روند تکامل تکنولوژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سازنده زین پس از NPU پرسرعت در توسعه محصولات آینده خود بهره می‌گیرد تا پردازش سریع در دستگاه‌ها را تضمین کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود رم کافی در این محصولات تعبیه کند تا از عهده مدل‌های هوش مصنوعی هم به خوبی برآیند.

این پیش بینی بدین معنی نیست که اپل به زودی رم خیلی بالایی برای گوشی‌های خود در نظر می‌گیرد؛ اما انتظار داریم در آینده شاهد پیشرفت‌های چشمگیر باشیم. امسال رم 8 گیگابایتی برای گوشی آیفون 16 و 16 پلاس منطقی به نظر می‌رسد و شاید مدل‌های سال آینده با 12 گیگابایت رم در نسخه پایه عرضه شوند.

گوشی آیفون 16

گوگل هم رم را در پیکسل 9 خود افزایش داد؛ اما بخشی از این رم را منحصرا در اختیار هوش مصنوعی گذاشت تا در زمان مقتضی بتواند پاسخگوی پردازش باشد. هنوز مشخص نیست که اپل هم چنین طرحی پیش گرفته یا خیر.

دو مدل آیفون 16 و 16 پلاس ممکن است پردازنده گرافیکی با تعداد هسته‌های کمتری داشته باشند؛ اما این موضوع بر عملکرد هوش مصنوعی تاثیر نمی‌گذارد. با توجه به نمایشگرهای 60 هرتزی این دو گوشی اپل، اصلا به پردازنده GPU قدرتمند هم نیازی نیست.

دوربین بدون تغییر

گوشی آیفون 16

در تصویر ماکت هم دیدیم که دو مدل گوشی آیفون 16 و 16 پلاس دوربین اصلی دوگانه درست شبیه مدل‌های سال گذشته دارند. حتی شایعه شده که لنز اصلی این دوربین مانند نسل قبلی همان 48 مگا پیکسلی خواهد بود. تغییر دوربین اصلی از 12 مگاپیکسلی به کیفیت بالاتر در آیفون سری 14 پیشرفت چشمگیری در توسعه محصولات اپل بود؛ اما نمی‌توانیم هر سال منتظر چنین تغییراتی باشیم!

دوربین فوق عریض هم تغییر چندانی ندارد و شاید فقط به دیافراگم f/2.2 در مقایسه با f/2.4 سال گذشته ارتقا پیدا کند. این تغییر در ابتدا ناچیز دیده می‌شود؛ اما کمک می‌کند دوربین در وضعیت با نور کم عملکرد بهتری از خود نشان دهد. افزون بر این، اپل ویژگی فوکوس خودکار را به دوربین اضافه می‌کند تا کاربران بتوانند تصاویر ماکرو هم به ثبت برسانند.

شایعه‌های دیگری هم مبنی بر تغییرات دیگر در دوربین گوشی آیفون 16 منتشر شده. برای مثال می‌توانیم به پشتیبانی از JPEG XL در اپلیکیشن دوربین اشاره کنیم. درباره اضافه شدن دکمه Capture هم صحبت کردیم.

آیفون‌های آینده و تغییرات مورد انتظار ما

در آخر می‌خواهیم به طور خلاصه به پیش بینی‌ها و انتظارات کارشناسان حوزه موبایل درباره محصولات سال 2025 میلادی بپردازیم. شاید امسال آخرین مدل پلاس عرضه شود و از سال آینده شاهد ورود آیفون 17 نسخه Slim به بازار باشیم. طبق ادعای یک تحلیلگر به نام جف پو، این گوشی آیفون احتمالا نمایشگر کوچکتری در ابعاد 6.6 اینچ خواهد داشت.

هر دو مدل گوشی آیفون 17 و 17 اسلیم ماژول دوربین Dynamic Island خود را حفظ می‌کنند؛ اما ممکن است به لنز سلفی 24 مگاپیکسلی ارتقا یابند. مدل‌های پرو حفره سلفی کوچکتر خواهند داشت و بدین ترتیب تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین نسخه پایه و پرو به وجود می‌آید. آیفون 17 و 17 اسلیم حداقل باید در کیفیت نمایشگر کمی بهبود پیدا کنند و نرخ رفرش بالاتری داشته باشند.

در هر صورت شایعه‌ها و گمانه زنی‌ها درباره آیفون 17 و نسخه‌های مختلف این خانواده بسیار است و احتمال تحقق آن‌ها هم تا مدت‌ها نامشخص باقی خواهد ماند. برای مثال شایعه شده که آیفون 17 اسلیم تنها یک دوربین اصلی در پنل پشتی خواهد داشت؛ اما گرانتر از گوشی آیفون 17 پرو مکس خواهد بود! شاید هیچ‌کدام از این شایعه‌ها صحت نداشته باشند یا شاید یکی از آن‌ها درست از آب درآید.

در هر صورت لازم دانستیم عجیب‌ترین یا معمولی‌ترین شایعه‌های فعلی را هم با شما در میان بگذاریم. در این میان نباید گوشی آیفون اس ای 4 را هم فراموش کنیم. گوشی آیفون اس ای 4 احتمالا اوایل سال 2025 میلادی معرفی خواهد شد.

از دست ندهید:
تمامی مشخصات دوربین خانواده آیفون ۱۶ افشا شد آیفون ۱۶ برای رقابت با گلکسی اس ۲۴ به این ۵ قابلیت نیاز دارد ویدیویی جدید از آیفون ۱۶ پرو مکس با یک رنگ جذاب منتشر شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*