پشه مادون قرمز

پشه ها از مادون قرمز برای پیدا کردن محل نیش زدن استفاده می‌کنند

گاهی اوقات انسان هر کاری می‌کند پشه ها می‌توانند قسمت کوچکی از بدن را پیدا کرده و نیش بزنند. حالا مشخص شده است که مادون قرمز به پشه ها در اینکار کمک می‌کند.

نیش پشه واقعا کلافه‌کننده است. به همین‌خاطر معمولا هرکاری می‌کنیم تا از شر آن در امان بمانیم. با وجود این پشه ها مهارت بسیار بالایی در پیدا کردن انسان دارند. به‌صورتی که حتی می‌توانند در تاریکی گوشه‌ای از دست شما که از آستین بیرون آمده را به‌راحتی پیدا کرده و شروع به‌خوردن خون کنند. گویی که یک تابلو بزرگ روی آن قسمت از بدن نصب شده است که پشه ها را هدایت می‌کند. حالا مشخص شده که راهنمای اصلی پشه ها مادون قرمز است.

مادون قرمز سلاح مخفی پشه ها برای شناسایی انسان است

پشه مادون قرمز

در بسیاری از بخش‌های جهان نیش پشه فقط یک مسئله آزاردهنده ساده نیست. پشه ها می‌توانند بیماری‌های مختلفی از جمله تب دنگی، تب زرد و ویروس زیکا را انتقال دهند. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰۰ هزار انسان به‌خاطر بیماری مالاریا جان خود را از دست دادند. این بیماری توسط یک پشه به‌نام Anopheles gambiae منتقل می‌شود.

در نتیجه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک و یا مجبور شدن به خارش شدید بدن، همیشه به‌دنبال راه‌هایی برای فراری دادن پشه ها هستیم. همین نیز باعث شده که دانشمندان به‌بررسی نحوه جذب شدن پشه ها به افراد بپردازند. در پژوهش‌های پیشین مشخص شده بود که پشه ها به بوی بدن برخی افراد بیشتر علاقه نشان می‌دهند. همچنین ظاهرا خون برخی افراد برای آنها لذیذتر است. در این حالت می‌توان با تغییر رژیم غذایی تا حدودی مسئله را حل کرد.

علاوه بر اینها، پشه ها می‌توانند کربن‌دی‌اکسید موجود در نفس انسان را تشخیص دهند. حالا مشخص شده است که آنها یک ابزار دیگر نیز دارند. پشه ها از مادون قرمز برای شکار انسان استفاده می‌کنند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا می‌خواستند مسئله را به‌صورت علمی بررسی کنند. به همین‌خاطر پشه Aedes aegypti که مهارت بالایی در پیدا کردن انسان دارد را مورد ارزیابی قرار دادند.

پشه مادون قرمز

بررسی‌های آنها نشان داد که قدرت دید پشه چندان جالب نیست. حس بویایی نیز ممکن است به‌خاطر وزش باد و یا حرکت کردن انسان چندان دقیق نباشد؛ بنابراین احتمال استفاده پشه ها از مادون قرمز به‌عنوان ابزار اصلی پیدا کردن غذا مطرح شد. دانشمندان برای بررسی مسئله قفسی شامل ۸۰ پشه ماده که بین ۱ تا ۳ هفته سن داشتند را جمع‌آوری کردند. از آنجایی که تنها پشه های ماده خون انسان را می‌خورند، هیچ پشه نری در این آزمایش حضور نداشت.

در گام بعدی دانشمندان حضور انسان را شبیه‌سازی کردند. به این‌صورت که میزان کربن‌دی‌اکسید را دقیقا به‌اندازه میزان موجود در نفس انسان رساندند و بوی انسان را نیز در محل پخش کردند. سپس برای مدن ۵ دقیقه از پشه ها فیلم‌برداری کردند تا رفتار آنها را ارزیابی کنند. بررسی‌ها نشان داد که پشه ها کاملا توانسته بودند وجود غذا را احساس کرده و خود را آماده نیش زدن کنند.

پشه مادون قرمز

سپس دانشمندان دو ماژول ترموالکتریک را در برابر پشه‌ها قرار دادند. یکی از از ماژول‌ها دارای دمای ۳۴ درجه سلسیوس بود که یعنی دمای پوست انسان را شبیه‌سازی می‌کرد و دیگری روی دمای محیطی ۲۹.۵ درجه تنظیم شده بود. پشه ها از این دما لذت می‌برند؛ اما خبری از مادون قرمز در آن نیست.

جالب اینجاست که اضافه شدن مادون قرمز باعث شد که عطش پشه ها برای خوردن خون دو برابر شود. در نتیجه آنها به‌سمت ماژول اول حرکت کردند. البته پشه ها صرفا به‌خاطر وجود یکی از عوامل تحریک‌کننده واکنش نشان نمی‌دادند، بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل حضور غذا را به‌آنها اثبات کند. یافته جدید به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا پشه ها خیلی راحت بخش‌هایی از دست که از آستین بیرون آمده را شناسایی می‌کنند. همچنین اگر لباس شما چندان مناسب نباشد و مادون قرمز را از خود رد کند، پشه ها شما را شناسایی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:
نیش پشه، این مرد را راهی قبرستان کرد آیا واقعا این ۷ چیز پشه ها را از ما دور می‌کند؟ علم پاسخ می‌دهد تب دنگی، بیماری خطرناکی که به ایران آمده است + روش های پیشگیری

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*