دور کردن پشه

آیا واقعا این 7 چیز پشه ها را از ما دور می‌کند؟ علم پاسخ می‌دهد

با رسیدن تابستان پشه ها نیز از راه می‌رسند تا یک فصل زیبا را خراب کنند. معمولا افراد راهکارهای مختلفی برای دور کردن پشه ها از خود دارند. در ادامه روش‌های معروف را از نظر علمی بررسی می‌کنیم.

تابستان اکثر مواقع تصویری مثبت در ذهن افراد ایجاد می‌کند. دانش‌آموزان و دانشجویان کمی از درس فاصله می‌گیرند و دیگر افراد نیز بیشتر به‌فکر استراحت هستند. همچنین میوه‌های خوشمزه تابستانی باعث می‌شود که افراد بیشتری چشم‌ انتظار این فصل باشند. هرچند که تمام لذت‌های تابستان در یک کفه ترازو قرار می‌گیرند و در کف دیگر پشه.

روش‌های مختلف برای دور کردن پشه و داشتن تابستانی خوش

دور کردن پشه

اگر از جمله افرادی هستید که خواب سبکی دارند، احتمالا در طول شب بارها از خواب بیدار خواهید شد تا پشه را بکشید. اگر هم خواب سنگینی دارید، صبح با جای نیش پشه در بخش‌های مختلف بدن خود مواجه خواهید شد. اما آیا تاکنون به این موضوع توجه کرده‌اید که دو نفر در یک اتاق می‌خوابند، اما پشه‌ ها فقط یک نفر را نیش می‌زنند. دلیل این اتفاق چیست؟

باید بدانید که پشه ها قربانی خود را با استفاده از حس بویایی پیدا می‌کنند. به‌بیانی دیگر هرچقدر شما برای پشه خوشبو‌تر باشید، بیشتر جذب شما  خواهد شد. طبیعتا ما می‌توانید با استفاده از عطر، صابون، رژیم غذایی و … بوی بدن خود را تغییر دهیم. اما چه مواردی باعث دور کردن بشه از ما خواهد شد؟

سیر و ویتامین بی

دور کردن پشه

در برخی کشورهای غربی این باور وجود دارد که خوردن سیر یا مکمل‌های ویتامین بی می‌تواند پشه ها را از شما دور کند. در سال ۲۰۰۵ گروهی از دانشمندان تصمیم گرفتند این موضوع را بررسی کنند. آنها به تعدادی از داوطلبان سیر دادند و به‌گروهی دیگر نیز ماده‌ای دیگر که شبیه سیر بود را دادند تا تاثیر تلقین را هم ارزیابی کنند.

در نهایت نتایج نشان داد که سیر هیچ تاثیری در دور کردن پشه از انسان ندارد. همچنین پژوهش دیگری در سال ۲۰۰۵ به‌ تاثیر مکمل‌های ویتامین بی پرداخت. بررسی‌ها نشان دادند که حتی پس از خوردن ویتامین B نیز بوی بدن انسان برای پشه جذاب است. بنابراین این باورهای خانگی رنگ‌و‌بویی از واقعیت ندارند.

موز

موز

باورتان می‌شود که نوع میوه انتخابی در دور نگه داشتن پشه ها تاثیر دارد؟ پژوهشی در آمریکا موضوع تاثیر میوه بر علاقه‌مندی پشه به فرد را مورد بررسی قرار داد. نتیجه نشان داد که اگر به‌تازگی موز خورده باشید، بوی آن روی بدن شما می‌نشیند و پشه ها را جذب می‌کند. اینکه چرا پشه‌ ها بوی موز را دوست دارند، مشخص نیست.

جالب اینجاست که ظاهرا آنها به تمامی میوه‌ها علاقه ندارند. به‌عنوان مثال این پژوهش با انگور نیز تکرار شد؛ اما انگور هیچ تاثیری در انتخاب نهایی پشه‌ها ایجاد نکرد. پس اگر می‌خواهید پشه ها از شما دور باشند، سعی کنید در تابستان موز نخورید.

راه‌های دور کردن پشه – صابون

نیش حشره

همانطور که می‌دانید، صابون روی بوی بدن تاثیرگذار است. هرچند افرادی که از یک برند صابون استفاده می‌کنند نیز ممکن است بوی متفاوتی داشته باشند. پیشتر مقاله‌ای در رابطه با دور کردن پشه ها منتشر شده بود که نشان می‌داد برخی از برندهای صابون باعث می‌شوند که فرد برای پشه‌ ها جذاب باشد و برخی دیگر نیز پشه ها را فراری می‌دهند.

البته در مورد برخی افراد برندهای مختلف صابون هیچ تاثیری نداشتند و پشه ها همچنان شب‌ها به‌ آنها سر می‌زدند. با همه اینها بد نیست چند باری صابون مورد استفاده خود را عوض کنید. شاید یکبار برای همیشه توانستید از شر پشه‌ ها راحت شوید.

آبجو

دور کردن پشه

در سال ۲۰۱۰ یک تیم پژوهشی می‌خواستند ببینید که نوشیدن آبجو و آب چه‌ تاثیری روی تمایل پشه‌ ها به نیش زدن افراد دارد. مشخص شد که آبجو نه‌تنها باعث دور شدن پشه نمی‌شود، بلکه فرد را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند. هرچند نوشیدن آب هیچ تاثیری روی بوی بدن فرد نمی‌گذارد و طبیعتا پشه ها نیز با همان رویکرد قبلی به‌اذیت کردن ادامه مي‌دهند.

راه‌های دور کردن پشه – دئودرانت

دئودرانت

بوی عرق پس از ورزش یا فعالیت‌های سنگین می‌تواند آزاردهنده باشد. به‌همین خاطر برخی افراد از دئودرانت استفاده می‌کنند تا جلوی پخش بوی بد را بگیرند. هرچند ظاهرا پشه ها در این زمینه با انسان‌ها اختلاف‌نظر دارند. پیشتر مقاله‌ای در مجله Nature منتشر شده بود که نشان می‌داد یکی از ترکیبات دئودرات به‌نام ایزوپروپیل میریستان برای پشه ها آزاردهنده است و آنها را از انسان دور می‌کند.

در واقع پشه‌ ها دوست ندارند روی پوست پوشیده‌شده با دئودرانت فرود بیایند. آمارها از کاهش ۵۶ درصدی انتخاب افراد و نیش کمتر خبر می‌دهند. جالب اینجاست که وقتی فرد در اثر ورزش عرق می‌کند، پشه ها بیشتر جذب او می‌شوند. بدین‌ترتیب وقت خریدن دئودرانت رسیده است.

دیت

دور کردن پشه

دیت یک ماده شیمیایی است که در برخی از حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود. این ماده زردرنگ حالتی روغنی دارد و بوی چندان خوبی نیز نمي‌دهد. دیت را می‌توان روی پوست زد تا حشرات مختلف را دور نگه دارد. این ماده در مقایسه با دیگر مواد دورکننده حشرات، طولانی‌ترین تاثیر را دارد. هرچند شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند صرفا برای دور نگه داشتن پشه، بدن خود را آغشته به یک ماده روغنی کنند.

استفاده از حشره‌کش روی لباس

دور کردن پشه

اگر ایده استفاده از دیت را دوست ندارید، می‌توانید کمی حشره‌کش را روی لباس‌های خود اسپری کنید. پشه ها می‌توانند از روی لباس نیز شما را نیش بزنند. به‌همین خاطر برخی از افراد همچون نظامیان که مجبورند شب‌ها را در محیط بیرون سر کنند، از اسپری حشره‌کش روی لباس خود استفاده می‌کنند. با این روش پشه ها به‌هیچ وجه نزدیک شما نخواهند شد.

طبیعتا بهترین راه برای دور کردن پشه، مسدود کردن راه‌های ورودش به خانه است. اما گاهی پیش می‌آید که بخواهید یکی از شب‌های تابستان را در طبیعت بگذرانید یا اینکه مجبورید با توجه به شغل خود شب را بیرون بمانید. کشاورزان نیز گاهی اوقات شب‌ها برای آبیاری زمین‌های خود به شالیزار می‌روند و با تعداد بسیار زیادی پشه مواجه می‌شوند. اینجاست که روش‌های دور کردن پشه به کار می‌آیند. به‌نظر شما بهترین راه برای خلاص شدن از شر پشه چیست؟