خرید آیفون 16 پرو

7 دلیل برای خرید آیفون 16 پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن

اگر هنوز بین خرید یا عدم خرید آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro اپل مردد هستید تا انتها با ما همراه باشید تا دلایل انتخاب یا عدم انتخاب آن را بررسی کنیم.

در سال‌های اخیر اپل همواره بهترین سورپرایزهای خود در معرفی گوشی‌های آیفون را برای مدل‌های پرو نگه داشته و امسال نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. مدل‌های Pro و Pro Max آیفون 16 امسال با ارائه صفحه نمایش‌های بزرگتر، سیستم دوربین پیشرفته‌تر و البته هوش مصنوعی Apple Intelligence بار دیگر در قامت پرچمدارانی قدرتمند رونمایی شدند. با این وجود اگر قصد خرید آیفون 16 پرو را داشته باشید شاید بد نباشد به نکاتی دقت کنید.

دلایلی برای خرید و عدم خرید آیفون 16 پرو اپل

پیش از آن‌که تصمیم به خرید iPhone 16 Pro اپل بگیرید باید در نظر داشته باشید که این گوشی با برچسب قیمتی حداقل 1000 دلاری رونمایی شده که برای یک گوشی موبایل بسیار گران به شمار می‌رود. بنابراین خرید آن نیازمند توجه به نکاتی‌ست که ممکن است برای محصولاتی ارزان‌قیمت‌تر چندان حائز اهمیت نباشند.

در ادامه مهم‌ترین دلایل خرید گوشی iPhone 16 Pro را معرفی کرده و سپس عواملی که ممکن است ما را از خرید این گوشی منصرف کند را بررسی خواهیم نمود.

صفحه نمایش بزرگتر

اگر اعتقاد دارید صفحه نمایش بزرگتر در گوشی‌های موبایل یک نکته مثبت برای آن‌هاست احتمالا عاشق آیفون 16 پرو و پرو مکس خواهید شد. این دو گوشی به‌ترتیب با اندازه‌های 6.3 و 6.9 اینچی صفحه نمایش خود پیشرفت‌های بزرگی نسبت به قبل داشته‌اند؛ به‌طوری که iPhone 16 Pro Max اکنون بزرگترین صفحه نمایش در میان تمامی آیفون‌های تاریخ را ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش iPhone 16 Pro

به‌طور دقیق اندازه صفحه نمایش هریک از دو گوشی آیفون 16 پرو و پرو مکس نسبت به سال گذشته 0.2 اینچ افزایش پیدا کرده است. جالب‌تر آن‌که این افزایش اندازه صفحه نمایش باعث بزرگتر شدن گوشی نشده و اپل توانسته با کاهش حاشیه صفحه نمایش همان ابعاد و اندازه نسل قبل را حفظ کند. به‌طور خاص iPhone 16 Pro تنها 0.12 اینچ بلندتر و 0.03 اینچ ضخیم‌تر از نسل قبل است.

پیشرفت قابل توجه دوربین

دوربین یکی از مهم‌ترین زمینه‌های عملکرد یک گوشی هوشمند مدرن به شمار می‌رود و اپل اطمینان حاصل کرده که نسل جدید پرچمدارانش در این بخش بهترین قابلیت‌های ممکن را به کاربران ارائه می‌دهند. به‌طور خاص در آیفون 16 پرو شاهد ارتقای تمامی لنزهای دوربین هستیم.

خرید آیفون 16 پرو

مهم‌ترین تغییر اما در لنز تله فوتو رخ داده؛ جایی‌که شاهد استفاده از طراحی چهارمنشوری لنز هستیم که پیش‌تر در آیفون 15 پرو مکس هم دیده بودیم. در نتیجه آیفون 16 پرو اکنون به بزرگنمایی نوری پنج برابری رسیده تا از این حیث با آیفون 15 پرو مکس برابری کند.

علاوه بر این، دوربین‌های اصلی و فوق عریض نیز در این گوشی پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند. برای مثال در دوربین اصلی شاهد استفاده از حسگرهای جدید Fusion هستیم که سرعت خواندن داده‌ها در آن بالاتر بوده و سرعت شاتر بالاتری ارائه می‌دهد. همچنین حسگر به‌کار رفته در دوربین فوق عریض هم از 12 مگاپیکسلی به 48 مگاپیکسلی رسیده و تصاویر خروجی بهتری ثبت خواهد کرد.

پرچمداران اپل همواره در شمار بهترین گوشی‌های موبایل از نظر توانمندی‌های عکسبرداری و فیلمبرداری قرار داشته‌اند و به نظر می‌رسد آیفون 16 پرو نیز قصد دارد به این روند ادامه دهد.

کیفیت بالاتر ویدیوهای ضبط شده

اگر دنبال فیلمبرداری حرفه‌ای با گوشی آیفون خود هستید احتمالا باید چشم‌بسته آیفون 16 پرو اپل را انتخاب کنید؛ زیرا آپگریدهای متعدد انجام شده در توانمندی ضبط ویدیو در این گوشی قطعا می‌تواند شما را مجاب به خرید کند.

ضبط ویدیو iPhone 16 Pro

به کمک این گوشی می‌توانید ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه و HDR را با سرعت معمولی یا اسلوموشن ثبت کنید. امکان تغییر سرعت ویدیو بعد از ضبط آن یا تنظیم میزان بلور پس‌زمینه در حالت پرتره نیز از دیگر امکاناتی هستند که در اختیار علاقمندان به ضبط فیلم قرار خواهند گرفت.

پرچمدار حرفه‌ای سال 2024 اپل همچنین چهار میکروفون توانمند را نیز با هدف ثبت صدای محیطی با بالاترین کیفیت در اختیار کاربران قرار داده و قابلیت Audio Mix را نیز به کاربران ارائه کرده تا بتوان از طریق آن صدای افراد حاضر در ویدیو یا صدای پس‌زمینه را تغییر داد.

کلید جدید کنترل دوربین

در ادامه ارتقاهای متعددی که اپل در بخش دوربین پرچمدار جدیدش ارائه کرده از کلید فیزیکی جدید کنترل دوربین نباید غافل شد که در تمام اعضای خانواده آیفون 16 حضور پیدا کرده و عکسبرداری و فیلمبرداری را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر کرده است. تنها یک بار فشردن این کلید دوربین را فعال کرده و فشردن مجدد آن هم به‌سرعت از سوژه عکس می‌گیرد.

خرید آیفون 16 پرو

کاربران آیفون 16 پرو می‌توانند با یک فشار نرم روی این کلید قابلیت بزرگنمایی لنز تله فوتو آن را تغییر داده و با دو بار فشردن آن ضمن دسترسی به تنظیمات مختلف عکس اعم از میزان اکسپوژر یا عمق میدان بتوانند با کشیدن انگشت هریک را تغییر دهند. اپل همچنین وعده داده که تا پایان امسال با ارائه یک آپدیت نرم افزاری امکان قفل کردن خودکار روی سوژه‌ها و تنظیم اکسپوژر از طریق این کلید را فراهم کند.

توانمندی‌های این کلید فیزیکی فوق‌العاده کاربردی به‌حدی متنوع است که مسلط شدن به تمامی تنظیمات آن نیازمند صرف زمان نسبتا زیادی است. بنابراین اضافه شدن آن به سری آیفون 16 خبر خوبی است و می‌تواند خرید نسخه پرو را توجیه‌پذیرتر کند.

در گجت نیوز بخوانید:
دکمه کمرا کنترل آیفون ۱۶، هنوز نیامده توسط اندرویدسازها کپی شد!

عملکرد عالی تراشه A18 Pro

مطابق روال همیشه پرچمداران امسال اپل نیز از تراشه‌های بسیار قدرتمندی بهره می‌برند که می‌تواند آن‌ها را به محصولاتی برنده در مقایسه با پرچمداران اندرویدی بازار تبدیل کند. این گوشی در مقایسه با تراشه A18 به کار رفته در مدل‌های غیر پرو یک هسته پردازش گرافیکی اضافی داشته و عملکرد بهتری در اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی و بازی‌ها خواهد داشت.

تراشه A18 پرو

اپل همچنین وعده داده که iPhone 16 Pro در مقایسه با iPhone 15 Pro در بخش‌های پردازشی و گرافیکی به‌ترتیب 15 درصد و 20 درصد عملکرد بهتر ارائه خواهد کرد. بنابراین اگر مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را به آیفون 16 پرو ارتقا دهید می‌توانید انتظار افزایش عملکرد بسیار بیشتری داشته باشید. این چیپست همچنین از نسل قبل نیز به‌مراتب بهینه‌تر بوده و باعث ارائه شارژدهی بهتر از سوی پرچمداران اپل خواهد شد.

تراشه A18 Pro به کار رفته در آیفون 16 پرو به یک موتور عصبی 16 هسته‌ای نیز مجهز بوده و قادر است عملکرد بسیار بهتری در اجرای فرامین هوش مصنوعی Apple Intelligence ارائه دهد. این موتور عصبی فوق‌العاده قدرتمند باعث خواهد شد که پردازش‌های هوش مصنوعی در iPhone 16 Pro عموما روی خود دستگاه انجام شود و نیازی به استفاده از سرورهای اپل وجود نداشته باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
وان پلاس ۱۳ با چیپست اسنپدراگون، آیفون ۱۶ را در بنچمارک گیک‌بنچ شکست داد

دوام و استحکام بالاتر

شکی نیست که اکثر پرچمداران سال‌های اخیر محصولاتی بادوام و مقاوم بوده‌اند که با تکیه بر ویژگی‌هایی مثل کسب استاندارد IP68 یا «لایه محافظ سرامیک شیلد» در برابر آسیب‌های فیزیکی استحکام بالایی داشته‌اند. برای مثال، آیفون 15 پرو اپل قادر است به‌مدت سی دقیقه بدون آن که آسیب ببیند در عمق 6 متری آب غوطه‌ور باشد.

خرید آیفون 16 پرو

با این وجود اپل در نسل جدید خبر از ارتقای جدی دوام و استحکام پرچمداران خود داده است. به‌ادعای کوپرتینویی‌ها نسل جدید لایه محافظ سرامیک شیلد در پرچمداران اپل در مقایسه با قبل 50 درصد مقاوم‌تر شده و استحکام بیشتری خواهد داشت. بنابراین اگر قصد دارید از گوشی خود در شرایط محیطی و کاری سخت استفاده کنید، آیفون 16 پرو یک خرید بسیار منطقی برای‌تان خواهد بود.

ثابت ماندن قیمت

اپل سال گذشته با افزایش 100 دلاری قیمت آیفون 15 پرو مکس پایه‌گذار روند نه‌چندان محبوبی شد که بسیاری گوشی‌سازان دیگر از جمله سامسونگ نیز دنباله‌رو آن شده و نتیجه‌اش افزایش قیمت اکثر پرچمداران مهم بازار شد.

گوشی iPhone 16 Pro

با این وجود کوپرتینویی‌ها در نسل حاضر قیمت پرچمدارانشان را ثابت نگه داشتند تا خرید آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس منطقی‌تر از قبل جلوه کند.

دلایل عدم خرید iPhone 16 Pro Max

در کنار تمامی دلایلی که برای خرید آیفون 16 پرو وجود دارد، برخی عوامل نیز می‌توانند فاکتورهای بازدارنده‌ای برای انجام این کار باشند. سه مورد زیر مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند علاقمندان به این پرچمدار اپل را مردد کنند.

سرعت شارژ پایین

خبر خوب در خصوص سرعت شارژ پرچمداران جدید اپل آن است که این گوشی‌ها اکنون قادرند از شارژ بیسیم 25 واتی مگ سیف پشتیبانی کنند که در مقایسه با نسل قبل پیشرفتی جزیی به شمار می‌رود. از سوی دیگر اما سرعت شارژ سیمی آیفون 16 پرو همچنان برابر با 20 وات است که از آیفون 12 تا کنون بدون تغییر باقی مانده است.

خرید آیفون 16 پرو

هر زمان که بحث سرعت شارژ آیفون‌های اپل مطرح است به این نکته اشاره می‌شود که برخی پرچمداران و میانرده‌های چینی توانسته‌اند به سرعت‌های شارژ فوق‌العاده بالایی نظیر 60 یا حتی 120 واتی دست پیدا کنند. این مساله تقریبا هر سال تکرار می‌شود و پرچمداران اپل همواره با سرعت‌های بسیار پایین شارژ رقابت خود با چینی‌ها را آغاز می‌کنند.

امسال نیز شرایط مشابه است و اگر قصد خرید یک گوشی با سرعت شار بالا را دارید باید دور آیفون 16 پرو را خط بکشید.

حافظه 128 گیگ در مدل پایه آیفون 16 پرو

قرار گرفتن پسوند «پرو» در نام یک گوشی سطح انتظارات را از آن بالا می‌برد. بارزترین انتظار این یک گوشی Pro ظرفیت حافظه داخلی است که اگرچه در مدل پایه نسخه پرو مکس به 256 گیگ رسیده، اما در آیفون 16 پرو همچنان برابر با 128 گیگ است. این مساله زمانی عجیب‌تر می‌شود که متوجه شویم اپل برای همین مدل پایه با حافظه 128 گیگ قیمت 1000 دلاری طلب می‌کند.

حافظه iPhone 16 Pro

طبیعتا ارتقای حافظه داخلی از 128 گیگ به 256 گیگ مستلزم پرداخت هزینه قابل توجهی 100 دلاری است که بسیار بیشتر از هزینه 60 دلاری مورد نیاز برای ارتقای گلکسی اس 24 به شمار می‌رود. در همین خصوص بد نیست بدانید که مدل پایه گلکسی اس 24 پلاس که هم‌قیمت آیفون 16 پرو است حافظه‌ای 256 گیگی دارد.

آماده نبودن هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس

قابلیت‌های هوش مصنوعی خانواده آیفون 16 اپل که اتفاقا تحت مانورتبلیغاتی زیادی هم قرار گرفته‌اند در حال حاضر تنها در نسخه بتای توسعه‌دهندگان قرار داشته و هیچ دیدی در خصوص عملکرد واقعی‌شان وجود ندارد. نکته ناراحت‌کننده‌تر در این خصوص آن است که اپل اعلام کرده قرار است نسخه کامل هوش مصنوعی Apple Intelligence را در ماه اکتبر یعنی پس از رونمایی خانواده آیفون 16 منتشر کند.

هوش مصنوعی Apple Intelligence

البته اگر چندان به این هوش مصنوعی علاقمند نباشید، تاخیر در ارائه آن چندان تاثیری در انتخابتان نخواهد داشت. با این وجود اگر به Apple Intelligence به‌عنوان دلیلی برای ارتقا نگاه می‌کردید احتمالا خبر نبود آن حین عرضه این گوشی‌ها برای‌تان ناخوشایند خواهد بود.

جمع‌بندی؛ خرید آیفون 16 پرو منطقی است یا خیر؟

بدون شک پرچمداران اصلی امسال اپل، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت؛ خصوصا به‌لطف پیشرفت‌های خیره‌کننده دوربین و شارژدهی بهتر باتری که می‌تواند آن‌ها را به محصولاتی برنده تبدیل کند. از سوی دیگر همچنین افزایش اندازه صفحه نمایش و بهبود عملکرد فنی نیز دیگر دلایلی هستند که خرید آن‌ها را به تصمیمی منطقی تبدیل می‌کنند.

در این بین اما سرعت شارژ بسیار پایین‌تر از رقبا و نبود قابلیت‌های هوش مصنوعی اندکی از هیجان فوق‌العاده اطراف این پرچمداران کاسته و جذابیت آن‌ها را کاهش می‌دهند. با این حال در نهایت کاربران هستند که بر اساس نیاز و انتظارشان از گوشی موبایل خود تصمیم به خرید یا عدم خرید این گوشی می‌گیرند.

در گجت نیوز بخوانید:
آیا اپل آیفون ۱۶ ارزش ارتقا از آیفون ۱۵ را دارد؟ بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ نمایشگر گوشی هزار دلاری آیفون ۱۶، از این گوشی ارزان اندرویدی هم بی‌کیفیت‌تر است!

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*