تکرار جهان هستی

یک نظریه فوق‌العاده عجیب: جهان هستی خود را تکرار می‌کند

دانشمندان با توجه به مشکلات بیگ بنگ یک نظریه جایگزین را ارائه داده‌اند. بر اساس این نظریه جهان هستی خود را تکرار می‌کند و همیشه یک چرخه بی‌پایان رخ می‌دهد.

همیشه این سوال بسیار سخت و مهم برای انسان وجود داشته است که جهان هستی چگونه شکل گرفت. در واقع ما می‌خواهیم بدانیم که چگونه همه‌چیز آغاز شد. طبیعتا پاسخ به این سوال کار آسانی نیست. با وجود این دانشمندان توانسته‌اند پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در این زمینه داشته باشند. اخیرا نیز نظریه تکرار جهان هستی مطرح شده است.

نظریه تکرار جهان هستی قصد دارد بیگ بنگ را کنار بزند

تکرار جهان هستی

سابقه حضور انسان خردمند در کره خاکی به ۳۰۰ هزار سال نمی‌رسد؛ اما عمر جهان بر اساس تخمین‌های کنونی ۱۳.۷ میلیارد سال است. در واقع ما به‌اندازه یک چشم‌ بر هم زدن کیهانی در این جهان حضور داشته‌ایم و قصد داریم متوجه اسرار کیهان شویم.

در حال حاضر معروف‌ترین نظریه در رابطه با نحوه شکل‌گیری جهان بیگ‌بنگ نام دارد. به این صورت که پس از یک انفجار کیهانی شدید جهان هستی شکل گرفت. تابش پس‌زمینه کیهانی و نرخ گسترش ثابت جهان نیز از این نظریه پشتیبانی می‌کنند. هرچند بیگ بنگ نمی‌تواند تمامی اسرار جهان را توضیح دهد. به‌عنوان مثال در رابطه با ماده تاریک و مشکل مسطح بودن جهان هنوز سوال‌هایی وجود دارد.

مشاهدات دانشمندان نشان می‌دهد که جهان هستی تا حد زیادی مسطح است. در صورتی که به‌خاطر گسترش دائمی نباید اینگونه باشد. همین نیز باعث شده که گروهی از دانشمندان به‌ دنبال جایگزینی برای بیگ بنگ باشند. اینجاست که نظریه تکرار جهان هستی وارد می‌شود. بر اساس این نظریه جهان همیشه بین یک حالت فوق‌العاده داغ و متراکم مثل زمان بیگ بنگ و یک جهان بسیار سرد در حال تغییر است.

اگر این نظریه درست باشد، جهان هستی تکرار می‌شود و حتی می‌توان گفت که ما نسخه بازیافتی یک جهان دیگر هستیم. به‌این صورت که پیش از ما جهان هستی دیگری وجود داشته است. آن جهان به پایان خود رسیده و سپس یک انفجار شدید رخ داده تا جهان دیگری شکل بگیرد. البته چنین ایده‌ای کاملا جدید نیست؛ اما دانشمندان توانسته‌اند با بررسی وجود سیاه چاله‌ های نخستین در مدل جدید آن را توسعه دهند.

تکرار جهان هستی

پژوهشگران بر این باور هستند که سیاه چاله های نخستین (که گفته می‌شود اندکی پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند) در واقع باقی‌مانده‌های قابل مشاهده از اختلال‌هایی دوران آشفته گذار هستند. به‌بیانی دیگر این سیاه چاله های کوچک به جهان پیشین تعلق داشته‌اند. همچنین آنها می‌توانند مسئله ماده تاریک را نیز حل کنند.

دانشمندان ارائه دهنده نظریه تکرار جهان هستی تاکید دارند که نباید احتمال اشتباه در نظریه‌های کنونی را رد کرد. مخصوصا که بارها در طول تاریخ علم ثابت شده جهان‌بینی انسان نادرست بوده است. جالب اینجاست که اگر نظریه تکرار جهان هستی پذیرفته شود، دیگر مسطح بودن کیهان و نیاز به‌وجود ماده تاریک به‌عنوان مشکل جلوه نخواهند کرد.

در حال حاضر دانشمندان امیدوار هستند آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری (لیسا) بتواند نشانه‌هایی را برای تایید نظریه تکرار جهان هستی ارائه کند. لیسا قرار است در سال ۲۰۳۵ به‌فضا پرتاب شود و به‌بررسی دقیق امواج گرانشی موجود در بافت فضا-زمان بپردازد. نمی‌توان احتمال یک کشف شگفت‌انگیز توسط لیسا را رد کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که نظریه جدید راه بسیار زیادی برای پذیرفته‌شدن در جوامع علمی دارد.

بیشتر بخوانید:
تلسکوپ جیمز وب تصاویر نخستین کهکشان های جهان هستی را ثبت کرد + عکس احتمال دارد کل جهان هستی درون یک سیاه چاله غول‌پیکر باشد ۱۱ راز بزرگ جهان هستی که هنوز پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد