قابلیت کمرا کنترل آیفون 16

8 قابلیت منحصربفرد کلید کمرا کنترل آیفون 16 که عکسبرداری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهند

کلید کمرا کنترل در سری آیفون 16 اپل با قابلیت های اختصاصی و بسیار جذابش احتمالا مهم‌ترین خلاقیت این پرچمداران به شمار می‌رود. اینجا با هشت قابلیت انحصاری این کلید فیزیکی آشنا خواهیم شد.

تقریبا هر زمانی که اپل ویژگی سخت افزار جدیدی به آیفون‌هایش اضافه می‌کند طرفداران این کمپانی در سرتاسر دنیا شگفت‌زده و پرهیجان جزئیات آن را تحت نظر گرفته و بررسی می‌کنند. با این وجود حتی علیرغم آن‌که تقریبا همه‌چیز در خصوص کلید فیزیکی کمرا کنترل در آیفون‌های جدید پیش از معرفی آن‌ها روشن شده بود، اما اضافه شدن این کلید توانست هیاهوی زیادی میان علاقمندان ایجاد کند. آنچه کلید کمرا کنترل آیفون 16 را جذاب کرده نه صرفا حضور آن بلکه قابلیت های جذاب و اختصاصی‌اش است که عکاسی با گوشی‌های موبایل را به یک سطح بالاتر ارتقا می‌دهد.

کلید Camera Control چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایده افزودن یک کلید فیزیکی شاتر به گوشی های موبایل به هیچ وجه جدید و خلاقانه نبوده و قبلا توسط دیگر گوشی‌سازان امتحان شده بود. با این وجود کلید جدید Camera Control در خانواده آیفون 16 علاوه بر مکانیزم مکانیکی خود از یک سطح خارنی منحصربفرد نیز بهره‌مند است که توانایی شناسایی ژست‌های لمسی و حرکتی را داشته و قادر است امکانات متعددی به کاربران ارائه دهد.

کلید شاتر iPhone

این صفحه لمسی دقیقا مانند تاچ بار نه چندان محبوب در مک بوک پرو قادر به شناسایی نوک انگشتان کاربر بوده و قادر است حرکات آن و ژست‌های مختلف را تشخیص دهد. زمانی که این کلید را به‌آرامی به پایین فشار دهید، کادر و نوار جدیدی روی صفحه نمایان شده و یک انیمیشن ساده و هوشمندانه محل فشردن کلید را مشخص می‌کند. پس از نمایش این کلید نوبت به کنترل‌های اضافی و قابلیت‌های جذاب این کلید می‌رسد.

کلید کمرا کنترل آیفون 16 چه قابلیت هایی دارد؟

ترکیب مکانیزم‌های تحریک مکانیکی و لمسی در کلید کمرا کنترل در سری iPhone 16 باعث شده که کاربری آن بسیار گسترده باشد و انواع و اقسام فرآیندها در عکاسی و فیلمبرداری را شامل شود. در ادامه تعدادی از این قابلیت‌های منحصربفرد را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

باز کردن سریع اپلیکیشن دوربین

یکی از قابلیت‌های جدیدی که آی او اس 18 در اختیار کاربران قرار می‌دهد امکان حذف میانبر Camera از لاک اسکرین گوشی و جایگزین کردن آن با آیکونی دیگر است. شاید بسیاری از شما تا کنون تمایلی به انجام این کار نداشتید و آیکون روی لاک اسکرین را مناسب‌ترین روش برای اجرای سریع اپلیکیشن دوربین تصور می‌کردید.

اپلیکیشن دوربین iPhone

افزوده شدن کلید کمرا کنترل به آیفون 16 می‌تواند تا حد زیادی در این بخش به شما کمک کند؛ زیرا یک بار فشردن آن قادر است به‌سرعت اپلیکیشن دوربین را برای شما باز کرده و عکسبرداری سریع را برای‌تان ممکن است. از سوی دیگر موقعیت مکانی این کلید نیز به‌گونه‌ای‌ست که می‌توان به‌راحتی آن را فشرد.

عکس گرفتن به سبک دوربین‌های حرفه‌ای

در کنار تمامی پیشرفت‌هایی که دوربین گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر ارائه کرده‌اند، ارگونومی و راحتی عکس گرفتن از جمله مسائل مهم فراموش‌شده به شمار می‌رود. با این وجود کلید Camera Control احتمالا حلال بزرگ این مشکل خواهد بود.

قابلیت کمرا کنترل آیفون 16

برای گرفتن یک عکس عادی کافی‌ست که کلید دوربین آیفون 16 را یک بار به پایین فشار دهید. همچنین فشردن و پایین نگه داشتن این کلید نیز به‌طور خودکار ضبط ویدیو را فعال خواهد کرد. از سوی دیگر فشار دادن نرم کلید Camera Control هم المان‌های اضافی رابط کاربری را حذف کرده و نمایی بدون آلایش از سوژه مد نظرتان را نمایش خواهد داد.

از سوی دیگر، آپدیت نرم افزاری آینده اپل برای سری آیفون 16 نیز امکان فوکوس کردن روی سوژه از طریق فشردن نرم و پایین نگه داشتن کلید شاتر را فراهم خواهد کرد تا تجربه کار با آیفون دقیقا مانند دوربین‌های DSLR باشد. بعلاوه، شما همچنین می‌توانید در این بخش با حرکت دادن انگشت خود روی کلید شاتر محل فوکوس را تغییر دهید تا کادربندی و فوکوس بر این اساس انجام شود.

تغییر بزرگنمایی و جابجا شدن بین دوربین‌ها

احتمالا بزرگترین مزیت کلید کمرا کنترل در سری آیفون 16 را باید ارائه این‌همه قابلیت بدون نیاز به حتی جابجا کردن انگشت دانست. برای مثال، اگر قصد بزرگنمایی در تصویر را داشته باشید می‌توانید با یک بار فشردن این کلید و حرکت دادن انگشت خود میزان بزرگنمایی را تغییر دهید.

بزرگنمایی دوربین iPhone

از طرف دیگر دو بار فشردن نرم این کلید نیز صفحه مربوط به سایر تنظیمات دوربین این گوشی را در اختیارتان قرار خواهد داد. یکی از این تنظیمات، امکان تغییر لنز فعال است که از طریق یک آیکون شبیه به شاتر قابل تشخیص خواهد بود. با استفاده از این کلید می‌توانید برای ثبت یک سوژه خاص بین سوژه‌های مختلف جابجا شوید و به جز دوربین اصلی، از دوربین فوق عریض (بزرگنمایی 0.5X) یا تله فوتو (بزرگنمایی 5X) استفاده کنید.

تنظیم سریع میزان عمق میدان و اکسپوژر

یکی دیگر از قابلیت های کلید کمرا کنترل آیفون 16 که از طریق دو بار فشردن نرم آن قابل دسترسی است، امکان تنظیم عمق میدان و اکسپوژر تصاویر است. البته قابلیت تغییر عمق میدان طبیعتا به تغییر دیافراگم مرتبط خواهد بود؛ اما از آن‌جا که دوربین تمامی مدل‌های آیفون از دیافراگم ثابت بهره می‌برد، این قابلیت تنها میزان عمق میدان شبیه‌سازی شده در مد پرتره را تغییر خواهد داد.

قابلیت کمرا کنترل آیفون 16

دقت کنید که در صورتی که دوربین آیفون سوژه‌ای را در تصویر مشاهده کند، به‌صورت خودکار اطلاعات مربوط به عمق را در آن ذخیره می‌کند.

انتخاب سبک عکاسی

اپل در رویداد معرفی سری آیفون 16 خود از تغییرات عمده در بخش Photographic Styles آیفون‌های خود و جایگزینی فیلترهای قدیمی با نمونه‌های جدیدتر و تنظیم‌پذیرتر خبر داد. این سبک‌های جدید عکاسی همگی از طریق کلید کمرا کنترل قابل دسترسی هستند.

سبک عکاسی iPhone

با دو بار فشردن مختصر این کلید می‌توانید به صفحه تنظیمات اضافی دوربین در این گوشی دسترسی پیدا کنید و گزینه Photographic Style در این بخش را بررسی نمایید. پس از انجام این کار قادر خواهید بود با کشیدن انگشت خود به چپ یا راست سبک‌های مختلف عکاسی را انتخاب کرده و روی تصویرتان اعمال کنید.

تنظیمات و کنترل فراوان حین ضبط ویدیو

تنظیمات قابل ارائه توسط کلید Camera Control در آیفون‌های 2024 اپل نه فقط حین عکسبرداری، بلکه هنگام ضبط ویدیو نیز کاربردهای فراوانی دارند. برای مثال در رویداد معرفی این گوشی‌ها شاهد تغییر رزولوشن و نرخ فریم ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین این گوشی از طریق کمرا کنترل بودیم.

قابلیت کمرا کنترل آیفون 16

اپل همچنین اعلام کرد که قابلیت‌های منحصربفرد این کلید در اپلیکیشن‌های شخص ثالث ضبط ویدیو مثل Kino نیز قابل دسترسی است و امکانات متعددی اعم از قابلیت تنظیم شبکه‌بندی عکس و هایلایت کردن آن‌ها را به کاربران ارائه می‌شود.

آیا کلید Camera Control غیر از عکسبرداری کاربرد دیگری هم دارد؟

کلید اختصاصی کنترل دوربین به‌طور خاص برای استفاده از عکاسی و فیلمبرداری طراحی شده است. با این وجود اپل فعال‌سازی بخشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی خود، یعنی Visual Intelligence را نیز بر دوش این کلید کاربردی قرار داده است.

هوش مصنوعی iPhone

این قابلیت که در حقیقت پاسخ اپل به گوگل لنز به شمار می‌رود با فشردن و نگاه داشتن کلید کمرا کنترل در شرایطی که گوشی قفل است فعال خواهد شد. در این حالت دوربین گوشی به‌طور عادی فعال خواهد شد؛ اما عکس گرفتن در این مد باعث فعال شدن هوش مصنوعی شده و اطلاعات مختلف مربوط به سوژه‌های حاضر در تصویر توسط اپل اینتلیجنس به کاربر ارائه خواهد شد.

بد نیست بدانید که کلید کنترل دوربین امسال روی هر چهار مدل از خانواده آیفون 16 تعبیه خواهد شد. بنابراین برای استفاده از قابلیت‌های فوق‌العاده آن نیازی به خرید مدل‌های پرو نخواهید داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن دکمه کمرا کنترل آیفون ۱۶، هنوز نیامده توسط اندرویدسازها کپی شد! بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ مقایسه همه اعضای خانواده آیفون ۱۶، جدیدترین پرچمدار اپل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*