هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ

با هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ آشنا شوید

ایران با ساخت هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ به دنبال توسعه صنعت هوانوردی و رفع نیازهای نظامی است. از هواپیمای سیمرغ چه می‌دانیم؟

پیشرفت کشورمان در صنایع مختلف، امیدبخش و غرورآفرین است. تجربه ثابت کرده، اگر به متخصصان داخلی به قدر کافی بها داده شود، ساخت هواپیما، تجهیزات پیشرفته نظامی و اختراعات ریز و درشت در حوزه‌های مهمی نظیر پزشکی و هسته‌ای ممکن و میسر می‌شود.

معرفی هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های مهم طی چند سال اخیر، ساخت هواپیمای ترابری سبک سیمرغ بوده که به ادعای نشریه آلمانی فلوگ ریویو، نشان دهنده میزان رشد کشورمان در صنایع هواپیماسازی است. براساس اطلاعات این نشریه، سیمرغ قادر است تا 6 تن بار حمل کند و قابلیت‌های بی‌شمار دیگری خواهد داشت.

هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ

هم اکنون سیمرغ در حال گذراندن آزمون‌های تأیید صلاحیت است و نخستین نمونه از آن در سال 2023 با یک توربوپراپ دوموتوره به پرواز درآمد تا تبدیل به یک هواپیمای ترابری سبک در ایران شود. وظیفه مونتاژ سیمرغ که شباهت زیادی به آنتونوف An-140 دارد، به عهده شرکت هواپیماسازی هسا واقع در اصفهان بود.

در سال 2022 ایران اعلام کرد که هواپیمای کوتاه پرواز سیمرغ که نسخه ارتقایافته و به‌روزشده IrAn-140 است، با تمرکز بر رفع نیازهای نظامی تولید شده و قرار است جایگزین هواپیماهای ترابری قدیمی فوکر اف 27 شود.

بیشتر بخوانید:

۵ تا از عجیب ترین هواگردهای نظامی در جهان

هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ

با توجه به تصاویری که هم اکنون از سیمرغ در دسترس است، می‌توان موتورهای بهبودیافته این هواپیما را به همراه درب بارگیری از پشت مشاهده کرد. به نظر می‌رسد این هواپیمای ترابری سبک، نخستین پرواز خود را با موفقیت گذرانده و به زودی به خدمت گرفته خواهد شد.

هنوز اطلاعات دقیقی از سیمرغ در دست نداریم و نمی‌دانیم که آیا این هواپیما نمونه اولیه بوده یا این که نمونه‌های دیگری از آن تولید شده است. به هر حال شکی نیست که سیمرغ برای اهداف نظامی توسعه یافته ولی می‌توان در با کاربری مسافربری هم از آن استفاده کرد.

هواپیمای ایرانی ترابری سبک سیمرغ

به گفته برخی از مقامات ایران، تمامی مشکلات و چالش‌های آنتونوف 140 برطرف شده، اما آیا هواپیماهای از رده خارج شده‌ای که در انبارها قرار دارند، پس از اصلاح و به‌روزرسانی تبدیل به سیمرغ می‌شوند؟ به احتمال زیاد فرآیند نوسازی هواپیماهای مذکور از سر گرفته شود و باری دیگر شاهد به‌روزرسانی آنتونوف 140 در کارخانه هسا اصفهان باشیم.

در گجت نیوز بخوانید:
نگاهی به داستان عجیب‌ترین جنگنده اسرائیل تماشا کنید: اوکراینی‌ها با ترکیب کلاشینکف و پهپاد یک سلاح کشنده اختراع کردند آمریکا اولین سلاح مافوق صوت برد بلند خود را آزمایش کرد سلاح های لیزری پیشرفته چین در راه خاورمیانه