آیفون 16 پرو یا 15 پرو

آیفون 16 پرو یا آیفون 15 پرو؛ کدام پرچمدار اپل بهتر است؟

آیفون 16 پرو به‌عنوان جدیدترین گوشی پرچمدار اپل، چه تغییری نسبت به نسل قبلی، آیفون 15 پرو کرده است و آیا خرید آن ارزشش را دارد؟

اپل هر سال بهترین و جدیدترین قابلیت‌هایش را در سری «پرو» گوشی‌های خود معرفی می‌کند. حالا با معرفی گوشی جدید آیفون 16 پرو شاهد ارتقا در بخش‌های بسیاری هستیم. برای مثال دکمه تازه برای کنترل عملکرد دوربین به آیفون اضافه شده و حاشیه‌های صفحه نمایش از همیشه باریک‌تر شده‌اند. علاوه بر این بهبودهای فوق العاده در کیفیت عکاسی و فیلمبرداری دوربین، سخت افزار داخلی و بسیاری قابلیت‌های هوش مصنوعی در iPhone 16 Pro دیده می‌شود.

مقایسه اپل آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

اما این پرچمدار اپل دقیقا چه تفاوتی با سال گذشته دارد؟ اپل در توسعه آیفون 16 پرو کدام امکانات یا طراحی ظاهری را از آیفون 15 پرو محبوب کاربران تغییر داده است؟ آیا این تغییرات ارزش صرف هزینه گزاف برای خرید گوشی تازه را دارند؟ یا بهتر است آیفون 15 پرو بگیریم؟ با ما در گجت نیوز همراه باشید.

طراحی ظاهری و نمایشگر

آیفون 16 پرو در بدنه خود همان متریالی را حفظ کرده که اپل سال گذشته معرفی کرد؛ اما تغییرات جزئی در این طراحی دیده می‌شود. قالب کلی آیفون 16 پرو با نمایشگر 6.3 اینچی و آیفون 16 پرومکس 6.9 اینچی شبیه به نسل قبلی به نظر می‌رسد؛ هرچند که اپل نمایشگرهای بزرگتری را در آن‌ها تعبیه کرده است. سازنده سعی کرده است با کاهش حاشیه‌های اطراف به بیشترین فضا برای نمایشگرها دست پیدا کند. این بار با باریک‌ترین حاشیه‌ها در تاریخ محصولات اپل مواجه هستیم و هیچ محصول دیگری از این سازنده حتی M4 iPad Pro هم تا کنون با حاشیه‌هایی چنین باریک عرضه نشده‌اند.

هر دو گوشی آیفون نمایشگرهایی دارند که سرسخت‌ترین و مقاوم‌ترین روکش از آن‌ها محافظت می‌کند. این روکش 50 درصد مقاوم‌تر از Ceramic Shield سال گذشته و دو برابر بهتر از هر روکش شیشه‌ای رایج دیگری است. بیشینه روشنایی صفحه حالا به 2000 نیت می‌رسد و کمترین میزان آن هم تا 1 نیت کاهش پیدا می‌کند. این بازه گسترده می‌تواند برای آسایش چشمان کاربر در شرایط نوری مختلف بسیار مفید واقع شود.

افزون بر این موارد باید به امکان ProMotion برای تغییر خودکار نرخ رفرش صفحه تا بیشینه 120 هرتز و امکان Always On Display اشاره کنیم. کمپانی اپل این ویژگی‌ها را در پرچمداران جدید خود تعبیه کرده تا تجربه کاربری را مخصوصا در نور محیط طبیعی بهبود ببخشد.

گوشی آیفون 15 پرو اولین گوشی اپل بود که با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم Level 5 عرضه شد تا نمادی از تغییرات اساسی در طراحی محصولات اپل باشد. بدنه این گوشی نمای سرسختانه‌ای به آن بخشید؛ اما تیتانیوم آن واقعا وزن کمی داشت. شاید حاشیه‌های صفحه در iPhone 15 Pro به اندازه آیفون‌های امسال باریک نباشند و فقط Action Button را برای سفارشی کردن عملگرها داشته باشد؛ اما همچنان نمای بی نظیری دارد که نمی‌توان منکرش شد.

از زمان عرضه آیفون 15 پرو، Blue Titanium محبوب‌ترین نسخه در رنگ بندی این گوشی بود. البته اپل در سال 2024 تصمیم گرفت آن را به خاطر رنگ بندی طلایی، قهوه‌ای و برنز صحرایی بازنشسته کند.

تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر تقریبا یکسان باقی مانده. آیفون 15 پرو و 15 پرومکس به ترتیب با نمایشگرهای 6.1 و 6.7 اینچی عرضه شدند. هر دو پرچمدار سال گذشته Dynamic island، ProMotion، Always On Display و بیشینه 2000 نیت روشنایی دارند.

عملکرد کلی و باتری

چیپست جدید اپل A18 Pro در دو مدل پرچمدار آیفون 16 پرو و 16 پرومکس تعبیه شده است. این پردازنده داخلی CPU با 15 درصد سرعت بیشتر و GPU 20 درصد سریع‌تر از چیپست A17 Pro درون سری آیفون 15 پرو دارد. پردازنده A18 Pro همچنین از Neural Engine با 16 هسته پردازشی بهره می‌برد که می‌تواند عملکرد هوش مصنوعی را 15 درصد بهتر از A17 Pro اجرا کند.

تکنولوژی 3 نانومتری نسل دوم به کار رفته در چیپست A18 Pro نه تنها سرعت آن را افزایش داده، بلکه مصرف انرژی را هم در آن تا 20 درصد بهینه کرده است. هر دو امکان Display Engine و Video Encoder در این پردازنده آمده‌اند تا تجربه گیمینگ و ضبط ویدیو را برای کاربران لذتبخش‌تر سازند. بهبود سخت افزاری به طور کلی قصد دارد پردازش گرافیکی را برای اجرای روان بازی‌ها فراهم کند.

در آیفون 15 پرو با پردازنده A17 Pro روبرو هستیم که همچنین اولین پردازنده موبایلی اپل با پسوند Pro است. تراشه مذکور با تکنولوژی 3 نانومتری ساخته شده و اپل با توسعه آن تلاش کرد نسبت به A16 بهبود مصرف انرژی و عملکرد کلی را به ارمغان بیاورد.

نیاز به تاکید نیست که پردازنده A18 Pro در آیفون 16 پرو از نظر سرعت، عملکرد و مصرف انرژی یک سر و گردن بالاتر است. از همین جهت جدیدترین پرچمدار اپل می‌تواند بهترین گزینه برای کاربران حرفه‌ای گوشی باشد. مخصوصا افرادی باید این گوشی سطح بالا را تهیه کنند که بیشتر وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی را به اجرا درمی‌آورند یا به بازی‌های سنگین می‌پردازند.

دوربین آیفون 16 پرو یا 15 پرو

گوشی آیفون 16 پرو مثل رویای محقق شده یک عکاس است که اپل آن را با دکمه Camera Control و سیستم هوش مصنوعی معرفی کرده است. دکمه Camera Control به کاربر اجازه می‌دهد تعامل خلاقانه با سیستم دوربین داشته باشد و تنها از طریق لمس این دکمه فیزیکی و کشیدن سر انگشت روی آن، عملگرهای مختلف را اجرا کند.

ویژگی هوش مصنوعی Visual Intelligence تقریبا شبیه به گوگل لنز عمل می‌کند. این امکان همه اشیا مقابل لنز دوربین را تحلیل می‌کند و می‌تواند تاریخ رویدادها را از محیط تشخیص دهد و به تقویم دستگاه اضافه کند.

لنز تله فوتو همچنان 12 مگاپیکسلی باقی مانده اما هر دو مدل پرو و پرومکس از پریسکوپ تتراپریسم برای بزرگنمایی اپتیکال تا 5 برابر پشتیبانی می‌کنند. قابلیت‌های تنظیم رنگ ویدیو در زمان واقعی و همچنین ویرایش صدا به کمک هوش مصنوعی، امکانات آیفون 16 پرو را یک گام به جلو برده‌اند. کیفیت فیلمبرداری دوربین 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه رسما تایید شده است.

همچنین بخوانید:
آیا اپل آیفون ۱۶ ارزش ارتقا از آیفون ۱۵ را دارد؟ لیست قیمت آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس دکمه کمرا کنترل آیفون ۱۶، هنوز نیامده توسط اندرویدسازها کپی شد!

سال گذشته آیفون 15 پرو در حالی معرفی شد که دوربینش ارتقای جدی نسبت به نسل قبل به شمار می‌رفت. ماژول دوربین این پرچمدار هم لنز 48 مگاپیکسلی با فاصله کانونی متغیر دارد و می‌تواند با تکنولوژی تلفیق پیکسلی تصاویر باکیفیتی را در نور کم ثبت کند.

در آیفون 15 پرومکس هم لنز تله فوتو امکان بزرگنمایی 5 برابری را معرفی کرد؛ هرچند آیفون 15 پرو بزرگنمایی تا 3 برابر داشت. هر دو پرچمدار سال گذشته از Spatial Video، ضبط 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و Dolby Vision پشتیبانی می‌کردند.

سایر مشخصات فنی در مقایسه آیفون 16 پرو و 15 پرو

پرچمدار آیفون 16 پرو دکمه Action Button را از سال گذشته حفظ کرده؛ اما این بار کمرا کنترل را برای بهبود بیشتر عملکرد در دوربین به آن اضافه کرده است. قابلیت هوش مصنوعی Visual Intelligence هم تعامل کاربران با دوربین و اشیا درون قاب را بهینه سازی می‌کند. دوام باتری هم امسال افزایش یافته؛ هرچند که اپل جزئیاتی در این باره منتشر نکرده است. باتری آیفون 16 پرو از شارژ بیسیم Qi2 پشتیبانی می‌کند و شامل شارژر پرسرعت MagSafe هم می‌شود.

آیفون 15 پرو سال گذشته با امکان ارتباطی USB-C معرفی شد تا قابلیت انتقال داده‌ها را با بیشینه سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه فراهم کند. بدین ترتیب کاربران آیفون از سال گذشته می‌توانستند سایر محصولات از جمله AirPod را با همان کابل ارتباطی شارژ کنند.

اپل همچنین دکمه Action Button را با قابلیت سفارشی سازی سال گذشته معرفی کرد تا جایگزین سوییچ سنتی میوت شود. پرچمدار قبلی هم از شارژ MagSafe پشتیبانی می‌کند؛ اما سرعت آن کمتر از نسل جدید است.

اپل آیفون 16 پرو یا آیفون 15 پرو؟ تصمیم نهایی کدام است؟

اپل پرچمدار آیفون 16 پرو امسال خود را بر اساس همان شالوده آیفون 15 پرو از سال گذشته بنا کرده. البته امکانات و ویژگی‌های جدید به این گوشی اضافه شده تا به پرچمداری قدرتمند تبدیل شوند؛ اما نباید نسل قبلی را در هموار ساختن این مسیر پیشرفت نادیده گرفت.

آیفون 16 پرو یا 15 پرو

آیفون 16 پرو امسال نمایشگر بزرگتر، پردازنده سریعتر A18 Pro و دکمه جدید Camera Control دارد تا تعامل با دوربین را برای عاشقان عکاسی با گوشی هیجان‌انگیزتر کند.

در مقابل آن آیفون 15 پرو قرار دارد که همچنان پرچمداری توانمند شناخته می‌شود. این گوشی سطح بالا با بدنه تیتانیومی و چیپست A17 Pro هنوز در بازار خودنمایی می‌کند. کاربران حرفه‌ای ممکن است به بهبودهای سیستم و دوربین بیشتر اهمیت دهند و در این جدال، پرچمدار تازه نفس را انتخاب کنند.

برای اثبات برتر بودن آیفون 16 پرو در بخش پردازش هوش مصنوعی پیشرفته کمی زود است و باید منتظر عرضه رسمی آن باشیم؛ هرچند وجود چیپست A18 Pro و iOS 18 گویای همه چیز است.

اگر گوشی آیفون 15 پرو دارید، شاید لازم نباشد پرچمدار امسال را بخرید. کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر بهتر است امسال به ارتقای گوشی همراه خود بیشتر فکر کنند و از این خانواده قدرتمند چهار نفره یک مدل مناسب بودجه و سلیقه خود را برگزینند.

از دست ندهید:
آیفون ۱۶ اپل معرفی شد؛ دکمه دوربین، رنگ‌های جدید و هوش مصنوعی ۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن مقایسه همه اعضای خانواده آیفون ۱۶، جدیدترین پرچمدار اپل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*