آینده ناسا

ناسا آینده توخالی و نگران‌کننده‌ای دارد

براساس یک گزارش از آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM)، آینده ناسا بدون سرمایه‌گذاری و رقابت در بخش خصوصی پوچ و توخالی خواهد بود.

طبق آخرین اخبار نجوم، به‌تازگی گروهی از متخصصان حوزه هوافضای مستقر در آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM)، به برخی مسائل و مشکلات نگران کننده سد راه پروژه‌های جاه طلبانه آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا با نام ناسا (NASA) پرداخته‌اند. این تیم در گزارشی اظهار داشته که فقدان سرمایه‌گذاری و رقابت بخش خصوصی در این سازمان می‌تواند آینده ناسا را به نیستی تبدیل کند.

فقدان سرمایه کافی، آینده ناسا را به خطر می‌اندازد

آینده ناسا

گزارش منتشر شده از آکادمی ملی علوم مهندسی و پزشکی آمریکا (NASEM)، به مسائلی پیرامون کمبود بودجه به دلیل کاهش تاکید بلندمدت ملی بر هوانوردی و فضای غیرنظامی پرداخته است. برخی از مهمترین دستاوردهای این تحقیق که در غالب گزارش بیان شده است، زمینه‌های نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که می‌تواند آینده این آژانس فضایی را تحت تأثیر قرار دهد.

این موارد شامل تمرکز بر اقدامات کوتاه مدت بدون توجه کافی به نیازها و پیامدهای بلندمدت، اتکا به قراردادهای خرید خدمات مبتنی بر نقطه عطف و ناکارآمدی به دلیل عملیات تجاری آهسته و دست و پاگیر است.

صنعت فضای خصوصی و تجاری، پروازهای فضایی را در قرن بیست و یکم متحول کرده است. این صنعت توانسته در کنار کاهش هزینه‌های پرتاب، خدمه و محموله را به طور قابل اعتمادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند و قابلیت رصد زمین و ارتباطات ماهواره ای را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان آورد. علیرغم این پیشرفت‌ها، علم فضایی عمدتاً یک فعالیت بخش عمومی است.

آینده ناسا

با توجه به بودجه های محدود و قابلیت های رو به رشد بخش خصوصی، منطقی است که تعجب کنیم که چرا مالیات دهندگان به تامین مالی علوم فضایی ادامه می‌دهند. در مقابل بخش عمومی که مسئول رفاه شهروندانش است، با منافع و ارزش‌های اجتماعی گسترده‌ای که در تحقیقات علمی نهفته است، بهتر همسو می‌شود و منابع لازم برای حمایت از پروژه‌های بلندپروازانه در اکتشاف فضا را دارد. با این حال، سازمان‌های دولتی می‌توانند با بخش خصوصی، عمدتاً به عنوان پیمانکار یا ارائه‌دهنده کار کنند.

گزارش متخصصان NASEM همچنین نگرانی‌هایی را در مورد نسل فعلی استعدادهایی که توسط شرکت‌های خصوصی هوافضا از بین می‌رود و همچنین نسل بعدی مهندسان که به دلیل فقدان بودجه کافی مدارس دولتی، دانش کافی را دریافت نمی‌کنند، افزایش داده است. در نهایت این گزارش به صراحت بیان می‌کند که زیرساخت‌های ناسا در حال حاضر بسیار فراتر از عمر طراحی شده آن رفته است.

نورمن آگوستین (Norman Augustine)، مدیر اجرایی سابق لاکهید مارتین و نویسنده اصلی گزارش، به واشنگتن پست گفت که اتکا به بخش خصوصی می‌تواند نیروی کار ناسا را ‌بیشتر از بین ببرد و نقش آن را به جای حل مشکلات به نظارت کاهش دهد. طبق گفته وی، ناسا می‌تواند بر اولویت‌بندی تلاش‌های خود برای اهداف و ابتکارات استراتژیک‌تر تمرکز کند.

85 درصد بودجه ناسا در بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌شود

آینده ناسا

بیشتر دانش ما انسان‌ها در مورد کیهان، به دلیل تخصیص بودجه عمومی بوده که مأموریت‌ها را ساخته و به دانشمندان برای جمع آوری و مطالعه داده‌ها کمک می‌کند. این بدان معنا نیست که بخش خصوصی درگیر علوم فضایی نیست. اگرچه پروژه‌های ناسا در نهایت توسط دولت‌ها آغاز و تامین مالی می‌شوند، اما برای ساخت قطعات و ارائه خدمات دیگر به بخش خصوصی وابسته هستند.

ناسا از بدو تأسیس خود با بخش خصوصی همکاری کرده است. نزدیک به 85 درصد از بودجه سالانه آژانس فضایی ایالات متحده صرف قرارداد با مؤسسات و شرکت های خصوصی می‌شود. ناسا نیازهای خاص را تشریح می‌کند و قراردادهای رقابتی را برای شرکت‌ها منتشر می‌کند تا در مناقصه شرکت کنند. آژانس نظارت شدیدی بر توسعه و اجرای این قراردادها دارد و مسئول موفقیت فضاپیماها است.

همچنین بخوانید:
ناسا برای حفظ سلامت روان و جلوگیری از دیوانه شدن فضانوردان در طول ماموریت‌های فضایی چه می‌کند؟ خیز بلند چینی ها برای سفر به سیاره مریخ این فضاپیما قرار است جایگزین موشک شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*