سایپا شاهین

آیا سایپا شاهین با پلتفرم تویوتا ساخته شده است؟

شایعات درباره پلتفرم شاهین را یک بار برای همیشه روشن می‌کنیم. آیا سایپا شاهین واقعا از پلتفرم تویوتا یاریس استفاده می‌کند؟

صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها، با چالش‌های جدی روبرو بوده است. به همین دلیل، خودروسازان داخلی ناچار شدند تا با بهره‌گیری از پلت‌فرم‌های موجود، محصولات جدیدی را طراحی و تولید کنند. برای مثال، محصولات خانواده دنا در ایران خودرو بر پایه پلتفرم سمند ساخته شده‌اند و محصولات سایپا مانند تیبا و ساینا نیز از پلت‌فرم پراید استفاده می‌کنند.

سایپا با شاهین به دنبال جبران گذشته

سایپا شاهین، محصول جدیدی بود که پس از عرضه خودروهایی بی‌کیفیتی مانند تیبا و کوییک، با هدف بهبود تصویر این خودروساز ایرانی روانه بازار شد. این خودرو که ابتدا با نام رهام معرفی شده بود، در سال ۹۹ با نام شاهین به خط تولید رسید و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.

سایپا شاهین

شاید برای بسیاری این سوال پیش آمده باشد که آیا پلتفرم سایپا شاهین با خودروهایی مانند تویوتا یاریس مشترک است یا خیر. در ابتدا، برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده از پلتفرم بهبود‌یافته تویوتا یاریس به همراه پیشرانه برلیانس H۳۰۰ و گیربکس اتوماتیک انجام شده بود. اما با تشدید تحریم‌ها، این برنامه‌ها دچار تغییر شدند و سایپا مجبور شد تا از پلتفرم اختصاصی خود به نام SP100 برای تولید شاهین استفاده کند. مگاپلتفرم SP توسط مهندسان ایرانی در مرکز تحقیقات سایپا طراحی و ساخته شده است.

سایپا با طراحی مگاپلتفرم SP، بستری مناسب برای تولید طیف وسیعی از خودروها در کلاس‌های مختلف فراهم کرده است. این پلتفرم به دو پلتفرم فرعی SP1 و SP0 تقسیم شده که پلتفرم SP1 برای تولید خودروهای کلاس C و SP0 برای خودروهای کلاس B در نظر گرفته شده است. اشتراک بالای قطعات این دو پلتفرم، امکان تنوع‌بخشی به محصولات سایپا و پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان را فراهم می‌کند.

در صورت نبود تحریم‌ها، سایپا می‌توانست از پلتفرم ارتقایافته نسل دوم تویوتا یاریس استفاده کند و شاهین را با استانداردهای جهانی تولید کند. در آن صورت، شاهین از نظر کیفیت ساخت و فنی، به خودروهای شناخته شده‌ای مانند یاریس نزدیک‌تر می‌شد.

پلتفرم تویوتا یاریس پیش از آنکه سایپا برای شاهین در نظر بگیرد، در خودرویی چینی به نام گریت وال ولکس C30 نیز استفاده شده بود. طراحی بیرونی ولکس C30 نیز تا حد زیادی از یاریس الهام گرفته بود و شباهت‌های ظاهری قابل توجهی به این خودرو داشت.

ویدیو مرتبط:

در گجت نیوز بخوانید
شاهین پلاس یا دنا جوانان؛ برنده مقایسه سدان‌های جدید ایران خودرو سایپا کدام است؟ آشنایی با مشخصات پیشرانه ME16 سایپا شاهین پلاس شرایط ثبت نام شاهین پلاس اتوماتیک از ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*