مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

مقایسه اطلس و کوییک؛ تفاوت در چیست؟

سایپا قصد دارد به‌زودی هاچ بک کراس‌ تازه‌وارد خود را راهی بازار کند. در ادامه به مقایسه سایپا اطلس با کوییک و مخصوصا نسخه GX می‌پردازیم.

بعضی‌ها می‌گویند خودروهای سایپا به نسبت محصولاتی که ایران خودرو تولید و روانه بازار می‌کند از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند، اما به‌واسطه قیمت گذاری اقتصادی‌تر بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرند. سایپایی‌ها طی نیم‌دهه اخیر تلاش‌های زیادی در جهت متنوع‌سازی سبد محصولات خود انجام داده و تقریبا موفق عمل کرده‌اند.

مقایسه سایپا اطلس با کوییک

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

یکی از خودروهای جدید این خودروساز، سایپا اطلس است که در دسته خودروهای هاچ بک کراس جای می‌گیرد. اطلس هنوز وارد جاده‌های کشور نشده، ولی به‌زودی شاهد عرضه و فروش گسترده آن خواهیم بود. علاوه بر این هاچ بک کراس زیبا، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص خودروی دیگری از خانواده کوییک با پسوند GX تولید کرده‌اند که به‌زودی به‌فروش خواهد رسید.

کوییک جی ایکس فیس لیفت جدیدی از کوییک S محسوب می‌شود که حالا آپشن‌های رفاهی بیشتری برای آن تدارک دیده شده است. این خودرو نیز در دسته خودروهای هاچ بک کراس قرار دارد. در مطلب پیش رو تصمیم گرفته‌ایم به بیان تفاوت‌های این دو خودرو، سایپا اطلس و کوییک GX بپردازیم و مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری سایپا اطلس و کوییک GX

از نظر طراحی ظاهری می‌توان گفت تفاوت‌های بسیاری بین این دو خودرو وجود دارد؛ چرا که از دو خانواده جدا هستند. از آنجایی که قدمت حضور خودروهای کوییک در بازار داخلی کشورمان بیشتر است، طراحی ظاهری آنها قدیمی‌تر محسوب می‌شوند. با این اوصاف اطلس زیباتر و مدرن‌تر بوده و المان‌های جدیدتری دارد.

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

می‌دانیم که کوییک نسخه هاچ بک کراس سایپا ساینا بوده و به‌همین دلیل شباهت‌های بسیاری بین این دو ماشین به‌چشم می‌خورد و از آن طرف اطلس نیز نسخه هاچ بک کراس سایپا سهند است و به‌همین دلیل وجوه تشابه زیادی با این خودرو خواهد داشت.

طراحی نمای جلوی اطلس زیبا بوده و چراغ‌های اصلی ظاهری کشیده و باریک دارند. جلوپنجره شش ضلعی با خطوط عمودی کرومی روی آن بر زیبایی‌های بیشتر این خودرو افزوده‌اند. چراغ‌های مدور مه‌شکن روی سپر جلو تعبیه شده و داخل یک قاب کرومی قرار گرفته‌اند. بین این دو چراغ نیز یک ورودی هوا قرار دارد.

از نظر ظاهری تفاوت خاصی میان کوییک GX با کوییک S وجود ندارد و همچنان دارای همان ظاهر ساده است. نمای پشتی اطلس مثل نمای جلو زیبایی‌های خاص خود را داشته و حتی می‌توان گفت المان‌های چشم‌نوازتری نسبت به کوییک جی ایکس دارد. قسمت عقب به فرم C درآمده و دو تکه است.

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

درب صندوق عقب اطلس طرحی ساده، ولی زیبا دارد و بر خلاف کوییک که پلاک خودرو را روی درب صندوق عقب جای داده، در این هاچ بک کراس تازه‌وارد شاهد تعبیه پلاک روی سپر هستیم. باز هم می‌توان گفت طراحی کوییک GX با مدل S این خودرو فرقی ندارد و همان‌قدر ساده خواهد بود.

مقایسه ابعاد کوییک و اطلس

در مقایسه کوییک و اطلس، می‌بینیم که با دو خودروی تقریبا مشابه طرف هستیم که تفاوت‌های زیادی ندارند. با این که تصور می‌شد ابعاد این دو خودرو کاملا مشابه است اما بررسی‌های گجت نیوز نشان می‌دهد ابعاد اطلس و کوییک تقریبا متفاوت است. در ادامه می‌توانید جدول ابعاد این دو مدل را مشاهده کنید.

ابعادکوییکاطلس
طولحدود 3800 میلیمتر4020 میلیمتر
عرضمتوسطاً حدود 1650 میلیمتر1685 میلیمتر
ارتفاعمتغیر، معمولاً 1450 تا 1550 میلیمتر1540 میلیمتر
فاصله بین دو محورحدوداً 2400 تا 2500 میلیمتر2410 میلیمتر

همان طور که دیدید، اطلس در مقایسه با کوییک خودروی بزرگ‌تری است و شنیده‌ها در مورد مشابه بودن در مقایسه ابعاد کوییک و اطلس، درست نیستند.

طراحی کابین داخلی کوییک GX و سایپا اطلس

داخل کابین سایپا اطلس همان‌قدر مدرن است که طراحی ظاهری این خودرو به‌چشم می‌آید. المان‌های جذاب و به‌روز این هاچ بک کراس چهره زیبایی به ماشین بخشیده است. روی داشبورد اطلس یک صفحه نمایش نسبتاً بزرگ قرار گرفته که بیرون‌زدگی دارد. دریچه‌های تهویه مطبوع طراحی دایره‌ای‌شکل دارند و در انتهای داشبورد نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و تعدادی از کلیدهای کنترلی خودرو دیده می‌شوند. می‌توان گفت در بخش طراحی مقایسه اطلس و کوییک، اطلس با طراحی مدرن‌ترش برنده میدان است.

طراحی داخلی کوییک GX نیز مانند طراحی ظاهری آن ساده، ولی زیبا است. غربیلک فرمان اطلس ظاهر اسپرت دارد و به‌صورت D کات طراحی شده و متریال و موادی که کابین از آن ساخته شده نسبت به متریال به‌کار رفته در کوییک باکیفیت‌تر بوده و حس بهتری به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. فضای اتاق و کابین هر دو ماشین به یک اندازه هستند و سرنشینان عقب و جلو در موقعیت راحتی به‌سر می‌برند.

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

کوییک جی ایکس کابینی متفاوت با سایر کوییک‌های متولد شده دارد. البته اغلب تغییراتی که از آن صحبت می‌کنیم، مربوط به امکانات اضافه‌ای است که برای آن در نظر گرفته شد. از آنجایی که کوییک GX فیس لیفت ارتقایافته S به‌حساب می‌آید، مجهز به داشبوردی تقریباً بزرگ و نمایشگر 7 اینچی برای مولتی‌مدیا است. کیلومترشمار دچار تغییر شده و کلیدهای اضافه‌ای هم روی سمت چپ فرمان قرار دارند.

مشخصات فنی سایپا اطلس و کوییک GX

بنا بر اطلاعاتی که از این دو هاچ بک کراس سایپا در اختیار داریم، سیستم قوای محرکه هر دوی آنها مشابه یکدیگر است. زیر کاپوت اطلس و کوییک جی ایکس یک پیشرانه M15 قرار گرفته که 4 سیلندر 8 سوپاپ است و می‌تواند با حجم 1.5 لیتری‌اش حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه مذکور نسبت به نسل قبلی‌اش دچار تغییراتی در سرسیلندر و هدرز شده و هم‌اکنون مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است. نیروی محرکه نیز در مدل‌های دستی از طریق یک گیربکس 5 سرعته به محور جلو منتقل خواهد شد. سایپا اطلس قرار شده در نسخه اتومات نیز به بازار بیاید و گفته شده مجهز به گیربکس سی وی تی یا 7 سرعته خواهد بود. مصرف سوخت این دو خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش، حدود 7 لیتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی کوییک GX و سایپا اطلس

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

کوییک جی ایکس به‌نسبت کوییک اس امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری دارد، ولی در مقایسه با اطلس قافیه را می‌بازد؛ چرا که محصول هاچ بک کراس جدید سایپایی‌ها امکانات استاندارد بیشتری داشته و به‌همان میزان قیمت بالاتری نیز دارد. اطلس بنا بر گفته سایپا در 4 تیپ مختلف با سطح آپشن‌های متفاوت تولید و راهی بازار می‌شود که دو تیپ آن نسخه دنده دستی و دو تیپ دیگر نسخه‌های اتومات خواهند بود.

امکانات رفاهی و ایمنی اطلس: فرمان هیدرولیک، رینگ 14 اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفری، چراغ‌های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) و سنسور نور، صفحه نمایش 7 اینچ مالتی‌مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آیینه‌های تاشوی برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی.

مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

امکانات رفاهی و ایمنی کوییک GX: نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، آینه جانبی برقی، سنسور پارک دنده عقب، سیستم محاسبه سفر، صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، ایزوفیکس، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های جلو همراهی کننده، چراغ روشنایی روز، روف رک، دستگیره آسان بازشو، کلیدتاشونده، صندلی عقب تاشو، شیشه بالابر برقی، شارژر موبایل یواس‌بی، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، سیستم نمایش باد تایرها، مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی، چراغ اتوماتیک جلو یا اتولایت، دوربین عقب، سیستم ناوبری، شیشه دودی درب پنجم و درهای عقب، مجهز به سیستم ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت و سیستم هشداردهنده امنیتی.