مقایسه کوییک GX و کوییک S

مقایسه کوییک GX و کوییک S ؛ سایپا کوییک جدید چه تفاوتی با قبل دارد؟

سایپا به‌تازگی نسخه فیس لیفت کوییک S را با نام GX راهی بازار کرده است. در ادامه به مقایسه کوییک GX و کوییک S و بیان تفاوت های آنها می‌پردازیم.

گروه خودروسازی سایپا طی سالیان اخیر تلاش کرده محصولات متنوع و با کیفیتی روانه بازار داخلی کند تا بدین ترتیب سهم ماشین‌های تولید داخل را بالا ببرد. یکی از محصولات اقتصادی و جمع‌و‌جور این شرکت، سایپا کوییک است که در تیپ‌های مختلف و با سطح آپشن‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

به‌تازگی نسخه تازه‌ای از خودروی کوییک با پسوند جی ایکس به بازار آمده و گفته می‌شود تفاوت‌هایی با نسل قبلی که S باشد دارد. در مطلب پیش رو قصد داریم نگاهی به این تفاوت‌ها بیندازیم و کوییک S و GX را در کفه یک ترازو قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانیم، کوییک در زمره خودروهای هاچ بک کراس جای می‌گیرد و ماشینی است که پس از تیبا 2 و برای تصاحب بازار به میدان آمد.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

مقایسه کوییک GX و کوییک S

کوییک روی پلتفرم تیبا 2 سوار شده و از سال 1395 نخستین تیپ آن تولید و به تیراژ بالا در حال عرضه شدن است. پلتفرم X200 نامی آشنا برای محصولات کمپانی سایپا است؛ چرا که پیش‌تر شاهد استفاده از آن برای خودروهایی مثل ساینا و تیبا بوده‌ایم. کوییک دنده‌ای، کوییک R، کوییک S، کوییک اتوماتیک پلاس و کوییک GX از جمله انواع متمایز این ماشین به‌شمار می‌روند.

سایپا و طراحان آن تلاش کردند پس از موفقیت نسبی کوییک معمولی، جایگزینی برای آن پیدا کنند و به فکرشان چیزی جز فیس لیفت این هاچ بک کراس با نام کوییک S نرسید. کوییک اس در قیاس با نسل‌های قبلی خود دچار تغییراتی هر چند کوچک، اما مثبت شده که نظر مشتریان را نیز به خود جلب کرده است.

این نسخه از کوییک اولین بار در سال 1399 عرضه شد و خوشبختانه مشتریان ایرانی از کیفیت و قیمت آن رضایت داشتند. با این حال نارنجی‌پوشان جاده مخصوص کنار نکشیدند و تصمیم گرفتند نسخه دیگر و مدرن‌تری از کوییک اس را با پسوند GX تولید کنند و به‌فروش برسانند.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

اغلب محصولاتی که در صنعت خودروی ما دچار فیس لیفت می‌شوند، تغییراتی در آپشن‌های رفاهی و شاید برخی مواقع در ظاهر تجربه می‌کنند. کوییک جی ایکس به عبارت دقیق‌تر نسخه فول آپشن همان مدل S به‌حساب می‌آید و امکانات آن به مراتب بیشتر از برادر کوچک‌ترش است. البته ناگفته نماند که فیس لیفت جدید این هاچ بک کراس در دو تیپ GX و GXR تولید و عرضه خواهد شد و تنها تفاوت آنها محدود به دو رنگ بودن بدنه و کابین می‌شود.

مقایسه طراحی ظاهری کوییک جی ایکس با کوییک اس

با نگاهی به کوییک جی ایکس و اس کوچک‌ترین تفاوتی میان طراحی آنها مشاهده نخواهید کرد و از هر نظر به یکدیگر شباهت دارند. در نمای جلویی چراغ‌های روشنایی روز تعبیه شده که به مه‌شکن‌ها چسبیده‌اند. ظاهر جلوپنجره در هر دو مدل کوییک به‌روز و جدید شده و شاهد طراحی کشیده‌تری نسبت به نسخه‌‌های قبلی این خودرو هستیم.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی ظاهری کوییک GX و S، نوار مشکی‌رنگی است که در قسمت جلو وظیفه اتصال چراغ‌های روشنایی روز به مه‌شکن‌ها را بر عهده داشته و بنا بر ادعای طراحان این خودرو، الهام گرفته شده از چهره یوز ایرانی است! با این حال چهره هر دو خودرو به نسبت قبل مدرن‌تر شده و می‌توان گفت با چهره‌ای نو سر و کار داریم.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

نمای جانبی نیز بدون تغییر مانده و تغییراتی در این بخش از سوی سایپا اعمال نشده است. با وجود روف رک‌های روی سقف، کوییک چهره واقعی یک ماشین هاچ بک کراس به خود گرفته و به‌خوبی توانسته از پس این نقش برآید. نمای عقب هم مثل سایر قسمت‌ها بدون تغییر است و حتی نمی‌توان اندک تغییری برای آن برشمرد.

چراغ‌های عقب گرافیک و طرحی دو تکه دارند و ارزیابی ما از آنها مطلوب است. خطوط قسمت انتهایی باعث شده کوییک در دو مدل جی ایکس و اس ساده و بی‌آلایش به‌نظر نیاید و سپر عقب هم میزبان دو چراغ مه‌شکن و دیفیوزر ساده کرومی است. با ورود به کابین نیز چشم‌ها چیز خاصی نخواهند دید و تفاوتی پیدا نخواهد شد.

با این وجود می‌توان با نگاهی دقیق و موشکافانه‌تر متوجه اندک تغییراتی در کابین کوییک GX شد. نسخه فول آپشن محصول هاچ بک کراس سایپا مجهز به داشبورد میانی با صفحه نمایش 7 اینچی و سیستم چندرسانه‌ای یا مولتی‌مدیا شده و این تغییرات در کوییک S به‌طور فابریک به‌چشم نمی‌خورد.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

کلاستر دیجیتال مدل جی ایکس حالا تغییر یافته و کلیدهای کنترلی نیز به فرمان این خودرو اضافه شده‌اند. مابقی مولفه‌ها و المان‌ها ثابت و بدون تغییر مانده‌اند.

مشخصات فنی کوییک S و کوییک GX

از طراحی ظاهری و کابین این دو محصول که بگذریم، نوبت به مقایسه مشخصات فنی و اجزای زیر کاپوت کوییک GX و کوییک S می‌رسد. بیشترین تغییر ایجاد شده در کوییک اس و جی ایکس در قسمت مشخصات فنی است؛ چرا که مدل S مجهز به پیشرانه M15 مگاموتور شده، در حالی که مدل GX نسخه ارتقایافته موتور M15 با پسوند GSI را داراست.

پیشرانه اولی قادر است با 4 سیلندر و حجم 1.5 لیتری خود حدود 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو بفرستد؛ حال آن‌که پیشرانه بهبودیافته شرکت مگاموتور به‌کمک 4 سیلندر و حجم 1.5 لیتری که دارد می‌تواند 92 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

هر دو موتور تنفس طبیعی هستند و مزیتی برای این هاچ بک کراس محسوب می‌شوند؛ چرا که چنین پیشرانه‌هایی با بنزین بی‌کیفیت ایران سازگارتر هستند و استهلاک کمتری خواهند داشت. از جمله ویژگی‌های جدیدی که به موتور ام 15 جی اس آی افزوده شده می‌توان به سیستم VVT-i و الکتریکی شدن دریچه گاز اشاره کرد. جعبه دنده مدل GX نیز مثل برادر کوچک‌ترش است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های کوییک GX و کوییک S

در ابتدای مقاله گفتیم که عمده تفاوت‌های میان این دو مدل خودرو در قسمت امکانات رفاهی و آپشن‌ها است. کوییک اس مجهز به آپشن‌هایی نظیر سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، روف رک، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ همراهی تا درب منزل، مه‌شکن جلو و عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ABS و EBD، آینه بغل برقی، بالابر شیشه برقی عقب، یو اس بی، سیستم هشداردهنده امنیتی، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری است.

مقایسه کوییک GX و کوییک S

در مقابل با فول آپشن‌ترین کوییک متولد شده طرف هستیم که امکانات ایمنی و رفاهی نظیر سیستم ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، سیستم هشداردهنده امنیتی، نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سیستم محاسبه سفر، صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، نگه‌دارنده صندلی کودک در صندلی عقب، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های جلو مشایعت، چراغ‌های روشنایی روز، روف رک، دستگیره آسان بازشو، کلید تاشونده، صندلی عقب تاشو، شیشه بالابر برقی، یو اس بی و شارژ موبایل، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، سیستم نمایش کنترل باد تایرها، مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی، چراغ اتوماتیک جلو، دوربین عقب، سیستم ناوبری و شیشه دودی درب پنجم و درهای عقب دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، سایپا کوییک GX و S تفاوتی از نظر ظاهر با یکدیگر ندارند و تنها تمایز ظاهری آنها به داخل کابین برمی‌گردد. بیشترین تفاوت بین این دو مدل خودرو مربوط به آپشن‌های رفاهی و ایمنی و سپس مشخصات فنی است. سایپا با هدف تکامل سری خودروهای عرضه شده خود اقدام به تولید و عرضه فیس لیفت‌های جدید می‌کند و این سیاست را ایران خودرو نیز مدت‌هاست در پیش گرفته. نظر شما درباره خودروهای کوییک GX و کوییک S چیست؟