مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی نجومی سال 2024 رصدخانه سلطنتی

در این مطلب به تماشای تصاویر منتخب مسابقه عکاسی نجومی سال 2024 رصدخانه سلطنتی گرینویچ و اعلام منتخبین آن می‌پردازیم.

رصدخانه سلطنتی گرینویچ، که از سال ۲۰۰۹ میلادی با برگزاری مسابقه عکاسی نجومی به یک برند معتبر در این زمینه شناخته می‌شود، امسال نیز میزبان ۳۷۰۰ اثر از عکاسان ۵۸ کشور جهان بود و توانست این مسابقات را پر شور تر از سال قبل برگزار کند. اگر از علاقه‌مندان به مسابقات عکاسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با معرفی برترین تصاویر مسابقه عکاسی نجومی سال 2024 همراه ما باشید.

فینالیست های مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

در این دوره از مسابقات، آثاری از 9 دسته بندی اصلی شامل کهکشان ها، شفق های قطبی، کهکشان ها، خورشید، ماه، مردم و فضا، سیارات، دنباله دارها و سیارک ها، مناظر آسمانی، سحابی ها و ستاره ها در معرض دید عموم قرار گرفتند. علاوه بر اعلام برندگان هر بخش، جایزه‌ای برای عکاس جوان سال، جایزه سر «پاتریک مور» (ستاره‌شناس انگلیسی) برای بهترین تازه‌وارد و جایزه «آنی ماندر» (ستاره‌شناس بریتانیایی) برای نوآوری در تصویربرداری نیز در نظر گرفته شده است.

برنده‌ کلی دسته‌های اصلی مسابقه و منتخب دسته خورشید

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکاس: رایان ایمپریو

این عکس در واقع مجموعه‌ای از تصاویر است که به طور پیوسته گرفته شده و پیشرفت مهره های بیلی را در طول ماه گرفتگی حلقوی سال 2023 نشان می‌دهد. دانه‌های بیلی زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید از میان دره‌ها و دهانه‌های سطح ماه می‌تابد و الگوی حلقه‌های شناخته‌شده ماه‌گرفتگی را می‌شکند و تنها زمانی که ماه وارد یا خارج می‌شود، قابل مشاهده هستند. این عکس توانست رتبه اول مسابقه عکاسی نجومی سال 2024 را کسب کند.

برنده دسته شفق قطبی

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکاس: لارین رای

تصویر بالا با نام «شفق قطبی کویینزتاون» به این دوره از مسابقات راه یافته است. این یک عکس پانورامای 19 تصویری است که تمام پرتوهای متحرک سریعی را که آسمان را در فوریه 2023 روشن کرده‌اند، ثبت می‌کند. عکاس از یک دوربین اصلاح‌شده برای ثبت تمام رنگ‌های صورتی شفق استفاده کرده است که تصویر نهایی فوق‌العاده پویایی را ایجاد می‌کند.

برنده دسته مردم و فضا

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکاس: تام ویلیامز

این تصویر با نام «H-alpha» از خورشید، تصویر ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در حال عبور از اندام خورشیدی شرقی آن هم تنها در 0.2 ثانیه نشان می‌دهد. عبور ISS از خورشید به ویژه برای هر مکان روی زمین نادر است. آثار فعال خورشید و برجستگی درست در کنار محل حمل و نقل ایستگاه قابل مشاهده است. برای خلق این اثر از فیلترهای دوگانه استفاده شده تا کنتراست تصویر تقویت شود.

برنده دسته کهکشان‌ها

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکس از Bence Tóth و Péter Feltóti

این تصویر کهکشان NGC 5128 و سیستم امواج جزر و مدی اطراف آن در کنار تجسمی از جت نسبیتی را نشان می‌دهد. این هدف جالب فقط از نیمکره جنوبی قابل عکسبرداری است، بنابراین عکاسان برای ثبت این تصویر به نامیبیا سفر کردند.

برنده دسته ماه

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکس از Gábor Balázs

این عکس «Sinus Iridum» را نشان می‌دهد که با نام «خلیج رنگین کمان» نیز شناخته می‌شود، خلیجی به قطر 260 کیلومتر که با چندین دهانه کوچک‌تر هم مرز است. عکاس از یک دوربین تک رنگ با یک فیلتر برای عکاسی از این منطقه استفاده کرده است. دهانه قابل مشاهده در گوشه بالا سمت راست بسیار قابل توجه است و تقریباً از کناره به دلیل تابش ماه، از زمین دیده می شود.

برنده دسته سیارات، دنباله‌دارها‌ و‌ سیارک‌ها

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکاس: تام ویلیامز

این تصویر یک ترکیب رنگ کاذب بوده و مراحل نزدیک شدن سیاره زهره را به پیوند پایینی نشان می‌دهد. این یعنی زمانی که زهره و زمین در یک سمت خورشید نزدیک به نظر می‌رسند، با استفاده از فیلترهای فرابنفش و مادون قرمز، ساختار ابر پیچیده در جو بالای سیاره آشکار می‌شود. علیرغم اینکه دوره چرخش زهره چندین ماه طول می‌کشد، اتمسفر به دور از ثابت بودن است و در حدود چهار روز به دور سیاره می‌چرخد.

برنده دسته ستاره‌ها‌ و‌ سحابی‌ها

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکس از مارسل درچسلر، بری فالز، یان سنتی، نیکلاس مارتینو و ریچارد گالی

این عکس چشمگیر از سحابی «Nereides» در Cassiopeia، حاصل 3559 فریم ترکیبی، 260 ساعت زمان نوردهی و تلسکوپ در سه قاره است. این تیم برای کاوش و عکاسی از بقایای یک ابرنواختر غول پیکر که قبلا ناشناخته بود در مرکز صورت فلکی معروف کاسوپیا کار کردند.

برنده دسته مناظر آسمانی

مسابقه عکاسی نجومی سال 2024

عکاس: تام رای

این عکس قله های ناهموار دره تاسمان، نیوزیلند را نشان می‌دهد که به ویژگی های چشمگیر آسمان شب تابستانی نیمکره جنوبی می‌رسد. این شامل ابرهای هیدروژنی سحابی صمغ (منطقه قرمز مرکزی) و مناطق مختلف تشکیل ستاره فعال است که در سراسر بازوهای کم نورتر کهکشان راه شیری کشیده شده است. این قسمت از آسمان شب به دلیل کم‌نور بودن نوار راه شیری، کمتر عکس‌برداری می‌شود.

برنده جایزه عکاس جوان

جایزه عکاس جوان

عکاس: دنیل برساری

این تصویر نمای نزدیک از سحابی NGC 1499 کالیفرنیا، به‌عنوان یک سحابی گسیلی در صورت فلکی پرسئوس را نشان می‌دهد. این ستاره در فاصله 1000 سال نوری از زمین قرار دارد و به لطف یونیزاسیون گازها توسط ستاره غول آبی شی پرسی قابل مشاهده است.

برنده جایزه «آنی ماندر» (Annie Maunder) برای نوآوری در تصویربرداری

جایزه «آنی ماندر» (Annie Maunder) برای نوآوری در تصویربرداری

عکاس: سرجیو دیاز رویز

تصویر به ظاهر بیگانه بالا، در واقع سیاره در خطر انقراض ما، زمین است. این تصویر با ترکیب 16 باند نظارت شده توسط ماهواره هواشناسی GOES-18 برای رمزگذاری توده های خشکی، اقیانوس ها و ویژگی های جوی به عنوان رنگ های مختلف ایجاد شده است.

برنده جایزه سر «پاتریک مور» برای بهترین تازه‌وارد

جایزه سر «پاتریک مور» برای بهترین تازه‌وارد

عکس از شین فنگ و میائو گونگ

سحابی SH2-308 (معروف به سر دلفین) در یک زاویه کم نظیر قرار دارد و فقط می‌توان پنج ساعت در روز از آن عکس گرفت. این تصویر در مجموع شامل ده روز تصویربرداری و پس از پردازش است. بدنه اصلی سحابی و پس زمینه باد ستاره ای هر دو برجسته هستند.

همچنین در این دوره سه اثر متفاوت نیز بسیار مورد تحسین داوران قرار گرفت. در ادامه این آثار را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم.

برنده جایزه اثر متفاوت دسته مناظر آسمانی

جایزه اثر متفاوت دسته مناظر آسمانی

عکاس: پتر هورالک

این عکس در ساحل شمالی جزیره کوچک مدوفارو گرفته شده است. کل ساحل با نور فیروزه ای می‌درخشد، در حالی که جواهرات صورت فلکی صلیب جنوبی، مانند سحابی صمغ یا سحابی کارینا در آسمان ظاهر می شوند.

برنده جایزه اثر متفاوت دسته شفق

جایزه اثر متفاوت دسته شفق

عکاس: مایکل استیون هریس

عکاس ای اثر زیبا عنوان داشته که فعالیت بالای شفق قطبی این فرصت را فراهم کرد تا با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین، شفق قطبی را از ساحل دریا در برایتون، انگلستان ثبت کنیم. با وجود آلودگی نوری قابل توجه و حسگر کوچک پهپاد، عکاس توانست رنگ های صورتی را در آسمان شب ثبت کند. این عکس شامل چندین تصویر است که در طی یک دوره فعالیت شفق گرفته شده است.

برنده جایزه اثر متفاوت دسته عکاس جوان

جایزه اثر متفاوت دسته عکاس جوان

عکاس: ژیانگ چانگ

در این تصویر، کهکشان گرداب، واقع در صورت فلکی Venatici، در حال تعامل و برخورد با کهکشان همسایه خود، NGC 5195 است. به دلیل استفاده از نوردهی بسیار طولانی، نوارهای ابر سفید اطراف M51 نیز نمایش داده می‌شوند.

همچنین بخوانید:
جذابترین تصاویر مسابقه عکاسی حیات وحش ۲۰۲۴ جذاب‌ترین تصاویر از رقابت عکاسی با آیفون ۲۰۲۴ فینالیست‌های مسابقه عکاسی با پهپاد سال ۲۰۲۴ معرفی شد + عکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*