ماه گرفتگی چهارشنبه 28 شهریور

رصد ماه گرفتگی جزئی چهارشنبه 28 شهریور را از دست ندهید

در روز چهارشنبه 28 شهریور، آسمان شب میزبان یک ماه گرفتگی جزئی خواهد بود. این رویداد نجومی زیبا در بسیاری از نقاط جهان قابل مشاهده است.

در روز ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور)، شاهد یک رویداد نجومی زیبا خواهیم بود؛ ماه گرفتگی جزئی. اگرچه ممکن است به اندازه خورشیدگرفتگی کامل خیره‌کننده نباشد، اما تماشای این پدیده آسمانی همچنان می‌تواند لحظاتی فراموش‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به نجوم رقم بزند.

ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد و سایه خود را روی ماه بیندازد. در ماه گرفتگی جزئی، تنها بخشی از ماه وارد این سایه می‌شود. در فاز اوج گرفت، تنها ۳.۵ درصد از سطح قابل رویت ماه وارد قسمت مرکزی سایه زمین می‌شود. با وجود درصد اندک پوشش، مشاهده حرکت تدریجی سایه بر روی سطح ماه، پدیده‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به نجوم است.

ماه گرفتگی چهارشنبه 28 شهریور چه ساعتی شروع می‌شود؟

این خسوف جزئی در گستره وسیعی از قاره‌ها، از جمله اروپا، آفریقا، گرینلند و آمریکای شمالی و جنوبی قابل رویت خواهد بود. بر اساس ساعت رسمی بریتانیا (BST)، مراحل اولیه گرفت از ساعت ۳:۱۳ آغاز شده و در ساعت ۳:۴۴ به اوج خود می‌رسد. پایان این رویداد نجومی نیز در ساعت ۴:۱۵ پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اختلاف ساعت، ساکنان ایران می‌توانند این پدیده را از ساعت ۵:۴۳ بامداد به وقت محلی رصد کنند.

بامداد چهارشنبه 28 شهریور، ساکنان برخی مناطق ایران می‌توانند شاهد دومین ماه گرفتگی سال جاری باشند. این پدیده نجومی ساعت ۵:۴۳ بامداد به وقت تهران رخ می‌دهد، اما متأسفانه به دلیل غروب زودهنگام ماه، فرصت چندانی برای تماشای آن نخواهیم داشت. با این حال، برای دوستداران نجوم در نیمه غربی کشور، این رویداد یک هدیه ویژه است؛ چرا که آن‌ها می‌توانند مدت زمان بیشتری از این ماه گرفتگی زیبا را مشاهده کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
تقویم نجومی سال ۱۴۰۳ تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی نجومی سال ۲۰۲۴ رصدخانه سلطنتی مقام قهرمانی المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به ایران رسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*