تصاویر تلسکوپ جیمز وب

بهترین و جذاب ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب از ابتدا تا سال 2024

تلسکوپ جیمز وب توانسته از ابتدای ماموریت خود تصاویر حیرت‌انگیزی را از کهکشان ها، سحابی ها، ستاره ها و دیگر اجرام جذاب فضایی ثبت کند. در ادامه مهترین تصاویر تلسکوپ ناسا تا سال 2024 را مرور می‌کنیم.

جیمز وب به عنوان قوی‌ترین تلسکوپ جوان توانسته پس از دو سال حضور در فضا دید ما را به کیهان کاملاً تغییر دهد. این تلسکوپ پس از سال‌ها تلاش و صرف بودجه ۱۰ میلیارد دلاری آماده شد. هرچند پس از انتشار اولین تصاویر آن از اعماق فضا همه متوجه شدند که ارزش چنین هزینه‌ای را داشته است. در ادامه نگاهی به بهترین و جذاب‌ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب خواهیم داشت.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب نگاه شما را به جهان هستی تغییر می‌دهند

جیمز وب

برخی از تصاویر منتشر شده توسط تلسکوپ جیمز وب توانستند نظریه‌های دانشمندان در رابطه با ستارگان کهکشان‌ها و به طور کلی فضا را تایید کنند. هرچند برخی از آنها نیز نظریه‌های کنونی را زیر سوال بردند. به صورتی که برخی از پژوهشگران از به لرزه افتادن ستون‌های کیهان شناسی صحبت کردند.

البته قدرت فوق العاده تلسکوپ جیمز وب فقط محدود به دانشمندان و اخترشناسان نیست. چراکه افراد عادی نیز از تماشای تصاویر منتشر شده از بخش‌های مختلف کیهان لذت می‌برد. با ما همراه باشید تا ۳۸ مورد از بهترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب را از آغاز تا سال ۲۰۲۴ مرور کنیم.

ستون‌های آفرینش

در سال ۱۹۹۵ بود که تلسکوپ فضایی هابل توانست با ثبت تصاویری از سحابی عقاب خبرساز شود. این سحابی در کهکشان راه شیری قرار دارد و فاصله آن از زمین به حدود ۶۵۰۰ سال نوری می‌رسد. در واقع آنچه که در تصویر می‌بینید منطقه‌ای گسترده و فشرده متشکل از گاز و غبار کیهانی است که به عنوان محل تولد ستارگان جدید شناخته می‌شود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

تصاویر تلسکوپ جیمز وب از این سحابی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار دهد. این اطلاعات شامل نحوه شکل‌گیری ستارگان تاثیر آنها بر محیط اطراف است.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: لبخند کیهانی

یکی از جذاب‌ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب به دو کهکشان تعلق دارد. این کهکشان‌ها در گذشته دور با هم برخورد کرده و در میدان گرانشی همدیگر اسیر شده‌اند. به همین خاطر دانشمندان آنها را با یک نام (Arp 10) می‌شناسند. جالب است بدانید که این دو کهکشان تقریباً ۴۶۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند؛ اما تلسکوپ جیمز وب توانسته جزئیات حیرت انگیزی از آنها را ثبت کند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

هسته روشن دو کهکشان از فاصله دور همچون دو چشم به نظر می‌رسد. پلی از ستارگان نیز بین آن دو ارتباط برقرار کرده که باعث شده تصویر شبیه لبخندی از اعماق فضا در برابر دوربین باشد.

علامت سوالی در فضا

آنچه مشاهده می‌کنید یکی از عجیب‌ترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب است. تصویری که پس از انتشار سبب حیرت دانشمندان و افراد عادی شد. در مرکز تصویر یک علامت سوال بزرگ دیده می‌شود. همین نیز باعث شد که طرفداران یوفو خیلی زود احتمال ارسال پیام از سوی بیگانگان را برای ما مطرح کند. هرچند از نظر دانشمندان چنین چیزی درست نبود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

آنچه در تصویر می‌بینید دو کهکشان هستند که در فاصله بسیار نزدیکی از همدیگر قرار دارند. حضور کهکشان‌های بزرگ دیگر در اطراف نیز باعث شده که شاهد پدیده همگرایی گرانشی باشیم. به این صورت که کهکشان‌ها در تصویر تکرار شده‌اند و با شکل واقعی خود فرق دارند.

ستارگان جدید در صورت فلکی مار

تلسکوپ جیمز وب توانسته در طول ماموریت خود تصاویر حیرت انگیزی را از سحابی‌های مختلف ثبت کند. یکی از این تصاویر به سحابی مار تعلق دارد که فاصله آن از زمین به ۱۳۰۰ سال نوری می‌رسد. در تصویر حیرت انگیز جیمز وب می‌توان ستارگان زیادی را مشاهده کرد که تازه متولد شده‌اند. در نتیجه ‌جت‌های قرمز رنگی از گاز داغ را به محیط اطراف پرتاب می‌کنند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

اگر به گوشه سمت چپ تصویر دقت کنید، متوجه می‌شوید که همه جت‌ها در یک زاویه و مسیر قرار دارند. بدین ترتیب یکی از نظریه‌های اخترشناسی اثبات می‌شود. بر اساس این نظریه اگر ستارگان از یک هسته گازی مشترک تشکیل شده باشند زندگی خود را در یک جهت چرخشی یکسان آغاز می‌کند.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: کهکشان مارپیچی

کهکشان‌های مارپیچی زیادی در سرتاسر جهان هستی وجود دارد. کهکشان راه شیری نیز به عنوان یک کهکشان مارپیچی شناخته می‌شود. تلسکوپ جیمز وب هم سعی کرده با تمرکز بر ۱۹ کهکشان مارپیچی شناخته شده تصاویر جذابی را به زمین ارسال کند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در تصویر کنونی نه‌تنها آناتومی کلی کهکشان با جزئیات بی‌سابقه مشاهده می‌شود، بلکه می‌توان ابرهایی از غبار را در اطراف کهکشان مشاهده کرد. این ابرها به لطف نور مادون قرمز به رنگ نارنجی و قرمز دیده می‌شوند.

شمشیر نوری در فضا

در یکی از عجیب‌ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب می‌توان ستاره تازه متولد شده HH 211 را مشاهده کرد. این ستاره هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی پرسیوس قرار گرفته است.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در لحظه ثبت تصویر تاره تازه متولد شده در حال پرتاب جت‌هایی از گاز و غبار به فضا بود. به همین خاطر امواج ضربه‌ای فوق العاده زیبایی شکل گرفتند که می‌توان آنها را به شمشیر نوری تشبیه کرد. به باور دانشمندان خورشید ما نیز میلیاردها سال پیش چنین ظاهری داشته است.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: کهکشان چرخ گاری

در میان حیرت انگیزترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌توان کهکشان چرخ گاری را مشاهده کرد. این کهکشان در فاصله ۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و توسط ابری از گرد و غبار داغ پوشیده شده است.

کهکشان چرخ گاری

به باور اخترشناسان کهکشان مارپیچی چرخ گاری زمانی شباهت بسیار زیادی به کهکشان راه شیری داشته است. هرچند که برخورد این کهکشان با یک کهکشان کوچکتر در گذشته بسیار دور باعث شده که ساختار کلی آن تغییر کند و به شکل کنونی درآید.

سیاره نپتون

اکثر تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز به مناطق دوردست و عموماً خارج از منظومه شمسی تعلق دارد. هرچند در میان تصاویر این تلسکوپ می‌توان نمونه‌های زیبایی از سیاره‌های داخل سامانه خورشیدی را نیز مشاهده کرد. در این تصویر سیاره نپتون با حلقه‌های شگفت انگیز آن دیده می‌شود.

نپتون

البته همه سیاره زحل را به خاطر حلقه‌های زیبای آن می‌شناسند اما جالب است بدانید که سیاره نپتون نیز دارای ۵ حلقه یخی است. این حلقه‌ها به خاطر موقعیت خاص سیاره نپتون به عنوان هشتمین سیاره از خورشید به سختی دیده می‌شود؛ اما تلسکوپ جیمز وب توانسته آنها را با موفقیت ثبت کند.

نزدیک‌ترین کارخانه تولید ستاره به زمین

در اولین سالگرد پرتاب تلسکوپ جیمز وب فضا شاهد انتشار تصویری فوق العاده زیبا از سامانه ستاره‌ای رو مارافسای بودیم. این منطقه ۳۹۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی مارافسای قرار گرفته است.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در تصویر منتشر شده می‌توان تقریباً ۵۰ ستاره جدید را دید که به شدت در میان ابرهایی از گاز می‌درخشد. مارافسای نزدیک‌ترین کارخانه تولید ستاره به کره زمین محسوب می‌شود.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: سحابی شکارچی

یکی از تصاویر مهم و خاص تلسکوپ جیمز وب به سحابی شکارچی مربوط می‌شود. این سحابی در فاصله ۱۳۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد و همیشه به خاطر ظاهر خاص خود توجه اخترشناسان را جلب کرده بود. هرچند وقتی دانشمندان با دقت تصویر تلسکوپ جیمز وب را بررسی کردند، متوجه حضور نشانه‌های مشخصی از مولکول‌های بر پایه کربن در یک سامانه خورشیدی جدید شدند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

البته چنین یافته‌ای به این معنی نیست که موجودات فضایی در سحابی شکارچی حضور دارند، بلکه نشان می‌دهد چطور فرایند تولد ستارگان می‌تواند عناصر شکل دهنده حیات را در جهان هستی ایجاد کند.

اورانوس با جزئیات کامل

اورانوس هفتمین سیاره در منظومه شمسی است و به خاطر فاصله بسیار زیادش با زمین به صورت مستقیم دیده نمی‌شود. این سیاره نیز مانند نپتون به خاطر حلقه‌های خود معروف نیست؛ اما جالب است بدانید که اورانوس ۱۳ حلقه شناخته شده دارد.

اورانوس

البته در تصویر تلسکوپ جیمز وب تنها ۱۱ حلقه از این سیاره دیده می‌شود.

قدیمی‌ترین کهکشان

تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون توانسته تصاویر حیرت انگیز و فوق العاده زیبایی را از فضا منتشر کند. اما شاید بتوان گفت که عجیب‌ترین تصویر این تلسکوپ به کهکشان JD1 تعلق دارد. در این تصویر تلسکوپ جیمز وب توانسته به روزهای آغازین شکل‌گیری جهان هستی نگاهی داشته باشد. به بیان دیگر جیمز وب توانسته به گذشته سفر کند و تصویری را از یک کهکشان خیلی خاص به ما نشان دهد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

این کهکشان چند میلیون سال پس از رخ دادن بیگ بنگ یعنی حدود ۱۳.۳ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. در آن زمان کل جهان هستی با غبار تیره پوشیده شده بود که حتی نور نمی‌توانست از آن گذر کند. به همین خاطر کهکشان‌هایی نظیر JD1 نقش بسیار مهمی در تغییر شرایط ایفا کردند.

شمشیر شکارچی

صورت فلکی شکارچی تنها چند صد سال نوری از زمین فاصله دارد و میزبان برخی از بزرگترین و درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان است.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در این تصویر از تلسکوپ جیمز وب به کمربند شکارچی توجه نشده است و در عوض شاهد تمرکز بر شمشیر آن هستیم. جایی که سحابی شکارچی یعنی یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین مناطق شکل‌گیری ستارگان در آسمان قرار دارد.

ناپدید شدن زحل

زحل

آنچه مشاهده می‌کنید تصویری خام از سیاره زحل است که پردازش‌های لازم روی آن انجام نشده است. گرچه همین تصویر سیاه و سفید نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.
تلسکوپ جیمز وب توانسته در این تصویر حلقه‌های زحل را ثبت کند. البته ما معمولاً به نمای دیگری از سیاره زحل عادت داریم.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: ساعت شنی آتشین

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در یکی از جذاب‌ترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب یک ستاره جوان را می‌بینیم که میزان زیادی گاز داغ را به سمت ابرهای غبار اطراف خود پرتاب می‌کند. در نتیجه این اقدام یک ساعت شنی آتشین در صورت فلکی گاو شکل گرفته است.

نمایی متفاوت از ستون‌های آفرینش

پیشتر تصویر زیبایی از ستون‌های آفرینش را مشاهده کرده بودیم؛ اما اکنون می‌خواهیم این منطقه جذاب کیهانی را از دید ابزار فروسرخ میانی (MIRI) جیمز وب ببینیم.

ستون های آفرینش

برخلاف تصویر اول بسیاری از ستاره‌ها در ابرهای غبار پنهان شده‌‌اند. به همین‌خاطر حالتی تاریک و ترسناک به‌خود گرفته است.

سحابی N79

کهکشان راه شیری دارای یک کهکشان اقماری به نام ابر ماژلانی بزرگ است. این کهکشان در مداری مشخص به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد. هرچند محدودیت‌های انسانی باعث شده که اطلاعات زیادی در رابطه با ابر ماژلانی بزرگ نداشته باشیم.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

با وجود این، تلسکوپ جیمز وب توانسته تصاویر جذابی را از سحابی N79 در این کهکشان ثبت کند. آنچه به صورت رنگ‌های نارنجی زرد و آبی در تصویر می‌بینید در واقع ابرهای هیدروژن اتمی میان ستاره‌ای هستند. این منطقه ۱۶۳۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و به شدت در زمینه شکل‌گیری ستاره‌های جدید فعال است.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: میدان عمیق وب

در روزهای ابتدایی ماموریت خود تلسکوپ جیمز وب توانست با انتشار این تصویر تعجب همگان را برانگیزد. میدان عمیق وب را شاید بتوان پرجزئیات‌ترین تصویر از جهان هستی دانست. در مرکز تصویر یک خوشه کهکشانی درخشان دیده می‌شود که ۱۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

فشار شدید این خوشه کهکشانی بر بافت فضازمان باعث شده که پدیده همگرایی گرانشی رخ دهد و تلسکوپ جیمز وب بتواند جزئیات بی‌نظیری را از محیط اطراف ثبت کند.
در نتیجه علاوه بر خوشه کهکشانی تعداد بسیار زیادی کهکشان‌های جوان‌تر نیز در پس زمینه دیده می‌شوند.

کهکشان شبح

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

یکی از زیباترین تصاویر منتشر شده توسط تلسکوپ جیمز وب به کهکشان شبح تعلق دارد. این کهکشان مارپیچی در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و به خاطر ساختار برجسته و خاص خود مشهور است.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: سحابی شاه‌تخته

یکی از اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب به سحابی شاه تخته یا کارینا تعلق داشت. این سحابی در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و به عنوان یکی از فعال‌ترین مناطق شکل‌گیری ستارگان جدید شناخته می‌شود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

حضور تعداد زیادی ستاره جدید در این منطقه باعث شده که هم فوق العاده درخشان باشد و هم گازها ساختار عجیب و خاصی را به خود بگیرند. به صورتی که اخترشناسان برای توصیف عکس فوق از عنوان کوه‌های سحابی کارینا استفاده کرده‌اند.

پنجگانه استفان

پنجگانه استفان به گروهی از ۵ کهکشان گفته می‌شود که در فاصله بسیار نزدیکی از همدیگر قرار دارند. چهار کهکشان از این گروه با فاصله بسیار نزدیک و خطرناکی از همدیگر رد می‌شوند به صورتی که برخوردهای مکرر بین آنها باعث شده ستاره‌ها بارها بین کهکشان‌ها جابجا شده و در نتیجه گرانش شدید از مسیر اصلی خود خارج شود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

پنجگانه استفان ۲۹۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی پگاسوس قرار گرفته است. این گروه از کهکشان‌ها همیشه در لیست زیباترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار داشته‌اند.

سحابی حلقه جنوبی

در میان تصاویر منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب سحابی حلقه جنوبی شهرت خاصی دارد. جیمز وب با دو دوربین مختلف تصویر این سحابی را ثبت کرده است و همین نیز باعث شده که شاهد جزئیات حیرت انگیزی باشیم.

سحابی حلقه جنوبی

آنچه مشاهده می‌کنید ابر غول پیکری از گاز و گرد و غبار است که به واسطه یک ستاره در حال مرگ ایجاد شده است. این ستاره در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. در تصویر سمت چپ می‌توان ساختارهای گاز را با جزئیات فراوان مشاهده کرد و در تصویر سمت راست نیز ستاره اصلی پنهان شده در گوشه سحابی دیده می‌شود.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: برخورد کهکشانی

در یکی از جالب‌ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب می‌توان دو کهکشان را مشاهده کرد که در حال ادغام با یکدیگر هستند. همین نیز باعث شده که دانشمندان از یک نام (IC 1623) برای اشاره به آنها استفاده کنند. اخترشناسان معتقد هستند که در نتیجه این فرآیند پر آشوب ستارگان جدید زیادی شکل خواهند گرفت.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

همچنین این احتمال وجود دارد که یک سیاه‌چاله کلان‌جرم جدید در مرکز دو غول کهکشانی ایجاد شود.

باقیمانده یک برخورد مهیب

کهکشان NGC 3256 در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. اگر با دقت به تصویر تلسکوپ جیمز وب از این کهکشان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ساختاری در هم تنیده و پیچیده دارد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

دانشمندان معتقد هستند که ما در حال تماشای ویرانه‌های یک برخورد کیهانی عظیم هستیم. در گذشته کهکشان NGC 3256 یک کهکشان مارپیچی عادی بوده است؛ اما برخورد مستقیم آن با یک کهکشان مارپیچی بزرگ دیگر باعث شده که ساختار کلی تغییر کند. این اتفاق احتمالا ۵۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

گروهی از کهکشان ها در روزهای اولیه جهان

در میان تلسکوپ جیمز وب گذشته‌های بسیار دور نیز دیده می‌شود. آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید گروهی از پنج خوشه کهکشانی است که دور یک سیاه‌چاله غول‌پیکر باستانی قرار گرفته‌اند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

این خوشه کهکشانی ۱۱.۵ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اجرام ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی ناسا شناخته می‌شود.

تصویر مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی

زمین برای همیشه نمی‌تواند میزبان انسان‌ها باشد. همین نیز سبب شده که از سال‌ها پیش دانشمندان شرایط سیاره های خارج از منظومه شمسی را برای انتخاب خانه دوم انسان‌ها بررسی کنند. آنچه مشاهده می‌کنید اولین تصویر مستقیم تلسکوپ جیمز وب از یک سیاره فراخورشیدی است.

سیاره فراخورشیدی

این سیاره HIP 65426 b نام دارد و یک غول‌ گازی محسوب می‌شود. ابعاد آن نیز حدود ۸ برابر بزرگتر از مشتری است و در فاصله ۳۴۹ سال نوری از زمین قرار دارد. طبیعتا چنین سیاره‌ای نمی‌تواند گزینه جذابی برای انسان باشد.

لکه سرخ بزرگ مشتری

در تصویر تلسکوپ جیمز وب از بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌توان لکه سرخ بزرگ را مشاهده کرد. این لکه در واقع بزرگترین طوفان سیاره مشتری است که حرکت می‌کند و حتی از کره زمین نیز بزرگ‌تر است. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این طوفان حداقل تا ۳۴۰ سال دیگر ادامه خواهد یافت.

مشتری

درتصویر جیمز وب میتوان یکی از قمرهای مشتری یعنی اروپا را نیز مشاهده کرد.

سحابی رتیل

وقتی به سحابی رتیل از دور نگاه می‌کنید، یکی از زیباترین صحنه‌های کیهانی را شاهد هستید. گرچه این سحابی از نزدیک چندان جذاب نخواهد بود. چرا که تعداد زیادی ستاره تازه متولد شده در مرکز آن قرار دارند و با انرژی فوق العاده زیاد خود ابرهای گاز و غبار را به اطراف پراکنده می‌کنند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در نتیجه گازها شکلی مشابه رتیل را به خود گرفتند. در چنین شرایطی چیزی به اسم حیات قطعاً نمی‌تواند وجود داشته باشد.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: حلقه اینشتین

حلقه انیشتین با سایر تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب فرق دارد. چرا که ما در حال نگاه کردن به یک جرم فضایی واقعی نیستیم. در واقع حلقه اینشتین زمانی شکل می‌گیرد که نور مربوط به یک کهکشان یا ستاره در مسیر رسیدن به زمین از یک جرم فوق العاده سنگین گذر کند.

حلقه اینشتین

در نتیجه پدیده همگرایی گرانشی نور از مسیر اصلی خود خارج می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که از مکان‌های مختلف دریافت شده است. اگر منبع نور لنز و مشاهده کننده همگی در یک راستا قرار داشته باشند، منبع اصلی نور به شکل یک حلقه دیده می‌شود.

استخوان‌های یک کهکشان مارپیچی

آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید مجموعه‌ای در هم پیچیده از ستارگان، گازهای فوق العاده داغ و گرد و غبار کیهانی است که به کهکشان مارپیچی IC 5332 تعلق دارند. این کهکشان در صورت فلکی سنگ‌تراش قرار گرفته است و فاصله آن با زمین به ۲۹ میلیون سال نوری می‌رسد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

از آنجایی که این کهکشان مارپیچی کاملاً در سمت مقابل زمین قرار گرفته است، تلسکوپ جیمز وب توانسته جزئیات بی‌نظیری را از آن ثبت کند.

تصویر آزمایشی تلسکوپ جیمز وب

پیش از انتشار تصاویر رسمی و زیبای تلسکوپ فضایی جیمز وب، شاهد انتشار یک تصویر آزمایشی بودیم. در این تصویر شش ستاره درخشان دیده می‌شوند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

همچنین می‌توان در پس‌زمینه میلیون‌ها کهکشان بسیار دور را مشاهده کرد که می‌درخشند.

تاریک‌ترین و سردترین یخ در جهان

تلسکوپ جیمز وب با بررسی اعماق یک ابر مولکولی میان‌ستاره‌ای به‌نام Chameleon I توانست سردترین یخ جهان را شناسایی کند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

مولکول‌های یخ‌زده در این ابر میان‌ستاره‌ای به دمای منفی ۲۶۳ درجه سلسیوس رسیده‌اند.

ابرهای تایتان

تایتان بزرگترین قمر سیاره زحل است که در فاصله ۱.۲ میلیارد کیلومتری از خورشیدی قرار دارد. در تصاویر تلسکوپ جیمز وب از سیاره تایتان می‌توان حرکت ابرها را در نیم‌کره شمالی مشاهده کرد.

تایتان

بررسی این ابرها می‌توان به دانشمندان در درک ساختار اتمسفر تایتان و چگونگی شکل‌گیری آن کمک کند.

تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: کهکشان‌های اولیه

دانشمندان در حال بررسی تصاویرر تلسکوپ جیمز وب از ۸۵۰ کهکشان اولیه جهان بودند که به نتیجه عجیبی رسیدند. این کهکشان‌ها بین ۱۱ تا ۱۳ میلیارد سال سن داشتند؛ اما از نظر ویژگی‌های ساختاری تفاوت چندانی بین آنها و کهکشان‌های جدید دیده نمی‌شود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که نظریه‌های ما در رابطه با نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها در روزهای اولیه جهان چندان دقیق نیست. در واقع جهان با سرعت بسیار بالاتری تکامل یافته است.

نمایی نزدیک از یک کهکشان مارپیچی میله‌ای

در اینجا تصویر تلسکوپ جیمز وب از کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 5068 را مشاهده می‌کنیم. در واقع ما با نوعی کهکشان مارپیچی طرف هستیم که در بخش مرکزی آن ستارگان ساختاری میله‌ای را شکل داده‌اند. این ساختار در کهکشان NGC 5068 در گوشه سمت چپ تصویر دیده می‌شود.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

به‌گفته آژانس فضایی اروپا این کهکشان ۱۷ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی دوشیزه قرار گرفته است. در این تصویر صدها هزار ستاره وجود دارد.

سیاه‌چاله‌ای در قلب کهکشان

کهکشان مارپیچی NGC 7469 در فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و همچون حلقه درخشانی از ستارگان می‌درخشد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

آنچه در مرکز کهکشان همچون یک جرم فضایی درخشان دیده می‌شود یک سیاه چاله کلان‌جرم فعال است.

نقش ستارگان جوان

اینبار ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ جیمز وب توانسته کهکشان NGC 7496 را همچون ابری از دود و غبار ثبت کند. در بخش‌های مختلف این کهکشان حفره‌های زیادی دیده می‌شوند که در اثر ستارگان جوان ایجاد شده‌اند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

در واقع پرتوهای شدید ساطع‌شده از این ستارگان باعث شده ابرهای گاز و غبار از یک منطقه خاص محو شوند.

هزاران جواهر

در میان تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب این مورد به‌خوبی عظمت جهان هستی را نشان می‌دهد. جایی که هزاران کهکشان همچون جواهر در صورت فلکی هرکول آرام گرفته‌اند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

صورت فلکی هرکول ۱ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. آیا ممکن است انسان روزی بتواند از کهکشان راه شیری خارج شده و به کهکشان‌های دیگر سفر کند؟

بیشتر بخوانید:
کشف قدیمی ترین کهکشان مرده جهان فیزیکدانان را حیرت‌زده کرده است با ویدیو شبیه‌سازی ناسا سفر به ستون های آفرینش را تجربه کنید تعداد کهکشان های جهان هستی هوش از سر شما می‌برد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*