شیوع بیماری ناشناخته در افغانستان با صدها مبتلا، زنگ خطر را به صدا درآورد

مقام‌های محلی ولایت پروان به مرکزیت شهر چاریکار افغانستان، از شیوع و مبتلا شدن بیش از ۵۰۰ نفر به یک بیماری ناشناخته خبر دادند.

طبق آخرین اخبار پزشکی و سلامت، حکمت الله شمیم، سخنگوی والی طالبان در ولایت پروان افغانستان با اشاره به شیوع یک بیماری مسری و قابل انتقال در این استان، از مبتلا شدن دست کم ۵۰۰ نفر طی مدت زمان ۲۴ ساعت در دره کفشان ولسوالی شنیواری خبر داده است. براساس اعلام مقامات محلی، این بیماری ناشناخته در افغانستان تا کنون جان ۲ تن را گرفته و حال ۵۰ نفر دیگر نیز وخیم اعلام شده است.

شیوع بیماری مسری و ناشناخته در افغانستان؛ آیا شهروندان ایرانی نیز در خطرند؟

شیوع بیماری ناشناخته در افغانستان

طبق اعلام حکمت الله شمیم، افراد مبتلا به این بیماری اغلب از ضعف عمومی، درد شدید در ناحیه دست و پا، اسهال شدید و تب بالا رنج می‌برند. همچنین به گفته وی بیمارانی که داری وضعیت وخیم هستند به مرکز ولایت پروان و بیمارستان انتانی در کابل منتقل شده‌اند. دکتر فریدالله عمری، پزشک بیمارستان انتانی در کابل عنوان داشت که تلاش برای تشخیص این بیماری ناشناخته ادامه دارد و محیط بیمارستان برای انجام تحقیقات و معالجه‌ بیماران آماده و ایزوله شده است.

به گفته دکتر عمری، این بیماری نوعی مسمومیت و علت وقوع آن ناشی از استفاده بی رویه از میوه ها است. وی در ادامه گفت:

امراض ویروسی و باکتریایی معمولا در فضل پاییز رشد کرده و تکثیر می‌شوند. از آنجایی که در این فصل اکثر میوه های ولایت پروان به مرحله برداشت می‌رسند، این بیماری در نتیجه خوردن بی رویه این میوه های پاییزی است.

دکتر عبدالله احمدی، رئیس پیشین بیمارستان وزیر محمد اکبر خان در افغانستان، شیوع این بیماری ناشناخته را زنگ خطر بزرگی برای مردم ولایت پروان و سراسر افغانستان می‌داند. با توجه به قرارگیری ولایت پروان در قسمت شرقی کشور افغانستان و فاصله زیاد آن با مرز ایران، بنابراین احتمال شیوع این بیماری قابل انتقال در کشورمان اندک است.

شماری از مقام‌های مسئول پروان می‌گویند که رقم مبتلایان این بیماری در حال افزایش است. آنان خواستار کمک‌های فوری نهادهای بین‌المللی هستند.

همچنین بخوانید:
عفونت MRSA می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند طالبان جلوی واکسن فلج اطفال را در افغانستان گرفت؛ زنگ هشدار برای همسایگان سازمان جهانی بهداشت نخستین واکسن آبله میمونی را تأیید کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*