خریداران هیوندای سانتافه

نکات مهمی که خریداران هیوندای سانتافه باید بدانند

همزمان با معرفی اجمالی نسل های مختلف یکی از مهم ترین محصولات هیوندای، نکاتی را که خریداران هیوندای سانتافه باید بدانند، توضیح می‌دهیم.

خودروسازان کره‌ای سال‌هاست که برای تولید محصولات باکیفیت و نوآورانه تلاش می‌کنند و یکی از برندهای مطرح این کشور که همواره در راستای افزایش کیفیت و ارتقا گام برداشته، هیوندای موتور است که بازار ما با بسیاری از ماشین‌های لوکس و بادوام آن آشنا است.

اگر نگاهی به سبد محصولات فعلی این خودروساز بیندازیم، انواع و اقسام کراس اوورها و شاسی بلندهای محبوبی مثل هیوندای سانتافه را می‌بینیم که سال‌هاست روی خط تولید قرار دارد و هر سال نسل‌های جدیدتری از آن به بازارهای جهانی معرفی می‌شود.

نکاتی مهم برای خریداران هیوندای سانتافه

سانتافه یک شاسی بلند فوق العاده با دوام بالاست که برای مدت‌ها در بازارهای رقابتی استخوان ترکانده و توانسته به لطف فضای بار و کابین مطلوب، مصرف سوخت قابل قبول و امکانات رفاهی رضایت بخش، به اوج شهرت و محبوبیت برسد. جدیدترین نسل این شاسی بلند به تازگی به بازار فرستاده شده و علیرغم هجمه‌های منفی علیه آن، می‌توان هنوز هم به چشم یک گزینه جذاب به آن نگاه کرد.

خریداران هیوندای سانتافه

مشتریان ایرانی که از نزدیک با محصولات هیوندای آشنا هستند و سانتافه را به عنوان یک خودرو لوکس و حیرت انگیز ستایش می‌کنند، مجبور به خرید گزینه‌های کارکرده و دست دوم این شاسی بلند هستند، زیرا مدت‌هاست درهای واردات به روی بازار ماشین بسته بوده است.

از آنجایی که نیاز بازار امروز محدود به وارداتی‌های کارکرده و دست دوم شده، تصمیم گرفته‌ایم به بیان نکاتی مهم و اساسی از هیوندای سانتافه بپردازیم تا انتخاب این خودرو برایتان تبدیل به یک کابوس نشود. همچنین امیدواریم که با آزاد شدن واردات خودرو به صورت کامل، شاهد ورود این خودرو محبوب به خیابان‌های کشور باشیم.

بیشتر بخوانید:

چرا هیچ‌کس نسل جدید هیوندای سانتافه را دوست ندارد + ویدیو

تغییرات اساسی سانتافه مدل 2024

خریداران هیوندای سانتافه

شرکت هیوندای سال جاری را با تغییراتی اساسی در طراحی ظاهری برای سانتافه آغاز کرده و علیرغم اینکه نسل‌های قبلی این شاسی بلند تغییرات چشمگیری نداشتند، مدل 2024 کاملا عوض شده و انگار از نو طراحی شده است. هم اکنون شاهد ظاهر جعبه‌ای این خودرو هستیم که الگوی آن را از محصولات آفرودی وام گرفته‌اند.

ظاهر شیک و پرزرق و برق سانتافه دل مشتریان را می‌برد و به لطف چراغ‌های H شکل و انحصاری هیوندای، شاهد عرضه یک محصول کاملا متمایز هستیم. به نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها هنگام طراحی سانتافه، نیم نگاهی به لندرور دیفندر و همچنین مرسدس بنز داشته‌اند.

تقلید هیوندای از دو خودرو فوق بد نیست و از آنجایی که طراحان آن به تنهایی قادر به طراحی یک محصول جذاب و شکیل بوده‌اند، الهام گیری از دیفندر و مرسدس بنز، مزیت به حساب می‌آید، نه عیب و ایراد. علیرغم اینکه ظاهر خودرو عوض شده و همه چیز تغییر کرده، مالکان نسل‌های قبلی می‌توانند تجربه رانندگی مشابهی با سانتافه 2024 داشته باشند.

هیوندای سانتافه نسل جدید از همان پلتفرم قبلی بهره می‌برد و مشتریان می‌توانند از بین دو مدل پیشرانه 4 سیلندر توربو، یکی را به دلخواه انتخاب کنند. مدل استاندارد مجهز به یک موتور 2.5 لیتری شده و امکان انتخاب سانتافه با پیشرانه 1.6 لیتری هیبریدی هم وجود دارد.

قیمت سانتافه گران‌تر شده

خریداران هیوندای سانتافه

اگر بخواهید سانتافه 2024 را همین الان خریداری کنید، باید برای ارزان قیمت‌ترین نسخه موجود آن که هیبریدی هم نیست، 34 هزار دلار بودجه داشته باشید. البته به این مبلغ باید هزینه تحویل 1415 دلاری را اضافه کرد. حال تصور کنید این خودرو با قیمت پایه 35 هزار دلاری وارد بازار ایران شود؛ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

سانتافه مدل SEL حدود 2500 دلار گران‌تر شده و در عوض از امکاناتی مثل شارژر بی‌سیم و کلید دیجیتال هیوندای بهره می‌برد. بعد از این نسخه باید به مدل XRT اشاره کرد که 42 هزار دلار قیمت گذاری شده است. این مدل مجهز به سیستم چهار چرخ محرک شده و لاستیک‌های قدرتمندتری در مقایسه با سایر نسخه‌ها دارد.

هیوندای از دو مدل گران تر با نام‌های لیمیتد و کالیگرافی رونمایی کرده که دومی نسخه فول آپشن سانتافه به حساب می‌آید. کالیگرافی مجهز به صندلی‌های چرم ناپا و صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم است و باید برای خرید یک دستگاه از آن حداقل 48 هزار دلار پرداخت کرد. همچنین اگر تمام آپشن‌های موجود را درخواست کنید، به مبلغ بالا حدود 4 هزار دلار اضافه می‌شود.

سانتافه هیبریدی 2024 تنها در سه مدل SEL، لیمیتد و کالیگرافی در دسترس است و قیمت پایه آن‌ها از 37 هزار دلار شروع می‌شود. برای اینکه سانتافه کالیگرافی را داشته باشید باید حداقل 47 هزار دلار هزینه کنید.

بیشتر بخوانید:

قابل اطمینان ترین خودروهای هیوندای که تا به حال ساخته شده است

سانتافه هیبریدی مصرف سوخت بهتری دارد

خریداران هیوندای سانتافه

اگر کنترل مصرف سوخت برایتان مهم است و نمی‌خواهید برای یک باک بنزین متحمل هزینه‌های گزاف شوید، بهتری سانتافه برای شما، نسخه‌های هیبریدی خواهد بود. کم مصرف‌ترین نسخه هیبریدی در هر هر 100 کیلومتر مسافت 6.5 لیتر سوخت احتیاج دارد. البته باید در نظر داشته باشید که انتخاب سیستم چهارچرخ محرک می‌تواند مصرف سوخت را افزایش دهد.

همچنین نسخه بنزینی هیوندای سانتافه 9.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند که در مقایسه با مدل هیبریدی زیاد است. بیشتری مصرف بنزین متعلق به نسخه آفرودی XRT بوده به این دلیل که مجهز به لاستیک‌های کاراتر و سیستم دو دیفرانسیل شده است. با این اوصاف شاسی بلند هیوندای در مقایسه با رقبایی همچون تویوتا گرند هایلندر و فولکس واگن اطلس، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

سانتافه نسل قبلی ویژگی‌های جذابی دارد

خریداران هیوندای سانتافه

اگر از طراحی جعبه‌ای شکل نسل جدید هیوندای سانتافه و دگرگونی‌های اساسی آن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید سراغ نسل قبلی با طراحی متفاوت بروید. سانتافه قبلی زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه پلاگین هیبریدی شده و می‌تواند در حالت تمام برقی تا 50 کیلومتر نیاز شما را برطرف کند.

همچنین اگر مدل پلاگین هیبریدی دوست ندارید، مدل استاندارد نسل قبلی سانتافه هم بد نیست، زیرا مجهز به امکانات قابل قبول و فضای کابین خوبی شده است. هیوندای ضمانت نامه‌های قوی به مشتریان خود می‌دهد و به همین خاطر خرید نسل قبلی این شاسی بلند می‌تواند جذاب به نظر برسد. یکی از تغییرات اساسی نسل فعلی نسبت به مدل قبلی سانتافه، پیکربندی کابین بوده که هم اکنون از دو ردیف صندلی به سه ردیف صندلی برای سرنشینان تبدیل شده است.

نسل‌های قبلی سانتافه ارزان‌تر است

خریداران هیوندای سانتافه

نسل‌های قبلی سانتافه گرچه در کشور ما با قیمت‌های عجیب و غریب معامله می‌شوند، اما در بازارهای جهانی این گونه نیست. برای مثال برای خرید نسل چهارم یک مدل از این شاسی بلند کره‌ای که از سال 2019 شروع به تولید کرد و تا سال گذشته روی خط تولید قرار داشت، باید حداقل 30 هزار دلار هزینه کنید.

اگر قصد دارید بودجه کمتری برای خرید این خودرو کنار بگذارید، می‌توانید سه نسل اول سانتافه را زیر نظر داشته باشید. نخستین بار در سال 2001 میلادی بود که هیوندای از شاسی بلند جدید خود رونمایی کرد و دومین نسل در سال 2007 به بازار فرستاده شد. همچنین تولید نسل سوم از سال 2013 آغاز گردید.

هر نسل پیشرفته‌تر از نسل قبلی بود، چرا که کره‌ای‌ها نقاط قوت این خودرو را تقویت و نواقص و ایرادات را برطرف می‌کردند. با این حال قیمت یک دستگاه سانتافه کارکرده و دست دوم به عوامل مختلفی مثل شرایط بدنه و میزان کارکرد بستگی دارد.

به عنوان مثال قیمت یک سانتافه مدل 2010 در آمریکا 4 هزار دلار تعیین شده در حالی که برای مدل 2015 آن می‌بایست 6500 دلار هزینه کنید. حتما توجه داشته باشید که باید هنگام خرید نمونه‌های قدیمی، از نظر فنی و کارکرد همه چیز را بررسی کنید تا بعدا درگیر هزینه‌های تعمیر و نگهداری نشوید.

بیشتر بخوانید:

علت طراحی عجیب و غریب چراغ های عقب هیوندای سانتافه جدید چیست؟

بعضی از مدل‌های کارکرده را نباید بخرید

خریداران هیوندای سانتافه

مسلما قیمت نسخه‌های کارکرده مناسب‌تر است، اما باید هوشیار باشید که سانتافه‌های دست دوم مشکل را به شما نفروشند. بعضی از مدل‌های کارکرده این شاسی بلند درگیر ایرادات اساسی هستند و مالکان آن‌ها به همین دلیل تصمیم به فروش می‌گیرند.

محصولات تمام خودروسازان دنیا مشکل و ایراد را دارد و هیوندای هم از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش برخی از منابع نظیر NHTSA، مدل‌های 2007 و 2017 سانتافه کیفیت و عملکرد افتضاحی داند. بسیاری از خریداران مدل 2017 از خرابی زودهنگام پیشرانه شاکی بوده‌اند، حال آنکه مالکان مدل 2007 به مشکلات برقی و سیستم کنترل پایداری و روشن ماندن چراغ هشدار پیشرانه اشاره می‌کنند.

همچنین مدل‌های 2008، 2013 و 2014 نسبت به سایر مدل‌های این شاسی بلند، بیشترین شکایت ثبت شده را داشته‌اند و اغلب مدل‌های این خودرو حداقل یک یا دو مرتبه فراخوان شده‌اند که باید این موضوعات را بدانید تا با چشم باز تصمیم به خرید بگیرید.

سانتافه آمریکایی

خریداران هیوندای سانتافه

می‌توان گفت که هیوندای به طور خاص سانتافه را برای بازار آمریکا طراحی کرده، زیرا المان‌های این شاسی بلند بیشتر با سلیقه مردم این کشور سازگار است. تنها نسخه‌ای که طراحی کره‌ای آن بیشتر به چشم می‌آید، نسل اول است که حاصل همکاری استودیو هیوندای در کره بوده و نسل‌های بعدی به سلیقه مشتریان جهانی نزدیک شده‌اند.

جدیدترین نسل سانتافه حاصل تلاش‌های مرکز طراحی جهانی هیوندای واقع در کره جنوبی بوده و این خودرو یکی از سه محصولی است که هیوندای در آمریکا تولید می‌کند. از آنجایی که کره‌ای‌ها نزدیک به 190 میلیون دلار صرف تجهیز و ارتقای کارخانه خود در آمریکا کرده‌اند، به نظر می‌رسد شاهد تولید طولانی مدت این خودرو خواهیم بود. از دیگر محصولات کره که گفتیم در آمریکا تولید می‌شوند، می‌توان به سانتاکروز و توسان اشاره کرد.

افت قیمت متوسط

خریداران هیوندای سانتافه

اغلب محصولات صفرکیلومتر خودروسازان در بازارهای جهانی، پس از گذشت مدتی با افت قیمت مواجه می‌شوند و ارزش بعضی از نمونه‌ها با شدت بیشتری کاهش می‌یابد. قبلا که هیوندای سعی می‌کرد خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت طراحی و تولید کند، ارزش آن‌ها سریعا کاهش می‌یافت، اما محصولات امروز این شرکت کره‌ای، وضعیت بهتری نسبت به قبل دارند.

داده‌های KBB نشان می‌دهد که یک خودرو صفرکیلومتر پس از گذشت 5 سال تا 60 درصد ارزش خود را از دست می‌دهد و این رقم برای هیوندای سانتافه 59 درصد است. البته این به معنای بی‌ارزش بودن سانتافه یا خودروهای دیگر نیست و ارزش واقعی هر ماشینی بستگی به عوامل گوناگونی دارد که حداقل این مورد برای ما ایرانی‌ها زیاد به کار نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید:

هیوندای سانتافه مدل ۲۰۲۴؛ معرفی مشخصات فنی و آپشن های شاسی بلند پرحاشیه هیوندای

رقیب سانتافه در سبد محصولات هیوندای

خریداران هیوندای سانتافه

در سبد محصولات هیوندای، یک شاسی بلند سایز متوسط دیگر هم به چشم می‌خورد که پالیسید نام دارد. گرچه این خودرو رقیب سرسختی برای سانتافه محسوب می‌شود، اما نسبت به آن گران‌تر بوده و در عوض فضای کابین بهتر و طراحی عامه پسندتری دارد.

پالیسید نه تنها فضای کابین بهتری دارد، بلکه با پیشرانه‌های بزرگ تر و قدرتمندتری به بازار آمده است. تنها تفاوت این دو شاسی بلند، هیبریدی بودن سانتافه است که پالیسید از این نسخه برخوردار نیست و به همین خاطر مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت.

رقبای سانتافه کم نیستند

خریداران هیوندای سانتافه

نکته مهم دیگری که باید راجع به سانتافه در نظر گرفت، حضور رقبای قدرتمند و مناسب‌تری است که می‌توان انتخابشان کرد. برای مثال اگر بودجه کافی داشته باشید، چرا نباید به سراغ کیا تلوراید که از پلتفرم مشترکی با پالیسید بهره می‌برد، بروید؟

در حال حاضر تلوراید مورد توجه عاشقان خودرو قرار گرفته و به لطف متریال باکیفیت کابین و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، ارزش خرید بالایی دارد. از گزینه‌های دیگری که می‌توان به عنوان جایگزین سانتافه معرفی کرد، مزدا CX-90 است که تریم‌های فول آن کیفیت ساخت فوق العاده‌ای دارند.

در گجت نیوز بخوانید:
فراکسیون مبارزه با فساد مجلس مأمور تحقیق و تفحص از ایران خودرو شد زنجیر تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟ اکستریم LX و TXL، شاسی بلندهای لوکس چری به‌زودی در ایران + مشخصات و امکانات سرعت صادرات خودروهای چینی به کشورهای جهان لحظه به لحظه در حال افزایش است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*