معرفی جنگنده JF-17 تاندر ، جت جنگی چندمنظوره نیروی هوایی پاکستان

یکی از هواپیماهای جنگی پیشرفته‌ای که در خدمت نیروی هوایی پاکستان بوده و از حریم هوایی این کشور محافظت می‌کند، جنگنده JF-17 تاندر است که در ادامه مشخصات و ویژگی‌های آن را مرور می‌کنیم.

اغلب مردم تصور می‌کنند که نیروی هوایی پاکستان بسیار بزرگ است، در حالی که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید خلاف این ادعا را مطرح کنیم. البته که این کشور مجهز به جنگنده‌ها و هواپیماهای مهم و پیشرفته است، ولی در مقایسه با ابرقدرت‌هایی مثل آمریکا، روسیه و چین، نیروی هوایی کوچک‌تری دارد.

پایگاه‌های هوایی این کشور مجهز به انواع جنگنده‌های مدرن از قبیل F-16 آمریکا و میراژهای فرانسه هستند و جت‌های جنگی مهمی از آسمان این کشور پرواز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین جنگنده‌های پاکستان، JF-17 تاندر است که جایگزین F-16 فایتینگ فالکون شده است.

معرفی جنگنده JF-17 تاندر

هواپیمای جنگی JF-17 تاندر را شرکت هواپیماسازی چنگدو چین (CAC) و شرکت هوانوردی پاکستان طراحی کرده‌اند. علیرغم مشارکت و همکاری چین در توسعه این جنگ افزار، ارتش آزادی بخش خلق از جی اف 17 تاندر استفاده نمی‌کند. اولین نمونه از این پرنده باشکوه در 31 می 2003 میلادی تولید شد و از آن زمان تاکنون، سالانه 25 فروند به تولید رسیده و تا سپتامبر 2024، حداقل 138 نمونه از آن تولید شده است.

جنگنده JF-17 تاندر

از سال 2007 و همزمان با پرواز موفقیت آمیز این جنگنده، نیروی هوایی پاکستان تصمیم خود را برای استفاده از تاندر به عنوان جت جنگی غالب این کشور اعلام کرد. از زمان معرفی، این هواپیما دچار تغییرات مختلفی شده و بارها به‌روزرسانی شده که نتیجه آخرین تغییرات، تولد جنگنده‌ای به نام JF-17 Block III در سال 2023 بود. نه تنها پاکستان، بلکه ناوگان هوایی سه کشور دیگر مجهز به هواپیماهای JF-17 تاندر شده‌اند که عبارتنداز:

  • میانمار با 7 فروند JF-17B
  • نیجریه با 3 فروند
  • آذربایجان با 8 فروند

بیشتر بخوانید:

نگاهی به بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا؛ غول پرنده حیرت انگیز

جنگنده JF-17 تاندر

مشخصات JF-17 تاندر

جنگنده JF-17 یک هواپیمای جنگی نسل 4.5 است که آن را با بزرگانی همچون سوخو 30، میگ 35، اف 15، اف 16 و یورفایتر تایفون قابل مقایسه می‌دانند. طول این جنگنده 14.3 متر، ارتفاع 4.5 متر و طول بال‌های آن 9.4 متر است. حداکثر وزن برخاست آن 29762 پوند معادل 13.4 تن است و در بهترین حالت به سرعت 1.6 ماخ (1974 کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

حداکثر رانش پیشرانه این جت جنگی 8.6 تن بوده و نسبت رانش به وزن 1.07 برآورد شده است. جی اف 17 شعاع عملیاتی 1355 کیلومتر داشته و می‌توان آن را در هوا سوخت‌گیری کرد. از نظر تسلیحات، مجهز به 8 جایگاه با حداکثر ظرفیت 3.4 تن شده و مهمات مختلفی برای آن می‌توان در نظر گرفت.

جنگنده JF-17 تاندر

از مهم‌ترین مهمات‌های این جنگنده می‌توان به موشک‌های هوا به هوا، سیستم‌های تسلیحاتی هدایت شونده لیزری، سلاح‌های ایستاده و انواع دیگری از بمب‌ها اشاره کرد. در کل JF-17 تاندر می‌تواند با قدرت مانورپذیری بالا و سرعت قابل قبول و چابکی مطلوبی که دارد، محموله‌های مرگباری را حمل کند.

جی اف 17 تاندر علاوه بر سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته، تجهیزات الکترونیکی و اویونیک این جنگنده آن را تبدیل به یک هواپیمای مدرن و توانمند می‌کنند. سیستم راداری آن می‌تواند چندین هدف را به طور همزمان رهگیری کرده و با اولویت‌بندی به آن‌ها حمله کند.

همچنین داخل کابین سیستم محافظت از پارازیت، یک نمایشگر هوشمند برای خلبان، نمایشگرهای رنگارنگ و یک سیستم ارتباطی با فناوری‌های فوق پیشرفته به چشم می‌خورد. JF-17 یک جنگنده مدرن و توانمند است که امنیت آسمان پاکستان را تضمین می‌کند. احتمال دارد که این کشور محموله‌های صادراتی این هواپیمای جنگی را به کشورهایی مثل مصر، مالزی و سریلانکا بفرستد.

بیشتر بخوانید:

هواپیماهای جنگنده نسل هفتم چه ویژگی‌هایی دارند

جنگنده JF-17 تاندر

جنگنده JF-17 تست شده است

گاهی اوقات ارتش‌های قدرتمند دنیا از یک جنگ افزار جدید مثل JF-17 تاندر رونمایی می‌کنند، اما ممکن است سال‌های سال از آن در عملیات نظامی استفاده نکنند. نمونه بارز چنین اتفاقی برای زیردریایی موشکی اتمی کلاس اوهایو ایالات متحده است که از آن به ندرت استفاده می‌شود.

کشوری که ده‌ها یا صدها میلیون دلار صرف سرمایه گذاری برای توسعه یک جنگ افزار جدید کرده، اگر نتیجه موفقیت آمیز آن را نبیند، سرخورده و دلسرد می‌شود. البته که این ماجرا برای جی اف 17 تاندر صادق نیست، زیرا این هواپیما بارها خودش را ثابت کرده و امتحان خود را پس داده است.

جنگنده JF-17 تاندر

 

در سال 2014، پاکستان در عملیات ضرب عضب شرکت کرد و تروریست‌های حاضر در مرز این کشور با افغانستان را مورد هدف قرار داد. همچنین در سال 2017، نیروی هوایی این کشور برای سرنگونی یک پهپاد ایرانی که در حریم هوایی پاکستان سرگردان بود از JF-17 استفاده کردند.

دو سال بعد، هواپیمای جنگی فوق به قصد تلافی، حملاتی به هند داشت که در پی آن موفق شدند دو جنگنده هندی را ساقط کنند. این اولین تجربه موفقیت آمیز JF-17 با یک هواپیمای دیگر در یک داگ فایت به شمار می‌رفت. همچنین در سال جاری پس از حمله کوتاه ایران به تروریست‌های پناه گرفته در خاک پاکستان با موشک، جنگنده‌های جی اف 17 تاندر توانستند برخی اهداف را در نزدیکی مرز ایران رهگیری کنند.

در گجت نیوز بخوانید: معرفی سامانه پدافندی رعد ساخت ایران؛ نمایش قدرت و خودکفایی سپاه نگاهی به فناوری های پیشرفته جدیدی که در جنگ روسیه و اوکراین به کار گرفته شده است معرفی موشک‌های خانواده صیاد؛ کابوس انواع بالگرد و جنگنده این ۸ جنگنده چینی، کپی برابر اصل هواپیماهای جنگی آمریکا و روسیه هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*