لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین برای ماموریت ماه

لباس عجیب فضانوردان چینی برای سفر به ماه

آژانس فضایی چین از لباس فضانوردی جدید خود پرده‌برداری کرد. این لباس در ماموریت پیش رو چین برای سفر به ماه استفاده خواهد شد.

چین برای سفر به ماه ظرف چند سال آینده برنامه دارد و حتی اخیراً تکمیل پایگاه فضایی چین تا سال 2035 در اخبار علمی مورد توجه قرار گرفت. آژانس فضایی چین (CMSA) حالا به‌عنوان بخشی از برنامه خود جهت ارسال فضانوردان به ماه، از لباس فضانوردی سبک جدید خود پس از چهار سال فرایند تحقیق و توسعه رونمایی کرده است.

معرفی لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین

این لباس فضانوردی از نوعی پارچه ساخته شده است که از بدن فضانورد در برابر حرارت و گرد و غبار ماه محافظت می‌کند و از دستکش‌هایی محفاظتی برای تسهیل کار فضانورد با دست و مفصل‌های زانو برای فراهم‌سازی امکان حرکت راحت در جاذبه پایین ماه برخوردار است. همچنین در این لباس کلاهی با لایه پانورامیک ضد تابش و کنسولی برای اتصال به سیستم‌های مخابراتی و دوربین فیلمبرداری به کار رفته است.

لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین برای ماموریت ماه

ماه به دلیل نداشتن اتمسفر همیشه تغییر سریع و شدید دمای محیط را تجربه می‌کند. این‌که دمای ماه از 120 درجه سانتی‌گراد به منفی 130 درجه سانتی‌گراد در نزدیکی خط استوای آن کاهش پیدا کند، پدیده غیرمعمولی نیست. فضانوردان هم در این کره با فشار نزدیک به سطح خلاء و تشعشعات خورشیدی شدیدتر نسبت به زمین مواجه می‌شوند. با این حال، لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین با تسهیل راه رفتن، بالا رفتن و رانندگی کردن، شرایط را برای فضانوردان جهت انجام تحقیقات خود در سطح این کره فراهم می‌کند.

به گزارش رسانه چینی CCTV، طراحی لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین تحت تاثیر فرهنگ چین صورت گرفته است. در بخش بالایی این لباس خطوطی قرمز به چشم می‌خورند که درست مثل زره، نمایان‌گر تعادل بین قدرت و ظرافت هستند. نوارهای قرمز روی پاها هم یادآور آتشی هستند که هنگام پرتاب راکت‌ها از آن‌ها خارج می‌شود.

لباس فضانوردی جدید آژانس فضایی چین برای ماموریت ماه

البته هنوز نام این لباس جدید فضانوردان چینی مشخص نیست و آژانس فضایی چین در اقدامی جالب، عموم مردم را دعوت به انتخاب اسم برای آن کرده است.

آژانس فضایی چین مدتی قبل از برنامه خود برای فرستادن فضانوردان به ماه تا انتهای دهه جاری خبر داده بود. چین به دنبال این است تا در دو مرحله با استفاده از راکت لانگ مارچ 10، سه فضانورد و یک ماه‌نشین را به مدار ماه بفرستد. فضاپیمای «منگژوئو» (Mengzhou) و «لانیو» (Lanyue) در ابتدا در مدار ماه مستقر و سپس راهی سطح آن می‌شوند.

دو فضانورد چینی مسئول انجام تحقیقات علمی روی سطح ماه در ماموریتی چند ساعته شده‌اند و پس از تکمیل ماموریت، به همکاران خود در مدار ماه ملحق می‌شوند تا به زمین برگردند.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*