مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک آمریکا، چین و روسیه با موشک ایرانی فتاح

در این مطلب ضمن مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک دنیا با یکدیگر، به موشک ایرانی فتاح که در رژه 31 شهریور 1403 رونمایی شد، اشاره خواهیم کرد.

امروزه قدرت موشکی و در مقابل آن سامانه‌های دفاع هوایی حرف اول را در میادین نبرد می‌زنند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، در حمله ایران به اسرائیل، این قدرت موشکی کشورمان بود که توانست از راه دور، سامانه‌های گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را آزمایش کند. از طرف دیگر باید در برابر حملات موشکی از سامانه‌های پدافندی قدرتمندی مثل سامانه سوم خرداد، سامانه پدافندی رعد و سامانه موشکی صیاد برخوردار بود تا دفاع از انواع موشک‌های کروز و بالستیک میسر شود.

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک دنیا با یکدیگر

یکی از مهم‌ترین انواع موشک‌هایی که بشر موفق به ساخت آن شده، هایپرسونیک است. این قسم از موشک‌ها توانایی بالایی در مانور و سرعت دارند و تقریبا هیچ سپر موشکی نمی‌تواند راه آن‌ها را سد کند. از دیگر قابلیت‌های یک هایپرسونیک باید به سرعت بالا و مانور در داخل و خارج از اتمسفر اشاره کرد. از پیشرفته‌ترین موشک‌های هایپرسونیک جهان می‌توان به آوانگارد روسی با 27 ماخ سرعت اشاره کرد.

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک

به موشکی که سرعت آن بیش از 1 ماخ است، سوپرسونیک و به گروهی از موشک‌ها که بین 5 تا 10 ماخ سرعت دارند، هایپرسونیک گفته می‌شود. البته در ادامه می‌بینیم که بسیاری از موشک های این گروه، توانایی دستیابی به سرعت‌های بالاتر از 10 ماخ هم دارند که نمونه بارز ایرانی آن، فتاح است. به طور کلی دو نوع موشک هایپرسونیک داریم:

  • کروز هایپرسونیک
  • گلایدر هایپرسونیک

نسخه کروز این گروه از ابرموشک‌ها می‌توانند در نزدیکی سطح زمین پرواز کنند (از 10 تا 100 متر) و به کمک پیشرانه جت به سرعت‌های بالا برسند. همچنین نسخه گلایدری در ابتدا به کمک یک موشک بالستیک تا ارتفاع چند ده کیلومتری زمین بالا می‌رود و سپس از آن جدا شده و به حرکت نوسانی خود ادامه می‌دهد تا به نقطه مطلوب شیرجه برسد.

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک

کدام کشورها هایپرسونیک دارند؟

پیش از اینکه زرادخانه‌های جمهوری اسلامی ایران مجهز به موشک هایپرسونیک فتاح شود، 4 کشور از جمله آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی، به تکنولوژی ساخت آن رسیده بودند. در ادامه به تفکیک هر کشور، مهم‌ترین موشک‌های هایپرسونیک آن‌ها را معرفی خواهیم کرد و در ادامه به مقایسه پرسرعت‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

روسیه بیش از سه موشک از جمله زیرکن، کینژال و آوانگارد دارد که سرعت آن‌ها به ترتیب 8، 10 و 27 ماخ اعلام شده است. چین موشک‌ها و پهپادهای هایپرسونیک زیادی دارد که یکی از آن‌ها دانگ فنگ ZF با سرعت 5 تا 10 ماخ است. کره شمالی پس از روسیه و چین، مجهز به یک هواسانگ – 8 با حداکثر سرعت 10 ماخ است و سه سال پیش خبر از طراحی یک نمونه قدرتمند دیگر داد.

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک

موشک ایرانی فتاح

نیروهای هوافضای سپاه، در جریان رژه 31 شهریور 1403 از موشک هایپرسونیک فتاح رونمایی کردند. این اولین باری است که مهندسان ایرانی موفق به ساخت چنین موشک قدرتمندی شده‌اند. با توسعه فتاح، ایران به جمع چهار قدرت برتر جهان پیوسته و هم اکنون تعداد کشورهایی که به فناوری موشک ماورای صوت دست یافته‌اند، به 5 کشور رسیده است.

فتاح مثل سایر هایپرسونیک‌های دنیا، می‌تواند از سد سامانه‌های ضدموشکی مثل گنبد آهنین و پیکان عبور کند و در واقع هیچ سامانه‌ای توانایی مقابله با آن را ندارد. سرعت این موشک 13 تا 15 ماخ با برد 1400 کیلومتری عنوان شده است. در ادامه با پرسرعت‌ترین ابرموشک‌های دنیا آشنا خواهیم شد.

مقایسه سرعت موشک های هایپرسونیک

پرسرعت‌ترین موشک‌های هایپرسونیک دنیا به همراه هزینه ساخت

در جدول زیر شما را با موشک‌هایی آشنا خواهیم کرد که دارای بیشترین سرعت هستند و هزینه ساخت آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. (توجه داشته باشید که جدول براساس برتری موشک‌ها به لحاظ سرعت طراحی شده)

نوع موشککشور سازندهحداکثر سرعت (ماخ)هزینه ساخت
AVANGARDروسیه27 ماخ50 میلیون دلار
DONGFENG-41چین26 ماخ25 میلیون دلار
TRIDENT IIایالات متحده آمریکا24 ماخ72 میلیون دلار
VOEVODAچین23.5 ماخ50 میلیون دلار
MINUTEMAN IIIایالات متحده آمریکا23 ماخ10 میلیون دلار
DONGFENG-5Bچین22 ماخ20 میلیون دلار
SARMATروسیه20.5 ماخ20 میلیون دلار
FATTAHایران15 ماخ200 هزار دلار
HWASONG-15کره شمالی11 ماخ20 میلیون دلار
KINZHALروسیه10 ماخ15 میلیون دلار
ZIRCONروسیه9 ماخ7 میلیون دلار
BRAHMOS IIروسیه8 ماخ5.6 میلیون دلار
XINGKONG-2چین6 ماخ50 میلیون دلار
DONGFENG-17چین5 ماخ50 میلیون دلار
ATACMSایالات متحده آمریکا3 ماخ1.7 میلیون دلار
KALIBRروسیه2.9 ماخ1 میلیون دلار

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، از میان 16 موشک فوق، فتاح در رتبه هشتم قرار گرفته و با 15 ماخ سرعت، از هایپرسونیک‌های بسیاری از کشورها عملکرد بهتری دارد. البته بسیاری از این موشک‌ها هیچ گاه علیه دشمنان استفاده نشده‌اند و دقیقا نمی‌توان کارآمدی آن‌ها را سنجید. به هر حال همین که کشورمان توانسته در جمع 5 کشور برتر از لحاظ تکنولوژی ساخت قرار بگیرد، جای بسی امیدواری است.

در گجت نیوز بخوانید:
معرفی جنگنده JF-17 تاندر ، جت جنگی چندمنظوره نیروی هوایی پاکستان معرفی یو اس اس اینترپرایز ؛ با اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان آشنا شوید نگاهی به بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا؛ غول پرنده حیرت انگیز نگاهی به فناوری های پیشرفته جدیدی که در جنگ روسیه و اوکراین به کار گرفته شده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*