موشک هایپرسونیک فتاح

موشک هایپرسونیک فتاح با قابلیت عبور از سامانه‌های سپر موشکی رونمایی شد

نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز از موشک هایپرسونیک فتاح با برد 1400 کیلومتری و قابلیت عبور از تمامی سامانه‌های سپر موشکی رونمایی کرد.

صبح امروز، شانزدهم خرداد 1402، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جدیدترین دستاورد خود رونمایی کرد. این مراسم رونمایی در ستاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزار شد و سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در آن حضور داشتند.

معرفی موشک هایپرسونیک فتاح

موشک هایپرسونیک فتاح دارای برد 1400 کیلومتری است و توانایی عبور از تمامی سامانه‌های سپر موشکی و نابودی آنها را دارد. موشک‌های هایپرسونیک از تسلیحات و تجهیزات نظامی جدیدی محسوب می‌شوند که ابرقدرت‌های نظامی جهان مثل آمریکا، روسیه و چین نیز آنها را تولید کرده‌اند. دقت اصابت بیشتر، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده، توانایی پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری از جمله قابلیت‌های چنین موشک‌هایی به‌شمار می‌روند.

موشک هایپرسونیک فتاح

موشک هایپرسونیک فتاح از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم بهره می‌برد و می‌تواند به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا کند و برای عبور از سامانه‌های دفاع هوایی دشمن، مانورهای مختلفی را در داخل و خارج از جو زمین انجام دهد. بر اساس اعلام مقامات سپاه پاسداران، برد موشک فتاح 1400 کیلومتر بوده و سرعت آن قبل از اصابت به هدف به 13 تا 15 ماخ می‌رسد.

سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاییز سال گذشته برای اولین بار از ساخت یک موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داده بود و اضافه کرد فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. وی امروز نیز در مراسم رونمایی از فتاح اظهار کرد:

موشکی که امروز از آن رونمایی شد، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است و ایران با رونمایی این موشک جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. به دلیل فناوری‌ای که موشک فتاح دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها مثل تانک‌ها، ناوها و هواپیماها، موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضد موشک‌هایی ساخته شده است. موشک فتاح به‌دلیل نوع حرکت آن که در جهت‌ها و ارتفاع‌های مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای این‌که موشک‌های ضد موشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند و از سرعت کمی برخوردار هستند.

سردار حاجی زاده در ادامه با اشاره به سرعت 13 ماخی موشک فتاح، افزود مقابله با موشکی که دارای چنین سرعتی باشد غیر ممکن خواهد بود. وی تاکید کرد فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک ختم نمی‌شود و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند. این‌که موشک فتاح را با این برد ساختیم به این معنا نیست که موشک با برد 2000 کیلومتر با این مشخصه را در آینده نخواهیم داشت؛ بلکه بردش فعلا در همین حد است و در آینده برد آن را بیشتر خواهیم کرد.

موشک هایپرسونیک فتاح

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص قسمت‌های مختلف موشک هایپرسونیک فتاح عنوان کرد این موشک از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت ابتدایی آن دارای طول 3 متر و 60 سانتی‌متر بوده و به‌تنهایی یک موشک کامل است؛ یعنی هم موتور پیشران، هم کنترل و هم سر جنگی دارد. قسمت دوم موشک هم این توانایی را دارد که در منطقه مورد تهدید دشمن و در فاصله چند صد کیلومتری از هدف در جهت‌ها و ارتفاع‌های مختلف شروع به انجام مانور کند. به‌این ترتیب اگر موشکی هم به سمت آن شلیک شود، این موشک با سرعت بالایی که دارد و تغییر مسیرهایی که انجام می‌دهد به‌راحتی از آن عبور می‌کند.

در ادامه، ویدیویی از مراحل پرتاب تا اصابت موشک فتاح به هدف را مشاهده می‌کنید:

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز اظهار کرد واقعیت کشور ما همین جهش‌ها و پیشرفت‌های دفاعی از جمله موشکی و پهپادی است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و قابلیت‌های فنی در ساخت قطعات حساس صورت گرفته است.

موشک هایپرسونیک فتاح

وی افزود علاوه بر سرعت، پدیده بسیار مهم و شگفت‌انگیزی که به لحاظ علمی و فناوری در موشک هایپرسونیک فتاح به‌کار رفته، این است که این موشک می‌تواند معادلات پروازی جدید بسازد؛ یعنی صفحات حرکت خود را در  فضا تغییر دهد و به این ترتیب برون‌یابی و پیدا کردن نقاط بعدی حرکت موشک عملا ممکن نخواهد بود و در حالی که تصور می‌شود موشک نقطه خاصی را بزند، موشک نقطه دیگری را مورد اصابت قرار می‌دهد که این نوعی فریب تاکتیکی و تکنیکی است. این فناوری برای بیشتر کشورهای جهان ناشناخته است، اما متخصصان متعهد کشورمان به آن دست یافته‌اند.

واکنش خارجی‌ها به رونمایی از موشک جدید ایران

رسانه‌های خارجی نیز به رونمایی از موشک فتاح توسط سپاه پاسداران واکنش نشان دادند. رویترز در این‌باره نوشت نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیک ایران، به تصمیم دونالد ترامپ در سال 2018 برای خارج شدن از توافق هسته‌ای دامن زد. رسانه اسرائیلی جروزالم پست نیز نوشت موشک فتاح می‌تواند ظرف مدت 400 ثانیه به اسرائیل برسد.

موشک هایپرسونیک فتاح

العربیه با پوشش خبر رونمایی از اولین موشک هایپرسونیک ایران، موسوم به فتاح، نوشت انتشار رسمی این خبر احتمالا نگرانی غرب درباره توانمندی‌های موشکی تهران را تشدید خواهد کرد. یورونیوز نیز اعلام کرد ایران موشکی ساخته که با سرعت پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کند و با سرعت و قدرت مانور خود می‌تواند چالش‌های مهمی برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کند. ایران مدعی است که این موشک می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی عبور کند، اما با این حال مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. یورونیوز همچنین نوشت مقامات ایران مدعی شده‌اند که این موشک می‌تواند پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی ضد بالستیک آمریکا و اسرائیل از جمله گنبد آهنین را دور بزند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. این بنده خدا همون نبود که مسوول کشته شدن مردم بی گناه پرواز ps745 بود

  2. خب اینا که صرفا روی کاغذه. اولا من معتقدم اگه سپاه موشکی بسازه که بتونه گنبد آهنین رو دور بزنه در هدف گرفتن تل آویو یک ثانیه هم درنگ نمیکنه. راحت موشک رو میده به حزب الله میزنه و بعد هم کی بود کی بود من نبودم. دوما مستعان 110 رو فراموش نکنید:)) سوما چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. کشوری باید سراغ ساخت و طراحی موشک پیشرفته بره که از قبل مردمش در رفاه و آسایش کامل زندگی کنن، اقتصاد کشور پویا باشه و تورم کنترل شده باشه.

  3. خودتحقیرهایی که این دستاورد رو ناچیز جلوه میدن با این که از درون میسوزن و متاسفم برای این سوزش به حرف های ژنرال مکنزی(فرمانده پیشین سنتکام) گوش بدن که قدرت موشکی ایران رو مورد تحسین قرار دادن و دقتشون رو فوق العاده ارزیابی کردن و برن دوباره تصاویر عین الاسد رو چک کنن

  4. جانم فدای رهبر زنده باید سپاه دلاور

  5. کنتور که نداره فقط ادعا کنید

    مثل روسیه که قدرت دوم جهان هست ول نتونست حتی یک کشور کوچیک همسایه اش رو بگیره

    اینا برای ما نون و آب نمیشه ولی برای خودشون و بچه هاشون خیلی خوب میشه

  6. خخ الکیه.. مثل مستعان

  7. یورونیوز خوب گفته
    مثل همه چیزشون فقط ادعا اما چیزی نشون نمیدن
    همین الان که طالبان زرزر میکنه نشونشون بدین