حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش در سال گذشته

دنیای حیوانات همیشه برای انسان جذابیت داشته است. گرچه حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش آنقدر زیبا و خاص هستند که تا مدت‌ها از ذهن شما پاک نخواهند شد.

موزه تاریخ طبیعی لندن هر ساله مسابقه حیرت انگیزترین تصاویر از دنیای حیات وحش را برگزار می‌کند. این مسابقه قدمتی ۶۰ ساله دارد. امسال نیز ۶۰ هزار تصویر از ۱۱۷ کشور مختلف برای شرکت در مسابقه ارسال شده‌اند. عکاسان با سنین و سطوح مختلف تجربه در مسابقه عکاسی حیات وحش شرکت می‌کنند تا بتوانند یکی از دو جایزه پرافتخار Grand Title و Young Grand Title را از آن خود کنند.

نگاهی به ۱۰ مورد از حیرت انگیزترین تصاویر مسابقه دنیای حیات وحش 2024

به‌گفته مقامات مسابقه تصاویر برگزیده امسال برای چند ماه در موزه تاریخ طبیعی لندن نمایش داده خواهند شد. بدین‌ترتیب برگزیدگان این مسابقه می‌توانند در مدتی کوتاه به شهرتی جهانی برسند. در ادامه برخی از تصاویر ارسالی به این مسابقه را بررسی خواهیم کرد. تصاویر فوق‌العاده زیبایی که قطعا می‌توانند شما را برای چند لحظه در خود غرق کنند.

شکارچی پنهان

این تصویر توسط Xingchao Zhu ارسال شده است و در آن می‌توان یک گربه پالاس را مشاهده کرد. عکاس برای مدت چند روز گروهی از گربه‌های پالاس را در فلات بسیار سرد مغولستان دنبال می‌کرد تا بتواند یکی از حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش را ثبت کند.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

اندکی پیش از طلوع آفتاب Zhu موفق شد با این گربه پالاس مواجه شود. گربه کمی زودتر یک پرنده را شکار کرده بود و حالا با دقت محیط اطراف را بررسی می‌کرد. ترکیب نگاه مستقیم چشم‌های طلایی گربه به دوربین و نور ماه در پس‌زمینه باعث شده که صحنه‌ای دراماتیک خلق شود.

گربه‌های پالاس از خز بسیار ضخیمی بهره می‌برند. همین نیز به آنها اجازه داده بتوانند در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا زنده بمانند. این گربه‌ها با پنهان شدن از شکارچیان بزرگتر اجتناب می‌کنند. گوش‌های گرد و کوتاه نیز به آنها اجازه می‌دهد بدون ریسک دیده شدن از مکان‌های کوچک گذر کنند.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش: صحنه طوفانی

در یکی از حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش یک شیر نر را مشاهده می‌کنیم که کنار شیر ماده قرار گرفته است. این تصویر توسط William Fortescue در پارک ملی سرنگتی در تانزانیا ثبت شده و در پس‌زمینه آن می‌توان ابرهای طوفانی و خورشید در حال غروب را مشاهده کرد.

شیر

در این صحنه شیر نر و ماده جفت‌گیری کرده بودند؛ اما پس از مدتی بین آنها درگیری رخ داد. به‌طورکلی شیرها می‌توانند چندین بار در طول سال جفت‌گیری کنند. هرچند که همزمان کردن تولد توله‌ شیرها می‌تواند شانس آنها را برای بقا افزایش دهد. مخصوصا اینکه در این حالت ماده‌های مختلف به‌صورت مشترک از تمامی توله‌ها مراقبت می‌کنند.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش: ترک لانه

دیگر تصویر برگزیده مسابقه عکاسی حیات وحش 2024 به Sasha Jumanca تعلق دارد. او چند روزی بود که تعدادی جغد جنگلی کوچک را در اطراف خانه خود می‌دید. عموما جغدهای جنگلی در مناطق مختلفی زندگی می‌کنند؛ اما کم پیش می‌آید که به شهرهای بزرگ نزدیک شوند.

جغد

به همین‌خاطر ساشا تصمیم گرفت تصویری را از آنها ثبت کند. در تصویر ارسالی دو جغد کوچک دیده می‌شوند که تازه از لانه بیرون آمده‌اند و با کنجکاوی افرادی که رد می‌شوند را تماشا می‌کنند. بچه جغدها همیشه پیش از آنکه آماده پرواز باشند، از لانه بیرون می‌آیند. آنها برای چند هفته از شاخه‌های اطراف بالا می‌روند و بازی می‌کنند. در این مدت نیز والدین آنها غذای موردنیاز را تامین خواهند کرد.

در مرحله بعد بچه جغدها پرواز کرده و برای همیشه زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند.

قدرت اتحاد

وقتی صحبت از حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش می‌شود، معمولا افراد تمایل دارند صحنه‌هایی از شیرها و دیگر موجودات قدرتمند را تماشا کنند. گرچه Theo Bosboom رویکرد دیگری دارد. او تمایل دارد از جانورانی عکس بگیرد که معمولا چندان زیبا یا مهم قلمداد نمی‌شوند. به همین‌خاطر نیز تصویری دسته‌جمعی از صدف‌ها را برای مسابقه عکاسی حیات وحش ارسال کرده است.

صدف دریایی

این صدف‌ها در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تا با ضربه موج به دریا کشیده نشوند. به‌طور کلی صدف‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد یک اکوسیستم دریایی پویا برای بی‌مهرگان دارند. آنها کیفیت آب دریا را بهبود می‌بخشند و جلوی انباشته‌شدن پلانتکتون‌ها، باکتری‌ها و مواد سمی را می‌گیرند.

پریدن و چرخیدن در هوا

ثبت حیرت انگیزترین تصاویر از دنیای حیات وحش لزوما کار چندان ساده‌ای نیست. چراکه همیشه موقعیت‌های خاص به‌صورت اتفاقی در برابر چشمان عکاس قرار نمی‌گیرند. به همین‌خاطر Jose Manuel Grandio چندین روز را در دمای زیر صفر درجه گذراند تا بتوانند پریدن یک قاقم (از خانواده راسو) را در برف به آسمان ببیند. خوزه در آخرین روز از برنامه سفر خود این تصویر را شکار کرد و تصور می‌کرد که قاقم در حال شادی کردن است. گرچه دانشمندان نظر دیگری دارند.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

برخی از جانورشناسان تصور می‌کنند که اینکار برای گمراه کردن طعمه انجام می‌شود. برخی دیگر نیز چنین اقدامی را در نتیجه آلوده شدن به یک نوع انگل خاص می‌دانند. در کل قاقم‌ها در شب فعال هستند و سعی می‌کنند پستانداران کوچک و پرندگان را شکار کنند.

در کانون توجه

عکاسی به‌نام Shreyovi Mehta در حال پیاده‌روی در جنگل با والدین خود بود که با چنین صحنه‌ای مواجه شد. او فورا به‌سمت پدر خود دوید و دوربین‌ها را آماده کرد. در پایان تصویر گرفته شده از دو طاووس هندی آنقدر زیبا بود که در میان حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش سال گذشته قرار گرفت.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

پارک ملی کلادو در هند به‌خاطر حضور طیف وسیعی از پرندگان در فصل زمستان معروف است. البته طاووس‌ها در طول سال در این پارک باقی می‌مانند و معمولا تمایل دارند در درختان بلند لانه بسازند. طاووس‌ها در طول روز در سایه استراحت می‌کنند و بیشتر هنگام گرگ‌ومیش و طلوع آفتاب فعال هستند.

ضربه مرگبار

عکاسی به‌نام Ian Ford توانسته این لحظه فوق‌العاده زیبا را برای مسابقه حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش ثبت کند. فورد از طریق تماس رادیویی متوجه شد که یک جگوار در کنار بستر رودخانه در حال قدم‌زدن است. او در قایق خود زانو زد و منتظر ماند تا لحظه‌ای استثنایی را شکار کند.

جگوار

در مدت کوتاهی جگوار با یک کیمن درگیر شد و ضربه‌ای مرگبار را به جمجمه آن وارد کرد. آمریکای جنوبی میزان بیشترین تعداد جگوار در جهان است. از آنجایی که غذا به‌وفور برای آنها وجود دارد، جگوارها احساس رقابت نمی‌کنند. همین نیز باعث شده که برخلاف سایر مناطق جهان جگوارها با همدیگر زندگی کرده و به‌صورت دسته‌جمعی شکار کنند.

جمع کردن مصالح لازم

عکاسی به‌نام Samuel Stone این تصویر را برای شرکت در  مسابقه عکاسی حیات وحش ارسال کرده است. او مدت‌ها بود که از وجود حفره‌ای در تنه یک درخت بید مجنون نیمه افتاده در پارک بوشی لندن خبر داشت. هرچند از چند وقت پیش دو زاغ سراغ این درخت آمدند و سعی کردند حفره را با وسایل مختلف پر کنند. آنها در ابتدا مقدار خز را از جانوران مختلف آوردند و سپس نوبت به مواد سفت‌تر رسید.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

زاغ‌ها جانورانی بسیار باهوش هستند و می‌توانند خود را با محیط سازگار کنند. به همین‌خاطر همیشه از مواد مختلفی برای ساخت لانه استفاده میکنند. اینبار تعدادی سنگ در دهان زاغ دیده می‌شود.

عنکبوت معروف

یکی از جالب‌ترین تصاویر ارسال شده برای مسابقه عکاسی حیات وحش 2024 به Lam Soon Tak تعلق دارد. او در حال کاوش در مناطق جنگلی مالزی بود که ناگهان با این عنکبوت مواجه شد. ترکیب سفیدی پوسته تخم با بدن نارنجی عنکبوت باعث شده که تصویر زیبایی خلق شود.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

این مدل عنکبوت برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ در مالزی کشف شد. در آن زمان دکتر پیتر جاگر به‌خاطر آورد که چهره عنکبوت شباهت عجیبی به David Bowie خواننده معروف انگلیسی دارد. به همین‌خاطر نام عنکبوت را از روی آقای خواننده انتخاب کرد.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش: مادر و فرزند

حضور یک گاو دریایی مادر در کنار فرزندش باعث شده که صحنه‌ای زیبا خلق شود. این تصویر توسط Jason Gulley از آمریکا برای شرکت در مسابقه عکاسی حیات وحش 2024 ارسال شده است. حالت چهره گاو دریایی و حباب‌های خارج شده از بینی جانور باعث شده که تصویر حالتی مصنوعی به‌خود بگیرد.

حیرت انگیزترین تصاویر دنیای حیات وحش

جالب اینجاست که تا چند وقت پیش زیستگاه این جانور به‌شدت در خطر بود. هرچند مقامات محلی تصمیم گرفتند طی یک برنامه منسجم کیفیت آب را بهبود ببخشند تا گاوهای دریایی بیشتری برای برای زمستان به این منطقه بازگردند.

بیشتر بخوانید:
تصاویر منتخب مسابقه عکاسی مناظر طبیعی ۲۰۲۴ معرفی شدند + گالری عکس تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی نجومی سال ۲۰۲۴ رصدخانه سلطنتی بامزه‌ترین تصاویر دنیای حیوانات در رقابت عکاسی کمدی حیات وحش ۲۰۲۴

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*