اگر بنزین گران شود

اگر قرار است بنزین گران شود، باید خودرو را ارزان بفروشیم

به اعتقاد رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس، اگر بنزین گران شود، باید خودرو با قیمت ارزان به دست مردم برسد. راهکار دولت چگونه خواهد بود؟

صنعت و بازار خودرو با چالش‌های جدی مواجه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت خودرو و گرانی سوخت اشاره کرد. به اعتقاد ریاست فراکسیون کارآفرینی، رفع موانع تولید و اشتغال، اگر دولت برنامه دارد که قیمت بنزین را افزایش دهد، نباید به طور همزمان قیمت خودرو را گران کند.

اگر بنزین گران شود، قیمت خودرو باید ارزان باشد

یکی از موضوعات مهمی که سید کریم معصومی به آن اشاره کرده، تعرفه واردات خودروهای وارداتی و قیمت‌های خارج از عرف آن‌ها است. به گفته ایشان، واردات قطره چکانی خودرو تنها باعث رونق بازار دلالان شده و اگر هدف اصلاح بازار خودرو است، باید واردات را به صورت گسترده و با دریافت حداقل تعرفه پیگیری کرد.

اگر بنزین گران شود

به اعتقاد رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی، یکی از راهکارهای اصلی برای برون رفت از وضعیت فعلی بازار، واردات خودرو است. خودروسازان داخلی به‌محض واردات خودروهای خارجی با تعرفه پایین، به سمت رقابت با شرکت‌های واردکننده می‌روند و قطعا اتفاقات خوبی برای بازار می‌افتد. البته که برای رسیدن به این هدف باید تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمت خودروها به سطح مطلوبی برسد. معصومی با اشاره به قیمت بنزین گفت:

تا زمانی که خودروها با قیمت‌های منطقی به دست مصرف کنندگان نرسند، افزایش قیمت بنزین نباید اجرا شود. در واقع آزادسازی قیمت بنزین زمانی قابل پذیرش است که محصولات باکیفیت با قیمت مناسب در بازار وجود داشته باشند.

کریم معصومی همچنین ضمن اشاره به سودجویان و دلالان بازار، راه حل برچیده شدن بساط آن‌ها را در واردات گسترده خودرو با تعرفه‌های گمرکی پایین دانست. ایشان تأکید می‌کند که سیاست‌های فعلی حوزه خودرو درست و نتیجه بخش نبوده و وارداتی که در شرایط فعلی شاهد آن هستیم، قطره چکانی است و نه به بهبود بازار کمکی می‌کند و نه دست دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد. از طرف دیگر عرضه محدود باعث می‌شود که مصرف کننده واقعی تا سال‌ها به نیاز واقعی خود نرسد و انحصار بازار خودرو به این ترتیب تقویت گردد.

سید کریم معصومی

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل ایران خودرو: اینقدر ارزان فروختیم که ۸۰ درصد ضرر کردیم

نقش واردات خودرو در قیمت ارزان خودرو

به اعتقاد این مقام مسئول، ورود گسترده خودروهای خارجی باکیفیت، باعث رقابتی شدن بازار خواهد شد و تکانی به خودروسازان داخلی می‌دهد. معصومی خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر نه ایران خودرو و نه سایپا، به علت انحصاری بودن بازار خودرو، تلاشی در راستای بهبود کیفیت انجام نمی‌دهند، اما وقتی قرار باشد واردات در مقیاس کلان و با تیراژ بالا انجام شود، مجبور می‌شوند اقدامی در راستای حفظ جایگاه و محبوبیت خود انجام دهند.

اگر واردات گسترده باشد، می‌تواند در کنار ایجاد بازار رقابتی، باعث افزایش کیفیت تولیدات شود. این روند در نهایت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود و از سوی دیگر، فشار افزایش قیمت بنزین بر مردم کاهش خواهد یافت.

اگر بنزین گران شود

به باور رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس، باید سیاست گذاری به گونه‌ای باشد که به جای تمرکز بر انحصار، بازار رقابتی و آزاد ایجاد شود و با چنین بازاری است که هم نیاز مصرف کنندگان تأمین می‌شود و هم خودروساز به اهداف و منافع خود می‌رسد. ایشان در پایان تأکید کرد که دولت مادامی که خودروهای وارداتی و کم مصرف با تعرفه‌ها و قیمت‌های اقتصادی به دست مردم ندهد، حق گران کردن بنزین را ندارد.

در گجت نیوز بخوانید:
نیسان کیکس ۲۰۲۵، زیبا و مدرن تر از همیشه رونمایی شد آیا قیمت خودرو طی ماه های آینده افزایش خواهد داشت؟ تاریخ ثبت نام طرح فروش جدید محصولات ایران خودرو مشخص شد نمایشگاه خودرو تبریز ۱۴۰۳: رویدادی بزرگ با حضور ۲۸ شرکت معتبر