درمان دیابت نوع 1

دانشمندان با درمان دیابت نوع 1 انقلاب به پا کردند

دانشمندان چینی موفق شدند تا با استفاده از روش شخصی سازی سلول‌های بنیادی، دیابت نوع 1 را به‌طور کامل درمان کنند.

براساس جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، دانشمندان و محققان چینی سلول‌های بدست آمده از بدن یک زن ۲۵ ساله مبتلا به دیابت نوع 1 که در شهر تیانجینگ چین ساکن بود را به سلول‌های بنیادی شخصی سازی شده تبدیل کردند و با تزریق این سلول‌ها به بخش هایی از بدن بیمار، مشکل عدم تولید ماده انسولین را مرتفع کردند.

اولین درمان موفقیت آمیز دیابت نوع 1 با روشی نوین

درمان دیابت نوع 1

در این روش درمانی نوین که در نهایت به درمان موفقیت آمیز دیابت نوع 1 ختم شد، دانشمندان مجموعه‌ای سلول های بنیادی تولیدکننده هورمون را در پانکراس و کبد که به تنظیم قند خون کمک می‌کند را به کار گرفتند. پس از گذشت حدود یکسال از این روش، اکنون بدن این زن 25 ساله می‌تواند انسولین مورد نیاز خود را تولید کند.

دانشمندان پروسه درمان این بیمار دیابتی را در دو مرحله انجام دادند. ابتدا در ماه آوریل سال گذشته میلادی مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی به کبد بیمار پیوند داده شد. پس از وقوع نتایج مناسب، مجموعه دیگری از سلول‌های تازه ساخته شده به تاریخ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی در قسمت لوزالمعده (پانکراس) بیمار تزریق شد. طبق این پژوهش که در نشریه خارجی “Cell” منتشر شده است، آزمایش انجام‌شده، کمتر از نیم ساعت طول کشید. گروه دانشگاه نانکای و پکن در مقاله این پژوهش نوشتند: «بیمار ۷۵ روز پس از پیوند به استقلال پایدار انسولین دست یافت.»

درمان دیابت نوع 1

به عقیده دانشمندان این پژوهش، مشاهده پیوند سلول‌های پیشین به کبد از طریق روش‌های غیرتهاجمی مانند ام‌آرآی دشوارتر بوده و حذف این خوشه‌های سلولی آن هم در حالتی که سیستم ایمنی بیمار پیوند بنیادی را رد کرده و به آن حمله می‌کند، طاقت‌فرسا می‌شود. روش نوین دانشمندان چینی به آنان امکان داد تا پیشرفت مجموعه سلول‌های جدید را از طریق ام‌آرآی با سهولت نسبی زیر نظر بگیرند.

نظر سایر پزشکان در مورد دستاورد جدید چینی‌ها در حوزه سلامت و درمان

دکتر «جیمز شاپیرو» (James Shapiro) جراح پیوند «دانشگاه آلبرتا» (UAlberta) در کانادا که در این پژوهش حضور نداشت، با تایید روش دانشمندان چینی در جهت درمان دیابت نوع 1 گفت: «آنها دیابت را در بیماری که پیش از این به مقادیر قابل توجهی انسولین نیاز داشت، کاملا معکوس کردند.» سایر کارشناسان مستقل نیز مانند دکتر شاپیرو این پیشرفت را تحسین کردند. «دایسوکه یابه» (Daisuke Yabe) پژوهشگر دیابت «دانشگاه کیوتو» (KyotoU) در ژاپن گفت: «اگر این روش برای سایر بیماران نیز قابل اجرا باشد، فوق‌العاده خواهد بود.»

درمان دیابت نوع 1

از سوی دیگر برخی پزشکان نسبت به این نتایج این درمان احتیاط پیشه کرده و منتظر تکرار درمان موفقیت‌آمیز در سایر بیماران هستند. دکتر «جی اسکایلر» (Jay Skyler) متخصص غدد درون‌ریز «دانشگاه میامی» (UMiami) گفت که ترجیح می‌دهد پیش از به کار بردن درمان جدید ببیند آیا بدن این بیمار ۲۵ ساله می‌تواند حداقل پنج سال به تولید انسولین ادامه دهد. کارشناسان حوزه سلامت نیز عنوان داشتند که هزینه‌های درمانی روش پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده با استفاده از سلول‌های خود بیمار در حال حاضر گزاف است؛ به این معنی که عده زیادی از مردم توانایی پرداخت مبالغ درمان را ندارند.

پژوهشگران پزشکی «دانشگاه نانکای» (Nankai University) و «دانشگاه پکن» (Peking University) در چین که از پژوهشگران این پروژه جدید هستند، خاطرنشان کردند که بیمار آنها قبلا دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تجویزشده برای یک بیماری کبدی را مصرف می‌کرد. بنابراین، مشخص نیست که آیا بدن سایر بیماران ممکن است پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده خود را رد کند یا خیر. آنها امیدوارند این روش بتواند نیاز به دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را که بهای آن تضعیف کل سیستم ایمنی است را برطرف کند.

همچنین بخوانید:
شیوع بیماری ناشناخته در افغانستان با صدها مبتلا، زنگ خطر را به صدا درآورد ویروس کشنده ماربورگ خطر جدید جهانی است؛ گزارش اولین موارد مرگ و میر در رواندا این موجود نامیرا می‌تواند سرطان را انتقال دهد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*