خطر برخورد جت جنگنده اف 16 ترکیه

تماشا کنید: خطر مرگ از بیخ گوش خلبان اف 16 ترکیه گذشت

در جریان نمایش هوایی ارتش ترکیه، جنگنده اف 16 نزدیک بود با برخورد به جمعیت، حادثه‌ای جبران‌ناپذیر رقم بزند. در ادامه ویدیو آن را تماشا کنید.

تیم «سولو ترک» (Solo Turk)، زیرمجموعه نیرو هوایی ترکیه، در حوزه آکروجت یا نمایش‌های هوایی شناخته‌شده است و فعالیت‌های آن می‌تواند برای خیلی از دنبال‌کنندگان اخبار نظامی جالب توجه باشد. اخیراً اما حادثه‌ای در پرواز نمایشی یکی از خلبانان این تیم با اف 16 خبرساز شد و حالا ویدیوهایی از آن در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود.

خلبان جت اف 16 ترکیه، در مرز برخورد با جمعیت

طی این نمایش هوایی در فستیوال «تکنوفست» (Teknofest)‌ در جنوب ترکیه، خلبان سولو ترک سوار بر جنگنده Block 30 F-16C چیزی نمانده بود حادثه‌ای بزرگ رقم بزند. در انتهای این نمایش هوایی، خلبان با اف 16 چرخشی انجام می‌دهد، ولی در همین حین به سمت زمین متمایل می‌شود؛ تا جایی که نزدیک بود به جمعیت برخورد کند.

بر اساس ویدیوهایی که تاکنون منتشر شده‌اند نمی‌توان به راحتی تشخیص داد که این جنگنده چقدر به زمین نزدیک شده بود. با این حال، به اندازه‌ای بوده که این واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است؛ خصوصاً با توجه به سرعت بالای این نوع از جت‌ها.

خلبان سابقی که در حوزه جت تخصص دارد، در گفتگو با وب‌سایت TWZ فاصله بین اف 16 با زمین را خیلی پایین توصیف کرد. به‌طور دقیق‌تر، او گفت که فاصله بین این دو فقط به اندازه چند برابرِ پهنای بال این جت جنگنده بود. این خلبان احتمال می‌دهد که هدایت‌کننده اف 16 ترکیه می‌خواست نوعی چرخش با توقف در زاویه 180 درجه را انجام بدهد، اما در این صورت هم باید برای عدم برخورد با زمین احتیاط به خرج می‌داد.

در هر صورت، اگر خلبان اف 16 ترکیه در دور انتهایی نمایش خود به سر نمی‌بُرد، احتمالاً برگزارکنندگان او را از ادامه منع می‌کردند؛ چراکه این انجام چنین حرکتی پرخطر بود و انجام حرکات چرخشی در این ارتفاع نیازمند مهارت و دقت خیلی بالای خلبان است.

حتی برخی از گزارش‌ها حکایت از این دارند که اف 16 ترکیه نقص فنی در سیستم کنترل پرواز خود داشت که منجر به شیرجه ناگهانی و خارج از کنترلِ آن شد. حتی بنا به شنیده‌ها، دولت ترکیه تحقیق درباره این موضوع را آغاز کرده است. نظر شما کاربران گجت نیوز در این باره چیست؟

در گجت نیوز بخوانید: