مصرف الکل سرطانمصرف الکل سرطان

ارتباط مستقیم مصرف الکل با این 6 سرطان ترسناک

افراد زیادی فکر می‌کنند که الکل خطر چندانی ندارد و برای برخی موقعیت‌های اجتماعی مفید است. گرچه پژوهش‌های جدید ارتباط مستقیم بین مصرف الکل و 6 نوع سرطان خطرناک را نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی سبب شده مردم متوجه شوند بسیاری از باورهای رایج اشتباه بوده‌اند. حالا نیز نوبت به الکل رسیده است. پیشتر بسیاری تصور می‌کردند مصرف اندکی الکل نه‌تنها هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد، بلکه می‌توان خوب نیز باشد. گرچه پژوهش‌های علمی جدید ارتباط مستقیم بین مصرف الکل و شکل‌گیری سرطان در بدن را نشان می‌دهند. خبری که می‌تواند برای بسیاری نگران‌کننده باشد.

مصرف الکل می‌تواند شما را با 6 نوع سرطان مختلف درگیر کند

مصرف الکل سرطان

اخیرا انجمن پژوهش‌های سرطان آمریکا به بررسی رابطه بین الکل و سرطان پرداخته است. گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از انواع سرطان‌ها با عوامل تغییرپذیر مرتبط هستند. به‌بیانی دیگر عواملی که می‌توان آنها را از زندگی حذف کرد. در صدر این عوامل نیز مصرف الکل دیده می‌شود.

ظاهرا مصرف الکل ممکن است به سرطان های سر و گردن، کبد، سینه، روده بزرگ، مری و معده منجر شود. بررسی‌های سال ۲۰۱۹ نشان داد که از هر ۲۰ مورد سرطان ایجاد شده در جوامع غربی بیش از یک مورد به مصرف الکل مربوط می‌شد. هرچند که این میزان با گذشت زمان در حال افزایش است. البته مسئله فقط به زمان حال مربوط نمی‌شود. مقایسه داده‌های آماری نشان می‌دهد که سرطان با نرخ نگران‌کننده‌ای در میان جوانان در حال افزایش است.

مستی

بدین‌ترتیب می‌توان گفت که آینده‌‌ای ترسناک در انتظار بشر خواهد بود. دانشمندان هنوز نمی‌توانند با قطعیت دلیل چنین اتفاقی را بیان کنند. گرچه به مصرف بالای الکل به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل احتمالی اشاره می‌شود. مخصوصا اینکه سرطان مری در افراد زیر ۵۰ سال به‌شدت افزایش یافته است. گزارش‌های مربوط به سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ نیز به رشد 1.9 درصدی سالیانه این نوع سرطان اشاره دارند.

دانشمندان حوزه پزشکی و سلامت بر این باور هستند که مصرف منظم الکل در نوجوانی و جوانی می‌تواند احتمال شکل‌گیری سرطان مری و روده بزرگ را افزایش دهد. خوشبختانه برخلاف بسیاری از عوامل ایجاد‌کننده سرطان، الکل کاملا قابل کنترل است. چراکه می‌توان با کاهش مصرف آن احتمال بروز سرطان را نیز پایین آورد.

مصرف الکل سرطان

داده‌های آماری نشان می‌دهند که میزان مصرف الکل ارتباط مستقیمی با بیماری سرطان دارد. به‌صورتی که هرچقدر فردی بیشتر الکل بخورد، احتمال اینکه در آینده به سرطان مبتلا بشود بیشتر خواهد بود. گرچه مصرف متوسط و یا حتی کمک الکل نیز در بانوان می‌تواند به ایجاد سرطان سینه منجر شود.

البته توجه داشته باشید که لزوما اگر کسی الکل بخورد، در آینده به سرطان مبتلا نخواهد شد. در واقع ما فقط از احتمال شکل‌گیری سرطان صحبت می‌کنیم. چراکه عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری دخیل هستند.

آسیب به DNA انسان

داستان با همین اعداد ختم نمی‌شود. الکل پس از ورود به بدن انسان به ماده‌ای به‌نام استالدهید تبدیل می‌شود. ماده‌ای که می‌تواند سبب آسیب زدن به DNA انسان و ایجاد تغییراتی در آن شود. این تغییرات هم می‌توانند در گام بعدی سرطان را ایجاد کنند. همچنین الکل می‌تواند در جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها اختلال ایجاد کرده و حتی سطح هورمون‌های بدن را تغییر دهد.

مستی

اگر شما الکل مصرف کنید، مواد شیمیایی خطرناک راحت‌تر امکان رسوخ به سلول‌های حاضر در دهان و گلو را خواهند داشت. حتی گفته می‌شود که الکل تنوع میکروبی و باکتریایی حاضر در معده که برای سلامتی انسان ضروری است را کاهش می‌دهد. به‌باور دانشمندان مصرف الکل می‌تواند از جنبه‌های دیگری نیز احتمال بروز سرطان را افزایش دهد. مخصوصا اینکه فرد فقط به الکل محدود نمی‌شود.

به‌عنوان مثال اگر فرد الکلی سیگار بکشد یا سراغ تنباکو برود، احتمال ایجاد سرطان به‌شدت بالا خواهد رفت. مسائل ژنتیکی نیز تاثیر زیادی در ایجاد این بیماری ایفا می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که ترکیب عدم فعالیت فیزیکی، چاق بودن و مصرف شدید الکل می‌تواند وضعیت را بسیار بدتر کرده و فرد را به‌شدت مستعد سرطان کند.

مصرف الکل سرطان

در این زمینه باید به برخی باورهای غلط نیز اشاره کرد. نوع نوشیدنی الکلی هیچ تاثیر خاصی در افزایش یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان ندارد. چراکه اتانول عامل اصلی ایجاد این بیماری مرگبار است و در تمامی نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. همچنین برخلاف باور عمومی شراب نمی‌تواند جلوی بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را بگیرد.

پیتشر نیز پژوهش بزرگی در بریتانیا انجام شده بود که خطرات الکل را آشکار می‌ساخت. در این پژوهش ۱۳۵ هزار نفر از مردم بریتانیا حضور داشتند. در نهایت نتایج نشان داد که هرچقدر مصرف الکل بیشتر شود، احتمال مرگ به‌خاطر دلایل گوناگون نیز بیشتر خواهد شد. در پایان باید گفت که می‌توان با آموزش رسمی جلوی اشاعه باورهای غلط را گرفت و ارتباط بین مصرف الکل و سرطان را به افراد گوشزد کرد.

بیشتر بخوانید:
فقط ۷ ماه الکل مصرف نکنید تا در بدن شما معجزه رخ دهد برگرداندن سریع افراد مست به حالت عادی فقط با یک آمپول! هیچ ارتباطی بین گوشی موبایل و سرطان مغز وجود ندارد