رجیستری موبایل

جولان دلالان رجیستری موبایل در فرودگاه امام

دلالان با حضور در سالن اصلی فرودگاه امام خمینی، حق رجیستری گوشی موبایل مسافران را با مبالغی ناچیز خریداری می‌کنند.

طبق آخرین اخبار داخلی، به‌تازگی برخی از دلالان و سودجویان، با حضور در فرودگاه امام و توسل به شیوه های خاص حق رجیستری گوشی موبایل مسافرانی که به تازگی از خارج کشور به ایران سفر کرده‌اند و مطابق قانون اجازه واردات و یا ثبت رجیستری با پاسپورت خود را دارند را با مبالغی متغیر و البته ناچیز خریداری می‌کنند تا از این راه سود زیادی را به جیب بزنند.

سوء‌استفاده دلالان رجیستری موبایل از مسافران

رجیستری موبایل

براساس اطلاعات منتشر شده، درحالی‌که که بسیاری از مسافران سفرهای خارجی از مسافرت خود برگشته و به سمت سالن اصلی فرودگاه امام خمینی روانه می‌شوند، ناگهان چندین نفر با عنوان خریداران حق رجیستری گوشی های موبایل اطراف آنها پرسه زده و مدعی خرید ریجستری گوشی از قیمت حدودی ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان می‌شوند.

در این برخی افراد سالخورده یا ناآگاه با اطلاع نداشتن از این موضوع به دام این دلالان افتاده و برخی نیز می‌ترسند که مبادا کلاهبرداری در میان باشد. با این‌حال دلالان با بیان جملاتی وسوسه انگیز مانند: «شما چون از کشور خارج شدید دولت به شما اجازه واردات و رجیستری یک گوشی را می‌دهد؛ و اگر به من نفروشید، این امتیاز خود به خود بعد از 24 ساعت از بین خواهد رفت.»، به جلب اعتماد و نظر مسافران اقدام می‌کنند.

شرط انجام خرید حق رجیستری موبایل مسافران، داشتن یک سیم کارت به اسم مسافر است. بعد از آن کدی برای گوشی آنها ارسال می‌شود که فقط باید آن را برای دلال بخوانند. در روزهای اخیر مشاهده شده که مسافران یکی پس از دیگری کدها را می‌دهند و دلال همانجا نقدی پول را پرداخت می‌کند. برخی از مردم به این معامله خیره مانده‌اند و برخی دیگر گویا در حال وسوسه شدن هستند.

استقبال بسیاری از مسافران از خرید رجیستری موبایل

رجیستری موبایل

همزمان با هجوم دیگران و گرم شدن تنور خرید رجیستری گوشی مسافران، افراد جدیدی که از راه می‌رسند نیز می‌خواهد بدانند در میان جمعیتی که دور این دلالان جمع شده‌، چه اتفاقی افتاده است. ازدحام جمعیت باعث می‌شود تا مسافران جدید راحت‌تر اعتماد کنند. دیگر سؤال نمی‌پرسند و حتی گوشی‌ خود را به دلالان می‌سپارند. برخی دلالان هم با دیدن استقبال مسافران، به دنبال سود بیشتری هستند و قیمت را به 600 هزار تومان می‌رسانند.

این معامله آنقدر پرسود است که برخی تاکسی‌داران فرودگاه را هم وسوسه کرده، تاجایی که در کنار جابه‌جا کردن مسافران به دلالی رجیستری هم می‌‌پردازند. مسافران نیز از این معامله خوشحالند چراکه کرایه تاکسی‌ها در فرودگاه سر به فلک کشیده و با این معامله، حداقل بخشی از هزینه سفر آنها جبران می‌شود.

این داد و ستد برای کسانی که چند نفره مسافرت رفته‌اند گزینه جذاب‌تر و پرسودتری است. در این میان هستند کسانی که نگران کلاهبرداری و خالی کردن حساب‌هایشان باشند، برای همین یکی از آنها هرچه پول در حسابش دارد به حساب آشنایان واریز می‌کند تا با خیال راحت گوشی خود را در اختیار دلال‌ بگذارد.

برخورد پلیس امنیت با هرگونه سوءاستفاده دلالان

رجیستری موبایل

مهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران در تماسی با پلیس امنیت اقتصادی فراجا و در میان گذاشتن موضوع با آنان، گفت:

خوشبختانه درحال حاضر پلیس امنیت به ماجرا ورود کرده و هرگونه خرید و فروش پاسپورت و حق رجیستری مسافران در فرودگاه امام خمینی رصد می‌شود تا از سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به رصد فعالیت‌های مشکوک در فرودگاه امام خمینی (ره) و دستگیری سودجویان این حوزه افزود: «اگرچه باید جلوی هر گونه سوء‌استفاده را گرفت اما ابعاد این ماجرا آنقدرها هم گسترده نیست. بر اساس آمار، تنها 100 هزار دستگاه تلفن همراه از طریق مبدأ مسافری وارد کشور می‌شود که رقم بالایی نیست. ازسوی دیگر خرید این گوشی‌ها چندان به صرفه نیست.»

رئیس انجمن تلفن همراه در ادامه عنوان داشت که خرید گوشی از فروشنده‌های مجاز داخل ایران ارزان‌تر است؛ چراکه مردم هم می‌توانند از خدمات پس از فروش برخوردار شوند و هم از اصالت گوشی خریداری شده، مطمئن باشند. وی همچنین، در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدام را می‌توان قاچاق کالا دانست، گفت:

واردات موبایل از طریق رویه تجاری و حتی مسافری آزاد است و قاچاق محسوب نمی‌شود. چراکه یک یا چند کالا وارد کشور شده و با پاسپورت یک مسافر، عوارض و گمرک آن نیز پرداخت شده است. اما خرید و فروش رجیستری به دلیل امکان سوء‌استفاده‌های احتمالی در فرودگاه، غیرمجاز است که همکاران پلیس امنیت درحال تلاش برای جلوگیری از این قبیل سوء‌استفاده‌ها هستند.

افزایش آمار قاچاق تلفن همراه به کشور

افزایش آمار قاچاق تلفن همراه به کشور

مهدی اسدی با هشدار درباره افزایش قاچاق موبایل ابراز داشت که به دلیل ممنوعیت‌های واردات، موضوع قاچاق فقط برای گوشی موبایل آیفون مطرح است. به گفته رئیس انجمن تلفن همراه ایران، تعداد زیادی از کاربران گوشی آیفون بالاتر از مدل 13 دارند که مجبورند از روش‌های جایگزین مثل وای فای و هات اسپات استفاده کنند.

اسدی در خصوص آمار رسمی واردات موبایل نیز گفت:

درحال حاضر 95 درصد بازار ما رسمی است و تنها بخش ناچیزی از آن غیر رسمی است که امیدواریم با برطرف شدن هرچه سریع‌تر ممنوعیت آیفون در کشور، مشکلات مردم و واردکنندگان حل شود. وی افزود: خوشبختانه منشأ ارز موبایل مشخص شد و دیگر ارز دولتی به واردکنندگان موبایل اختصاص داده نمی‌شود و آنها باید این ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند.

طبق صحبت‌های وی، درحال حاضر نیازهای ضروری‌تر از جمله تأمین ارز دارو و مواد غذایی در کشور وجود دارد و واردکنندگان باید بتوانند ارز مورد نیاز خود را برای خرید گوشی را منابع غیر دولتی تأمین کنند. رئیس انجمن تلفن همراه ایران در انتها گفت:

در ماه‌های اخیر شاهد نوسانات زیادی در حوزه ارز بودیم و قیمت دلار برای واردکنندگان ما از 44 هزار تومان به 55 هزار تومان رسید که افزایش زیادی محسوب می‌شد. خوشبختانه شرکت‌های این حوزه توانستند افزایش قیمت‌ها را تا حدود زیادی کنترل کنند اما تداوم این وضعیت به شرطی است که واردکنندگان بتوانند بموقع ارز خود را برای خرید تأمین کنند تا بازار دچار کمبود نشود.

همچنین بخوانید:
دولت نباید برای واردات آیفون ارز دولتی بدهد وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد: مسئولان کشور نباید از گوشی آیفون استفاده کنند آیفون قاچاق با گارانتی تقلبی، پدیده جدید بازار موبایل ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*