جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام

تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام جولان می‌دهند

به گزارش دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل متحد، جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام نشان‌دهنده سکوت پاول دورف در مقابل چنین جرائمی است.

پیام‌رسان محبوب تلگرام از زمانی که پاول دورف به زندان فرانسه افتاد، زیر ذره بین دولت‌ها و سازمان‌های مختلف قرار گرفت. اتهام موسس این شبکه اجتماعی عدم مشارکت اطلاعاتی با دولت‌ها در راستای مبارزه با تبهکاران و مجرمان بود و پس از صدور وثیقه‌ای 5 میلیارد دلاری از زندان به صورت مشروط آزاد شد.

از زمانی که اولین اتهامات به دورف زده شد، داستان بی‌پایان تلگرام و خلافکاران پنهان شده در زیر پوسته این پیام‌رسان آغاز گردید. برخی منابع مدعی شدند که تلگرام بهشت مجرمان است و گروهی دیگر از این پلتفرم به عنوان دارک وب پنهان یاد کردند. به گزارش سازمان ملل، اپلیکیشن تلگرام پناهگاه خلافکاران شبکه‌های قدرتمند جنایی شرق آسیا است و آن‌ها از این پیام‌رسان به منظور انجام فعالیت‌های غیرقانونی و زیرزمینی بهره می‌برند.

جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام

جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام

شواهد و قرائن حاکی از این است که مجرمان در بعضی از کانال‌های تلگرام، مشغول خرید و فروش جزئیات کارت‌های اعتباری، گذرواژه‌ها و تاریخچه مرورگرها بوده و این گونه فعالیت‌ها به وفور یافت می‌شود. علاوه بر این گروه مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد مدعی شده، در بعضی از کانال‌های دیگر شاهد معامله ابزارهای موردنیاز برای ارتکاب جرائم سایبری نظیر نرم افزارهای دیپ فیک و بدافزارها هستیم.

با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت که سازمان ملل به دنبال قطور کردن پرونده پاول دورف و زدن اتهامات تازه به اوست. به عبارت دیگر آن‌ها معتقدند که موسس تلگرام می‌توانسته جلوی وقوع چنین جرائمی را بگیرد، اما سهل انگاری کرده یا نخواسته مانع شود. این اتهامات تازه در حالی مطرح شده که دورف تحت فشار دستگاه قضائی پاریس قرار دارد و به قید وثیقه هنگفت آزاد است.

بیشتر بخوانید:

مراقب چت های خصوصی خود در تلگرام باشید، ریپورت شدن در کمین است

ارزش بازار معاملات زیرزمینی تلگرام

در یکی از گزارش‌هایی که سازمان ملل متحد منتشر کرده، آگهی به زبان چینی به صراحت اعلام می‌کند که روزانه 3 میلیون ارز دیجیتال یو اس دی تی از خارج وارد می‌شود. چنین آگهی به وضوح نشان می‌دهد که تبهکاران سایبری در فضای زیرزمینی تلگرام در حال انجام جرائم به شدت پیچیده‌ای هستند.

علاوه بر این شواهدی مبنی بر حرکت بازار داده‌های زیرزمینی به سمت تلگرام و فروشندگان فعال به منظور هدف قرار دادن گروه‌های جنایی سازمان یافته فراملی مستقر در جنوب شرقی آسیا وجود دارد. در نمودار زیر فراوانی تعداد کلمات کلیدی دیپ فیک را در بازارها و انجمن‌های زیرزمینی در جنوب شرقی آسیا ملاحظه می‌کنید.

جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام

براساس گزارش منتشر شده، یکی از صنایع رو به رشد با سود چندین میلیارد دلاری در جنوب شرق آسیا، کلاهبرداری اطلاعات و داده‌ها است که قربانیان زیادی از سراسر جهان دارد. برآوردها نشان می‌دهد این صنعت سالانه بین 27.4 تا 36.5 میلیارد دلار برای مجرمان سایبری درآمدزایی می‌کند.

تلگرام چرا سکوت می‌کند؟

بزرگ‌ترین ایرادی که به پاول دورف وارد شده، سکوت در مقابل حجم عظیمی از تبهکاری‌ها و جرائمی است که قطع به یقین از آن‌ها خبر دارد. تلگرام هم‌اکنون بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد، ولی حاضر نشد در برابر اتهاماتی که به او زده شده بود، پاسخ دهد.

درست از زمانی دورف به حرف آمد که دستگیر و ماجرای اتهاماتش جدی شد. او به مقامات فرانسه اعلام کرد که در صورت تمایل آن‌ها می‌تواند آی پی و شماره‌های تلفن تبهکاران را در اختیارشان قرار دهد. بندیکت هافمن، نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد برای جنوب شرق آسیا، معتقد است که تلگرام محیطی امن و در دسترس برای مجرمان است و خطرات زیادی کاربران را تهدید می‌کند.

جولان تبهکاران جنوب شرق آسیا در تلگرام

در گزارش هافمن آمده است، سودهای کلانی که زیر دندان تبهکاران مزه کرده، آن‌ها را مجبور کرده برای کسب سود بیشتر خلاقیت به خرج دهند و مدل‌های جدیدی برای کسب و کار خودشان از جمله بدافزار، هوش مصنوعی مولد و دیپ فیک‌های حرفه‌ای ایجاد کنند.

طبق اعلام UNODC تا به امروز بیش از 10 ارائه دهنده خدمات دیپ فیک یا جعل عمیق شناسایی شده که به طور خاص هدفشان کلاهبرداری از جنوب شرق آسیا بوده است. به نظر شما با توجه به لیست طولانی اتهامات پاول دورف، سرانجام او چه می‌شود؟

در گجت نیوز بخوانید:
آپدیت جدید تلگرام پس از آزاد شدن پاول دورف منتشر شد بنیانگذار تلگرام اعتراف کرد: مدت‌هاست با دولت‌ها همکاری می‌کنیم تلگرام تسلیم شد؛ اطلاعات مجرمین به دولت ها داده می‌شود تلگرام در اوکراین ممنوع شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*