وسایل الکترونیکی

قوانین جدید حمل وسایل الکترونیکی در پروازها؛ آیا لپ‌تاپ و تبلت ممنوع است؟

قوانین جدید سازمان هواپیمایی کشور درباره حمل وسایل الکترونیکی در پروازها، مسافران را دچار سردرگمی کرده است.

سفر هوایی به خصوص به مقاصد بین‌المللی، با پیچیدگی‌های قانونی و دستورالعمل‌های متعددی همراه است که مسافران باید به آن‌ها توجه کنند. به دنبال حادثه انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان، ابوالقاسم جراره و رضا حاجی‌پور، دو تن از نمایندگان مجلس، با طرح تذکری جدی، از وزیر ارتباطات خواستار اتخاذ تدابیر لازم جهت ممنوعیت ورود تجهیزات مخابراتی مشابه به کشور شدند.

این در صورتی است که اخیرا، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، با تأکید بر سوءاستفاده احتمالی تروریست‌ها از  تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی، خواستار اعمال محدودیت‌های جدی و نظارت بیشتر بر ورود اینگونه وسایل به کشور شده است.

ممنوعیت حمل وسایل الکترونیکی در هواپیما

در همین راستا، سازمان هواپیمایی کشوری نیز با هدف حفظ امنیت پروازها، مقررات جدیدی را ابلاغ نموده است. بر اساس این مقررات، از این پس همراه داشتن هرگونه وسیله ارتباطی الکترونیکی به جز تلفن همراه در کابین هواپیما ممنوع بوده و مسافران موظف به رعایت این دستورالعمل هستند. واکی‌تاکی، بی‌سیم و پیجر نمونه‌هایی از وسایل ارتباطی هستند که مسافران نباید با خود به کابین هواپیما ببرند.

بیشتر بخوانید:

آغاز صدور گواهینامه رانندگی دو زبانه + نحوه دریافت

وسایل الکترونیکی

این تصمیم سازمان هواپیمایی، پرسش‌های زیادی را در میان مردم ایجاد کرده است. بسیاری از افراد کنجکاو هستند بدانند که آیا لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها نیز مشمول این ممنوعیت می‌شوند یا خیر. همچنین، ارتباط این تصمیم با حادثه انفجار پیجرها در بیروت مورد توجه قرار گرفته است.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، در پاسخ به این پرسش‌ها، عنوان کرد که این محدودیت‌ها با هدف افزایش ایمنی پروازها در تمام خطوط هوایی دنیا به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به گزارش‌های سال‌های گذشته اربعین، خاطرنشان کرد که شرکت هواپیمایی العراقیه نیز به دلیل خطر باتری‌های پاوربانک، ورود این وسیله را به هواپیما ممنوع کرده است. همچنین، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز به دلایل ایمنی و با توجه به قوانین بین‌المللی، محدودیت‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند.

یازرلو تصریح کرد که حتی در پروازهای داخلی نیز، ورود دوربین‌های فیلمبرداری، از جمله دوربین‌های صداوسیما، به بخش بار هواپیما ممنوع است و باتری‌های آن‌ها باید جدا شود. ٰاین مقرره به دلیل خطرات بالقوه‌ای است که باتری‌های این دستگاه‌ها می‌توانند ایجاد کنند. در واقع، در برخی موارد، باتری موبایل افراد حتی در دست آن‌ها منفجر شده است. تصور کنید اگر چنین اتفاقی در قسمت بار رخ دهد، چه فاجعه‌ای به بار خواهد آمد.

او ضمن تأکید بر خطرات باتری‌های وکیومی، به ممنوعیت حمل وسایل الکترونیکی مانند پیجر، بی‌سیم و واکی‌تاکی در تمامی قسمت‌های هواپیما اشاره کرد. با این حال به گفته یازرلو، ورود لپ‌تاپ و تبلت به داخل کابین مانعی ندارد.

در گجت نیوز بخوانید:
وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده از آنچه فکر می کنید به واقعیت نزدیکتر هستند فروش وسایل الکترونیکی بدون نرم افزار‌های بومی در روسیه ممنوع شد چرا بازار تعمیرات وسایل الکترونیکی اینقدر پرسود است؟ جزئیات عملیات تروریستی انفجار پیجرها در لبنان به گزارش واشنگتن پست نماینده اسبق مجلس؛ ممکن است آیفون های ایرانی ها هم مانند پیجرهای لبنان منفجر شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*