ژن لاغر شدن

دانشمندان سرانجام ژن لاغر شدن را پیدا کردند

رژیم غذایی و ورزش می‌توانند نقش مهمی در لاغری فرد و سوزاندن چربی‌ ها ایفا کنند. گرچه مهمترین تاثیر را ژن ها دارند. دانشمندان اکنون موفق شده‌اند ژن لاغر شدن را در بدن انسان پیدا کنند.

حتما دقت کرده‌اید که برخی افراد پس از گرفتن رژیمی بسیار سخت و داشتن ورزش منظم اندکی لاغر می‌شوند. در سمت مقابل افرادی هستند که برای کم کردن وزن خود زحمت بسیار کمتری را به‌جان می‌خرند. این مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد که ژن های ما نقشی اساسی در به‌دست آوردن چربی و لاغر شدن دارند.

کشف 14 ژن تاثیرگذار در لاغر شدن افراد

ژن لاغر شدن

دانشمندان اخیرا موفق شده‌اند ۱۴ ژن خاص را کشف کنند که در کاهش وزن نقشی مهم دارند. این ژن ها به‌صورت مستقیم روی میزان کاهش وزن پس از انجام ورزش تاثیر می‌گذارند. پژوهشگران دانشگاه اسکس برای بررسی مسئله ۳۸ فرد بین ۲۳ تا ۴۰ سال را تحت بررسی قرار دادند. این افراد به دو گروه کنترل و گروه ورزش تقسیم شدند. افراد گروه دوم برای مدت چند ماه هر هفته سه بار بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کردند.

دانشمندان انتظار داشتند که هشت هفته ورزش استقامتی بتواند تاثیر واضحی روی کاهش وزن افراد داشته باشد. گرچه بررسی‌ها نشان داد که افراد با سرعت‌های مختلفی وزن کم می‌کنند. تفاوت‌ها بین افراد آنقدر شدید بود که امکان نداشت فقط به‌خاطر نحوه یا میزان ورزش کردن باشد. به همین‌خاطر دانشمندان احتمال وجود ژن لاغر شدن را مطرح کردند.

در گام اول ژنتیک افراد مورد بررسی قرار گرفت. سپس دانشمندان تصمیم گرفتند اشتراکات ژنتیکی را بین افرادی که بیشترین کاهش وزن داشتند شناسایی کنند. در نهایت مشخص شد که ۱۴ واریانت ژن مختلف در لاغر شدن به‌شدت تاثیرگذار هستند. افرادی که بیشتر این ژن‌ها را در بدن خود داشتند، به‌طور متوسط ۵ کیلوگرم وزن کم کردند. گرچه افرادی که تعدادی کمی یا اصلا هیچکدام از آنها را در بدن خود نداشتند، به‌طور متوسط ۲ کیلوگرم از چربی‌های ذخیره خود را از دست دادند.

ژن لاغر شدن

در این میان یک ژن خاص به‌نام PPARGC1A توانست بیش از بقیه جلب توجه کند. این ژن مسئول پروتئین PGC-1-a است و در افرادی که بیشترین کاهش وزن را داشتند حضور دارد. در واقع مسئله اصلی نحوه مدیریت انرژی در سلول‌های بدن است. بررسی‌های دانشمندان مشخص کرد که ترکیب واریانت ژنی و ورزش می‌تواند تفاوت ۶۲ درصدی در میزان لاغر شدن افراد را توضیح دهد.

پیشتر نیز پژوهش‌های مختلف نشان داده بودند که عوامل ژنتیکی می‌توانند در کاهش وزن تاثیرگذار باشند. حالا نیز شاهد شناسایی واریانت‌های ژنی تاثیرگذار هستیم. البته پژوهش جدید به این معنی نیست که گروهی از افراد می‌توانند به‌صورت معجزه‌آسا لاغر شوند و تلاش‌های برخی دیگر بی‌فایده خواهد بود، بلکه مسئله به رویکرد و روش مناسب باز می‌گردد.

اکنون می‌توان با اطمینان گفت که رژیم‌های لاغری و ورزش‌های گوناگون به‌صورت یکسان افراد را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند. به همین‌خاطر اگر مطابق انتظار نتیجه نمی‌گیرید، نباید زود ناامید شوید. نکته عجیب اینکه بین ژن‌ های لاغر شدن و مسائل دیگری مثل هوش و سلامت ذهنی نیز ارتباط وجود دارد. در واقع می‌توان ارتباطاتی را بین افسردگی و چاقی بیش‌‌ از حد مشاهده کرد.

حتی برخی از دانشمندان بر این باور هستند که چاقی و افسردگی دلایل بیولوژیک مشترکی دارند. گرچه رابطه بین این دو بسیار پیچیده است و باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

بیشتر بخوانید:
آیا پیاده روی تا محل کار می‌تواند سبب لاغر شدن شما بشود؟ ۱۵ روش عالی برای کاهش وزن مهم‌ترین دلایل عدم کاهش وزن در انسان؛ چرا لاغر نمی‌شویم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*