ضعف دوربین آیفون 16 پرو مکس نسبت به گوشی های چینی در دگزومارک

دوربین آیفون ۱۶ پرو مکس در برابر گوشی‌های چینی سر خم کرد!

دوربین آیفون 16 پرو مکس – iPhone 16 Pro Max علی‌رغم سخت‌افزار پرتوان، در عمل از گوشی های چینی در تست دگزومارک به‌شدت ضعیف‌تر ظاهر شده است.

اپل مدت‌ها است که حرف اول را در حوزه عکس‌برداری با گوشی های موبایل می‌زند؛ به عبارتی، جنس و کیفیت تصاویر در آیفون در سطحی متفاوت از خیلی از گوشی‌ها قرار دارد که به‌جز سخت‌افزار، به پردازش نرم‌افزاری استثنائی اپل برمی‌گردد. با این حال، آیفون 16 پرو مکس تصورات شما را تغییر می‌دهد؛ چرا که بر اساس بررسی‌های دگزومارک (DxOMark)، این گوشی پرچمدار جدید اپل ضعفی محسوس در مقایسه با رقبای چینی دارد.

مقایسه عملکرد دوربین آیفون 16 پرو مکس در مقایسه با رقبای چینی در تست دگزومارک

دگزومارک نتایج مقایسه عملکرد دوربین آیفون 16 پرو مکس، ویوو X100 پرو و هواوی پیورا 70 اولترا را به اشتراک گذاشت. دوربین تله‌فوتو آیفون 16 پرو مکس در عکس‌برداری با فاصله زیاد نسبت به رقبای چینی عملکرد ضعیف‌تری داشته است. گوشی‌هایی نظیر شیائومی 14 اولترا و ویوو X100 پرو در حفظ رنگ پوست و کاهش نویز عالی ظاهر شدند، در صورتی که خروجی آیفون 16 پرو مکس نویز بیشتر و جزئیات کمتر یا به‌اصطلاح نرم‌تری داشت.

عملکرد دوربین اصلی آیفون 16 پرو مکس در تست دگزومارک

به‌عنوان مثال، در تصویربرداری از یک منظوره شهری با دوربین اصلی، شیائومی 14 اولترا شفاف‌ترین و باجزئیات‌ترین خروجی را تولید کرد. ویوو X100 پرو هم فاصله کمی با آن داشت و از نظر حفظ جزئیات بهتر از آیفون 16 پرو مکس عمل کرد.

تفاوت رقبای چینی با پرچمدار جدید اپل در زوم حتی بیشتر نمایان می‌شود. ویوو X100 پرو موفق به حفظ بالاترین سطح جزئیات شد، ولی آیفون در این زمینه پایین‌تر از همه گوشی‌ها قرار گرفت. البته با وجود این، هیچ‌کدام از گوشی‌هایی که تست دگزومارک را پشت سر گذاشتند، نویز قابل توجهی از خود نشان ندادند.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس و شیائومی 14 اولترا در DxOMark

در نمودار دگزومارک از سطح حفظ جزئیات در عکس‌برداری با زوم با استفاده از لنز تله‌فوتو، هواوی پیورا 80 اولترا در زوم پایین‌تر عملکرد بهتری داشت. گوشی‌های ویوو و شیائومی هم در زوم بالاتر، برنده مقایسه با آیفون 16 پرو مکس شدند. دوربین تله‌فوتو پریسکوپی 15 مگاپیکسلی گوشی اپل با زوم اپتیکال 5 برابری، وقتی از محدوده زوم اپتیکال خود فرارتر می‌رود، باعث افت شدید جزئیات می‌شود. این در حالی است که دوربین‌های تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی شیائومی و ویوو کماکان سطح جزئیات و شفافیت تصویر را حفظ می‌کنند.

آیفون 16 پرو مکس از لحاظ عملکرد دوربین اولترا واید هم از رقبا باز ماند. مشکل تصاویر اولترا واید این گوشی کمبود جزئیات و میزان محسوس نویز بود که به‌خصوص در مقایسه با گوشی‌های ویوو و هواوی به چشم می‌آید. البته دوربین اولترا واید شیائومی 14 اولترا هم تصاویر را بیش از حد اشباع (Saturated) می‌کند، ولی کماکان در حفظ جزئیات در جایگاه بالاتری از آیفون قرار می‌گیرد.

مقایسه دوربین آیفون 16 پرو مکس با رقیب های چینی

تست اخیر دگزومارک نشان می‌دهد که گوشی‌های چینی در عکس‌برداری پیشرفت چشمگیری به خود دیده‌اند؛ تا حدی که با آیفون 16 پرو مکس رقابت می‌کنند. به نظر می‌رسد جدیدترین گوشی پرچمدار اپل با وجود برخورداری از سخت‌افزار قدرتمند، در بهینه‌سازی نرم‌افزاری و رزولوشن سنسور نسبت به رقبای چینی ضعف دارد.

در گجت نیوز بخوانید: