آیفون 16 SE 4

آیفون SE 4 در برابر آیفون 16؛ آیا آیفون اقتصادی اپل ارزش صبر کردن دارد؟

با وجود رضایت نسبی کاربران و منتقدین از گوشی آیفون 16 خبرها حاکی از مشخصات فنی خیره‌کننده آیفون SE 4 و قیمت رقابتی آن هستند. آیا آیفون «اقتصادی» اپل ارزش منتظر ماندن دارد؟

ماه گذشته اپل بالاخره از سری پرچمداران خانواده آیفون 16 خود رونمایی کرد و آن‌ها را روانه بازار نمود. مطابق انتظار، این سری پرچمداران همگی محصولات کم‌نقص از آب درآمدند و با عملکرد عالی خود روند درخشان 17 سال گذشته این کمپانی را ادامه دادند. آن‌چه اما شرایط را برای سری آیفون 16 اپل سخت می‌کند، اخباری است که از آیفون SE 4، گوشی اقتصادی آینده این کمپانی به گوش می‌رسد و خبر از مشخصات فنی عالی و قیمت رقابتی‌اش می‌دهند. آیا کسانی که قصد خرید آیفون 16 دارند باید منتظر آیفون اس ای 4 بمانند؟

مقایسه مشخصات آیفون SE 4 اپل با آیفون 16

با وجود این که هنوز مشخصات فنی iPhone SE 4 به‌طور رسمی توسط اپل تایید نشده، اما اخبار و شایعات پیرامون آن تقریبا تمامی مشخصاتش را افشا کرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد رقابت نفس‌گیری بین iPhone SE 4 و iPhone 16 شکل خواهد گرفت. به همین بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی آیفون اس ای 4 و آن‌ها را با قابلیت‌ها و مشخصات آیفون 16 مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه قیمت iPhone SE 4 و iPhone 16

آیفون 16 هم‌اکنون با حداقل قیمت 800 دلار در بازار قابل خرید است. این قیمت البته برای نسخه 128 گیگ این گوشی است و اگر قصد داشته باشید از حافظه بالاتر بهره‌مند شوید، باید به‌ترتیب 900 و 1100 دلار پرداخت کنید.

گوشی iPhone 16

در عین حال اگربه‌دنبال یک پرچمدار اپل با همین مشخصات و اندازه‌ای بزرگتر باشید، آیفون 16 پلاس با صفحه نمایش 6.7 اینچی و شروع قیمت 900 دلار بهترین گزینه بازار در حال حاضر به شمار می‌رود.

با این وجود اگر بتوانید اندکی صبر کنید ممکن است بتوانید در سه ماه نخست سال آینده آیفون اس ای 4 را حداقل قیمت 500 دلار که به‌مراتب پایین‌تر از آیفون 16 به شمار می‌رود تهیه کنید. نسل پیشین سری آیفون اس ای اپل البته با شروع قیمت 430 دلار روانه بازار شد. با این وجود در ادامه متوجه خواهید شد که قابلیت‌ها و مشخصات آیفون اس ای 2025 ارزش 70 دلار هزینه اضافی را خواهد داشت.

مقایسه طراحی آیفون SE 4 و آیفون 16

یکی از مشکلات بزرگ آیفون اس ای 2022 طراحی از مد افتاده آن است. در دنیایی که طراحی گوشی‌های موبایل به سمت حذف تمامی کلیدهای فیزیکی و ارائه صفحه نمایش‌های لبه تا لبه در حرکت است، این گوشی همچنان طراحی یک دهه پیش را ارائه کرده و تنها گوشی آیفون مجهز به حسگر تاچ آیدی به شمار می‌رود.

طراحی قدیمی iPhone

این مشکل قرار است سال آینده به‌طور کامل برطرف شود؛ زیرا بر اساس شایعات، طراحی آیفون SE 4 بسیار شبیه به آیفون 14 بوده و از یک صفحه نمایش 6.1 اینچی با حاشیه‌های بسیار باریک بهره خواهد برد. همچنین حسگر فیس آیدی اپل نیز در این گوشی جایگزین حسگر اثر انگشت خواهد شد. بنابراین آیفون اقتصادی سال آینده بیش از هر سال دیگری به نسخه‌های اصلی آیفون شبیه خواهد بود.

این البته به معنای شباهت کامل طراحی این دو گوشی نیست؛ زیرا آیفون 16 هنوز دست بالاتر را نسبت به مدل ارزان‌قیمت خواهد داشت. مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی تجهیز iPhone 16 به ناحیه کپسولی شکل داینامیک آیلند خواهد بود که از آیفون 14 به این پرچمداران افزوده شده و مورد استقبال هم قرار گرفت. از سوی دیگر، انتظار می‌رود آیفون اس ای 4 همچنان با ناچ قدیمی روانه بازار شود.

آیفون 16 SE 4

علاوه بر این، اخبار پیرامون iPhone SE 2025 همچنین حاکی از بازگشت اسلایدر قطع و وصل کردن زنگ‌خور گوشی در آن هستند. به این ترتیب آیفون اقتصادی فاقد کلید برنامه‌پذیر اکشن باتن بوده و همچنین از کلید جدید کمرا کنترل نیز در آن خبری نخواهد بود.

مشخصات فنی iPhone SE 4؛ مهم‌ترین سلاح این گوشی در نبرد با پرچمداران

اپل قبلا نشان داده که از دست و دلبازی در مشخصات فنی آیفون‌های اقتصادی‌اش ابایی ندارد. این روند احتمالا سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود و آیفون اس ای 4 با مشخصات فنی قدرتمند هم‌تراز سری آیفون 16 روانه بازار خواهد شد.

آیفون 16 SE 4

نسل پیشین این سری گوشی‌ها به همان تراشه A15 که در مدل پریمیوم آیفون 14 به کار رفته بود مجهز شده بود و امسال نیز ظاهرا قرار است آیفون SE 4 با تراشه پرچمدار A18 که در آیفون 16 به کار رفته رونمایی شود. این تراشه علاوه بر این که فوق‌العاده توانمند و سریع است، پای هوش مصنوعی Apple Intelligence و قابلیت‌های استثنایی آن را به گوشی‌های اقتصادی اپل باز خواهد کرد.

از سوی دیگر، مارک گورمن از بلومبرگ همچنین خبر داده که آیفون اس ای سال آینده اپل برای بهره بردن از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل با ارتقای چشمگیر در ظرفیت رم روبرو شده و شاهد تعبیه رم 8 گیگی در آن خواهیم بود که دو برابر ظرفیت رم در نسل کنونی آن است.

مشخصات فنی iPhone

علاوه بر این، تغییر بسیار مهم دیگر برای آیفون اقتصادی اپل، کوتاه کردن پای صفحه نمایش‌های ال سی دی از این سری گوشی‌ها و استفاده از پانل اولد در آن‌هاست که رنگ‌های دقیق‌تر، مشکی‌های واقعی‌تر و کنتراست بالاتر را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. البته نمی‌توان انتظار صفحه نمایش‌های ProMotion اپل با نرخ رفرش 120 هرتزی را در آیفون SE 4 داشت. با این وجود حتی در این صورت نیز انتظار می‌رود وضعیت دو گوشی آیفون SE 4 و آیفون 16 در بخش صفحه نمایش تقریبا یکسان باشد.

تنها یک دوربین در پشت iPhone SE 2025

آیفون 16 امسال با دو دوربین در ماژول پشت رونمایی شده است. دوربین اصلی این گوشی رزولوشنی 48 مگاپیکسلی دارد؛ درحالیکه دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی است و خبری هم از دوربین اختصاصی تله فوتو در آن نیست. بزرگنمایی دو برابری در آیفون 16 از طریق ادغام پیکسل‌ها رخ داده و لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی این گوشی نیز امسال برای نخستین بار توانایی عکسبرداری ماکرو را به کاربران این گوشی خواهد بخشید.

دوربین iPhone 16

از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت که آیفون SE 4 نیز همانند تمامی نسل‌های گذشته خود، بار دیگر با تنها یک دوربین در قسمت پشت روانه بازار شود. این خبر البته لزوما بد نیست؛ زیرا دوربین 48 مگاپیکسلی به کار رفته در این گوشی حتی بدون لنز تله فوتو اختصاصی نیز قابلیت بزرگنمایی دو برابری در تصاویر را خواهد داشت که گام بلند بزرگی در خانواده iPhone SE به شمار خواهد رفت.

در عین حال مهم‌ترین منشا اختلاف قیمت چند صد دلاری آیفون SE 4 و آیفون 16 را احتمالا باید بخش دوربین دانست. بنابراین اگر قصد عکاسی حرفه‌ای با گوشی موبایل خود را داشته باشید، احتمالا آیفون اقتصادی سال آینده اپل گزینه چندان مناسبی برای‌تان نخواهد بود.

جمع‌بندی؛ آیفون SE 4 واقعا رقیب مستقیم آیفون 16 است؟

به عقیده بسیاری کارشناسان و صاحب‌نظران اپل امسال با سری آیفون 16 خود اختلاف میان مدل‌های پرو و غیر پرو خود را به حداقل رسانده است. در عین حال اگر شایعات درست باشند، می‌توان ادعایی مشابه را در خصوص گوشی‌های پریمیوم و اقتصادی اپل نیز مطرح کرد. آیفون اس ای 4 قرار نیست طراحی قدیمی و از مد افتاده‌ای داشته باشد؛ ضمن آنکه به جدیدترین تراشه اپل و صفحه نمایش باکیفیت OLED نیز مجهز بوده و قادر خواهد بود شانه با شانه سایر اعضای خانواده iPhone 16 برای کسب عنوان بهترین گوشی‌های پرچمدار بازار رقابت کند.

آیفون 16 SE 4

در عین حال ماژول دوربین ضعیف‌تر این گوشی احتمالا مهم‌ترین نکته‌ای خواهد بود که شاید عده‌ای را نسبت به خرید آن دودل کند. با این وجود اختلاف قیمت 300 دلاری مدل SE 4 با سری اصلی iPhone 16 (اگر شایعات صحیح از آب درآیند) می‌تواند عاملی بسیار تاثیرگذار در درخشش این گوشی باشند.

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون SE 4 از نخستین مودم 5G اختصاصی اپل بهره خواهد برد چینی‌ها با سرعت نور، نوآوری جدید اپل در آیفون ۱۶ را کپی کردند + ویدیو آیفون SE 4 این ویژگی جذاب خانواده آیفون 16 را به ارث خواهد برد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*