حل معمای کوتوله قهوه ای Gliese 229B

اخترشناسان پس از 29 سال، معمای کوتوله قهوه ای Gliese 229B را حل کردند

محققان دنیای نجوم، با حل معمای کوتوله قهوه ای Gliese 229B بعد از گذشت ۲۹ سال، کمک شایانی به درک ما از شکل‌گیری ستارگان خواهند کرد.

نزدیک به سه دهه است که اخترشناسان بر سر ماهیت دقیق Gliese 229B، اولین کوتوله قهوه ای شناخته شده در جهان سردرگم بودند. این جرم آسمانی که در سال 1995 کشف شد، همیشه کم‌نورتر از آنچه برای جرم آن انتظار می‌رفت، به نظر می‌رسید. این تناقض، سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود.

اکنون، تیمی از اخترشناسان به رهبری جری ژوان از موسسه فناوری کالیفرنیا، با استفاده از ابزارهای رصدی پیشرفته، موفق به کشف راز این کوتوله قهوه‌ای شده‌اند. آن‌ها دریافتند که Gliese 229B در واقع یک جرم واحد نیست، بلکه یک جفت کوتوله قهوه‌ای است که در مدار یکدیگر می‌چرخند.

حل معمای کوتوله قهوه ای Gliese 229B

بیشتر بخوانید:

دریافت سیگنال های رادیویی شگفت انگیز از یک ستاره کوچک و سرد، دانشمندان را حیرت زده کرده است

معمای کوتوله قهوه ای چه بوده است؟

جری ژوان در ارتباط با این معما و حل آن می‌گوید:

ما همیشه فکر می‌کردیم که این کتوله یک نمونه کلاسیک از کوتوله‌های قهوه‌ای است؛ اما حالا می‌دانیم که تمام این مدت در مورد ماهیت آن اشتباه می‌کردیم. این یک جرم نیست، بلکه دو جرم است که به دور هم می‌چرخند.

سال 1995، زمانی که Gliese 229B کشف شد، محققان علم نجوم، جرم آن را حدود 70 برابر جرم سیاره مشتری تخمین زدند؛ اما کم‌نور بودن بیش از حد آن، آن‌ها را به شک انداخت. با گذشت زمان و انجام رصدهای دقیق‌تر، مشخص شد که این جرم آسمانی در واقع از دو کوتوله قهوه‌ای تشکیل شده است که هر کدام جرمی حدود 38 و 34 برابر مشتری دارند.

حل معمای کوتوله قهوه ای Gliese 229B

این دو کوتوله قهوه‌ای که اکنون Gliese 229Ba و Gliese 229Bb نامگذاری شده‌اند، هر 12 روز یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. فاصله آن‌ها از یکدیگر حدود 16 برابر فاصله زمین تا ماه است. همچنین، این جفت کوتوله قهوه‌ای هر 250 سال یک بار به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخند.

برای تأیید وجود این دو کوتوله قهوه‌ای، اخترشناسان از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا استفاده کردند. ابزارهای پیشرفته این تلسکوپ توانستند این دو جرم را از هم تفکیک کنند و حرکت مداری آن‌ها را تأیید کنند.

کشف این جفت کوتوله قهوه‌ای، درک ما از شکل‌گیری و تکامل این اجرام آسمانی را عمیق‌تر می‌کند. اخترشناسان معتقدند که این دو کوتوله قهوه‌ای احتمالاً در یک قرص چرخان از مواد اطراف یک ستاره در حال شکل‌گیری، تشکیل شده‌اند. این دیسک می‌توانسته به دو تکه تقسیم شود که هر کدام از آن‌ها به یک کوتوله قهوه‌ای تبدیل شده است.

این کشف هیجان‌انگیز نشان می‌دهد که کیهان پر از شگفتی‌های ناشناخته است و هنوز چیزهای بسیار زیادی برای کشف وجود دارد.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*