دستاورد جدید دانشمندان: افزايش ظرفیت حافظه رایانه‌ها با استفاده از الماس

 

مهندسان دانشگاه جان هاپکینز موفق شده‌اند با استفاده از الماس، آلیاژی را که در تولید حافظه‌های رایانه از آن استفاده می‌شد، تغییر دهند و از این طریق ظرفیت ذخیره و سرعت انتقال داده در آنها را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

به گزارش وب سایت pcworld مهندسان دانشگاه جان هاپکینز که دستاورد خود را به صورت مفصل در نشریه آکادمی ملی علوم در آمریکا (PNAS) منتشر کرده‌اند، توانسته‌اند آلیاژی را که برای تغییر فاز در حافظه‌های رایانه به کار می‌رفت، تغییر دهند. این آلیاژ تاکنون از فلزات ژمانیوم، آنتیموان و تلوریوم ساخته می‌شد.

این آلیاژ را به این جهت آلیاژ تغییر فاز نامیده‌اند که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد اتم‌های تشکیل دهنده آن نظم قبلی خود را از دست می‌دهند و با تغییر آرایش خود در رده‌های طویل نظم می‌یابند.

بر اساس این گزارش، حافظه‌هایی که در آلیاژ تغییر فاز آنها از الماس استفاده شده است، می‌تواند 100 برابر سریع‌تر از دیگر حافظه‌های موجود به انتقال داده‌ها بپردازند. دانشمندان قابلیت رایت بر روی این حافظه‌ها را نیز بیش از صد هزار بار اعلام کرده‌اند.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند این فناوری در پنج سال آینده وارد بازار شود و حجم حافظه رایانه‌ها را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

دانشمندان در این پژوهش متوجه شدند که با استفاده از قطعات الماس می‌توانند قابلیت‌های این آلیاژ را از حالت غیرمتبلور به حالت متبلور و بلورین تبدیل کنند و از این طریق حساسیت الکتریکی آن را تا 4 درجه مغناطیسی کاهش دهند. کاهش حساسیت این آلیاژ و حالت متبلور آن می‌تواند قابلیت ذخیره داده‌ها را افزایش ‌دهد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*