کامپیوتکس 2016

کامپیوتکس 2016 میدان رقابت Nvidia و AMD

آسیاب شایعات دوباره به گردش درآمده است اما این بار درباره کامپیوتکس 2016 است؛ جایی که انتظار می‌رود اولین کارت‌های گرافیکی بازی محور از دو کمپانی Nvidia و AMD در آن خودنمایی کنند. این کارت‌های گرافیکی جدید، نسل بعدی محصولات این دو کمپانی سرشناس به‌حساب می‌آید. بر اساس این شایعات، واحد پردازش گرافیکی پاسکال (GPU) کمپانی Nvidia تمرکز اصلی خود را بر روی محصول جدید خود قرار داده است؛ بنابراین بازدید از نمایشگاه کامپیوتکس امسال، به‌خصوص برای گیمر ها می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

به لطف ساختار معماری 16 نانومتری و پیاده‌سازی استانداردهای جدید حافظه، هر دو معماری پولاریس و پاسکال که معماری‌های کمپانی AMD و Nvidia درباره تکنولوژی‌های مربوط به طراحی کارت‌های گرافیکی به‌حساب می‌آیند، انتظار می‌رود که در محصولات جدید خود، عملکرد بسیار بهبودیافته و بهره‌وری بسیار بالاتری در هر وات ارائه شود.

درباره اینکه کدام کمپانی در کامپیوتکس 2016 قوی‌تر ظاهر خواهد شد، حدس و گمان‌های فراوانی وجود دارد؛ اما اخیراً صحبت‌هایی درباره کارت‌های گرافیکی AMD شنیده شده که محصولات این شرکت را بسیار کارآمدتر از نسل قبلی پردازنده‌های گرافیکی انودیا می‌داند.

کامپیوتکس 2016 میدان رقابت گلادیاتورهای Nvidia و AMD خواهد شد

آخرین شایعات درباره این کارت‌های گرافیکی جدید در HardwareBattle و Digitimes منتشر شده است. این منابع خبری معتقدند که هر دو کمپانی در کامپیوتکس امسال نسل جدید کارت‌های گرافیکی خود را به نمایش خواهند گذاشت.

از قبل صحبت‌هایی راجع به عرضه کارت‌های گرافیکی جدید انودیا در ماه آوریل شده بود. کارت‌های GTX 1080 و GTX 1070 که بر اساس معماری جدید این کمپانی (پاسکال)، شکل‌گرفته و Nvidia تبلیغات زیادی برای زمان راه‌اندازی آن‌ها انجام داد؛ اما کمپانی AMD با معماری پولاریس خود کم‌ادعا تر ظاهر شد. شاید دلیل آن رونمایی از کارت گرافیکی Radeon Pro Duo با دو هسته Fiji XT باشد که چند هفته پیش توسط این کمپانی انجام گرفت و آن‌ها را برای خودنمایی در کامپیوتکس (Computex) آرام‌تر کرده است.

همه این شایعات و شنیده‌ها حاکی از آن است که این دو غول بزرگ در عرصه تولید کارت‌های گرافیکی در چند ماه آینده کار سختی پیش رو دارند. با تبلیغات وسیعی که توسط این دو کمپانی در ماه‌های اخیر انجام‌شده است، کاربران منتظرند تا کارت‌های گرافیکی قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه‌ای از آن‌ها ببینند.

تا هنگام رونمایی از کارت‌های گرافیگی این دو کمپانی بزرگ در کامپیوتکس زمان زیادی باقی نمانده و مدت زیادی است که گیمر ها منتظر چنین لحظه‌ای بوده‌اند. آخرین معماری ساخت انویدیا، ماکسول (Maxwell)، برای اولین بار در سال 2014 منتشر شد و آخرین معماری کمپانی AMD به نام Graphics Core Next یا به‌اختصار (GCN) به سال 2011 بازمی‌گردد.

از آن زمان تاکنون به‌روزرسانی‌هایی مکرر اما کوچکی انجام گرفت تا اینکه در تابستان 2015، معماری پولاریس (Polaris) سنت‌شکنی کرده و ساختار کارت گرافیک این کمپانی را زیرورو کرد. کامپیوتکس 2016 دیدنی خواهد بود، نبرد غول‌های این عرصه برای دریافت سهم بیشتری از بازار و تلاش برای جلب رضایت مشتریان، مطمئناً رقابت شدیدی را بین این دو کمپانی به پا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*