دهمین دوره جشنواره بازیهای رایانهای فجر از روز سه شنبه 16 بهمن 1403 شروع به کار کرد. در آغاز این دوره، رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال برگزار شد.
دهمین دوره جشنواره بازیهای رایانهای فجر در مرکز همایشهای حجاب تهران آغاز شد. این دوره در روزهای 16 تا 18 بهمن 1403 برگزار میشود و در جریان آن، شاهد برگزاری رویدادها، کنفرانسها و پنلهای مختلفی خواهیم بود. در ابتدای این جشنواره، رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال برگزار شد. در این رویداد که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار میشود، نمایندگان ده تیم، گزارشی در قالب Pitch Deck ارائه کردند و بازیهای طراحی شده خود را با هدف جذب سرمایه، معرفی کردند.
علیرضا فراهانی، معاون توسعه کسبوکار و امور محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر رویداد سکوی پرش غزال، این رویداد را با سخنرانی خود، آغاز کرد و توضیحاتی در رابطه با نحوه حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای از بازیسازها و معرفی آنها به ناشران، ارائه داد. سید محمد حسین سجادی نیری (مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری) و مهلا محمودی (نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری) نیز در ادامه به بیان صحبتهای خود پرداختند.
در ادامه رویداد نیز ده تیم ثبت نام کننده در مدت زمان مشخص، توضیحاتی درباره بازیهای تولید شده توسط خود را ارائه کردند.
1. بازی شورش پادشاهیها از شرکت آیرینگ تک گیمز
استودیوی بازیسازی Airing Tech Games که پیش از این نیز بازیهایی را برای موبایل و کامپیوتر، ساخته بود، در رویداد سکوی پرش غزال به معرفی بازی جدید خود یعنی «شورش پادشاهیها» پرداخت. این استودیوی پنج نفره، بازی شورش پادشاهیها را یک بازی استراتژی معرفی کرد که در ساخت آن از بازیهای مشابه مانند کلش آف کلنز، الهام گرفته شده است و با توجه به تقاضای زیاد برای بازیهایی در چنین سبکی، این استودیو تصمیم به ساخت این بازی گرفت.
استودیوی آیرینگ تک گیمز امیدوار است که بازی «شورش پادشاهیها» به آمار دو تا سه میلیون دانلود و نصب برسد و تا حداکثر یک سال دیگر به درآمد صد هزار دلاری دست پیدا کند. بنا بر اعلام این شرکت، اکنون حدود 800 تا 1000 گیمر بهصورت روزانه، این بازی را انجام میدهند.
2. بازی حفرهای در اتاق من از شرکت لکسیپ گیمز
بازی «حفرهای در اتاق من» یا A Hole in My Room، یک بازی ترسناک برای کامپیوتر است که استودیوی Lexip Games آن را ساخته است. این استودیو در سال 1394 تاسیس شد و در زمینه ساخت بازی برای موبایل و پی سی، فعالیت داشته است. بازی «حفرهای در اتاق من» یک بازی ماجرایی و پازل با درونمایههای ترسناک است که در ساخت آن از بازیهای مطرحی مانند Hello Neighbor و Poppy Playtime الهام گرفته شد.
بازی A Hole in My Room در سه فصل روایت میشود و در حال حاضر، فصل اول آن بهصورت رایگان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. تاکنون این بازی توانسته آمار 3000 ویش لیست در استیم را به ثبت برساند و در سایت itch.io نیز ترند شد. استودیوی لکسیپ گیمز تلاش میکند تا با ناشران خارجی نیز به توافق برسد و این بازی را در سطح بینالمللی عرضه کند. سازندگان، بودجه 80 تا 100 هزار دلاری و درآمد حدود 2 میلیون دلاری را برای این بازی، پیشبینی کردهاند. گفتنی است، استودیوی لکسیپ گیمز از سال 1400 در سوئد فعالیت میکند و قصد دارد یک شعبه جدید در امارات نیز افتتاح کند.
3. بازی شیپ بنگ از شرکت Omnimaze Games
بازی شیپ بنگ توسط مهدی دهنمکی از استودیوی Omnimaze Games معرفی شد. در این بازی، گیمرها میتوانند با استفاده از یک توپ جنگی به گوسفندان سرکش، حمله کنند. شیپ بنگ، یک بازی جذاب، طنز و مفرح معرفی شده که قصد دارد از بازی معروف و محبوب انگری بردز، فراتر برود. نکته جالب اینجاست که دو بازیگر معروف سینما و تلویزیون ایران یعنی محمدرضا علیمردانی و هادی کاظمی، بهعنوان صداپیشه گوسفندها در این بازی همکاری کردهاند.
بازی شیپ بنگ، کاملا رایگان خواهد بود و سازندگان قصد دارند از طریق تبلیغات به کسب درآمد برسند. بهگفته مهدی دهنمکی، ساخت این بازی در مدت 27 ماه تا 70 درصد پیش رفته و نسخه 1.0 آن نیز در آذرماه 1404 عرضه میشود. سازندگان برای تکمیل پروژه و عرضه این بازی به بازارهای بینالمللی، به سرمایهگذاری 2.5 میلیارد تومانی نیاز دارند.
4. بازی چیلکس از استودیو دیاکو
استودیوی دیاکو که از 15 نفر تشکیل شده و بازیهایی مانند کلماتیک و تفننی را در کارنامه خود دارند، در جریان رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال، بازی جدید خود یعنی «چیلکس» را معرفی کردند. سورنا شجاعی، موسس استودیوی دیاکو، اعلام کرد نسخه اول چیلکس در دسترس همگان قرار گرفته، اما هنگام عرضه، باگهایی داشت. در حال حاضر این بازی به آمار 2 هزار بازیکن فعال روزانه رسیده است. استودیوی دیاکو قصد دارد نسخه جدید این بازی را تا شش ماه آینده هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی، عرضه کند.
به گفته سورنا شجاعی، این پروژه در حال حاضر به حدود 5 میلیارد سرمایه نیاز دارد. گفتنی است، چیلکس، پلتفرمی برای ترکیب بازی و شبکههای اجتماعی است که تاکنون 5 بازی مانند اونو، تخته نرد و فوتبال را شامل میشود.
5. بازی حکمران و عشق سرعت از استودیوی میدوپیا
استودیوی میدوپیا در این رویداد به معرفی بازیهای «حکمران» و «عشق سرعت» پرداخت. مدیرعامل این استودیو، یعنی شاهین چرخشت اعلام کرد این استودیو از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد و بازیهایی مانند سرضرب 1 و 2 و مربی برتر را در کارنامه خود دارد. بازی «عشق سرعت» همانطور که از اسم آن مشخص است، در سبک رانندگی خواهد بود و بازی «حکمران» هم یک بازی کارتی الهام گرفته از حکم است که بهصورت آنلاین انجام میشود.
بهگفته شاهین چرخشت، بودجه ساخت این بازی بهصورت ماهانه به حدود 400 میلیون میرسد و در کل به سرمایهگذاری 5 میلیارد تومانی نیاز دارد. قرار است نسخه 1.0 این بازی در هفته آینده عرضه شود و پیشبینی میشود به آمار چهار هزار کاربر روزانه دست پیدا کند.
6. بازی اوژن از استودیو رایان نگار آینده
استودیوی رایان نگار آینده، بازی «اوژن» را برای کامپیوترهای خانگی ساخته و طراحی کرده است. اوژن یک بازی تیراندازی اول شخص آنلاین است که در حال حاضر در سایت اختصاصی این شرکت در دسترس عموم قرار گرفته و گیمرها میتوانند نسخه 1.0 آن را بازی کنند. در این بازی، دوازده شخصیت مختلف وجود دارد که میتوانید به سراغ آنها بروید. خریدها و تبلیغات درون برنامهای، منبع درآمدزایی این بازی خواهد بود و در صورت جذب سرمایه، در آینده نسخه موبایلی بازی «اوژن» نیز عرضه میشود.
ادریس محمدی، مدیرعامل استودیوی رایان نگار آینده میگوید با وجود مشکلات متعدد اینترنت، تصمیم گرفتهاند یک بازی شوتر آنلاین کاملا ایرانی بسازند و حالا برای تکمیل این پروژه به سرمایهگذاری 3.6 میلیارد تومانی نیاز دارند. بهگفته سازندگان، این بازی میتواند حداکثر بعد از یک سال به سوددهی برسد و بین ده تا بیست هزار کاربر روزانه جذب کند.
7. بازی نامداران، بمنچ و قرقیزخان از استودیو مروارید
استودیو مروارید در رویداد سکوی پرش غزال به معرفی سه بازی «نامداران»، «بمنچ» و «قرقیزخان» پرداخت. بازی موبایلی نامداران از فضای فرهنگی و تاریخی ایران استفاده کرده و یک بازی در سبک استراتژی با گیم پلی ترکیبی از کلش رویال و پسرخوانده است. بازی «قهوهخانه قرقیزخان» نیز یک بازی در سبک کلمهای است که تاکنون بیش از صد هزار دانلود را به ثبت رسانده است.
مدیرعامل استودیو مروارید میگوید بازیهای قرقیزخان و بمنچ، حکم کسب تجربه را داشتند و حالا آنها با بازی «نامداران» اهداف بزرگتری را در سر میپرورانند. این پروژه برای تکمیل به سرمایهگذاری 2.3 میلیارد تومانی نیاز دارد.
8. بازی تسخیرگران و چند پروژه دیگر از استودیو باباردو
حجت ریحان، مدیرعامل استودیو باباردو، بازی «تسخیرگران» را معرفی کرد. این استودیو از سال 1392 آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از 40 بازی را عرضه کرده است. این تیم هشت نفره موفق شد سه سال پیش بازی «تسخیرگران» را عرضه کند و این بازی در حال حاضر به آمار بیش از 500 هزار دانلود رسیده است. تسخیرگران در نهمین جشنواره جایزه غزال زرین توانست جایزه بهترین بازی استراتژی را به دست بیاورد. اما متاسفانه، هزینههای مالی سنگین اجازه تداوم روند توسعه این بازی را نداد.
استودیو باباردو که ساخت و عرضه بازیهایی مانند «جالب شد» و «بایک تو ماین» را در کارنامه دارد، هماکنون برای تکمیل پروژه «تسخیرگران» به سرمایهگذاری 150 هزار دلاری طی دو سال آینده نیاز دارد.
9. بازی کافه مهتاب و ژرف از استودیو دیوانز
مدیرعامل استودیو دیوانز در رویداد سکوی پرش غزال به معرفی دو بازی «کافه مهتاب» و «ژرف» پرداخت. کافه مهتاب یک بازی در سبک پازل پلتفرمر است که با موتور بازیسازی آنریل انجین 5 ساخته شده و از هدستهای واقعیت مجازی نیز پشتیبانی میکند. در ساخت این بازی از آثاری مانند To The Moon و Inside الهام گرفته شده است.
بازی ژرف نیز یک اثر پازل تک نفره داستانمحور است که در آن به نظریههای فروید اهمیت داده شده و با موتور بازیسازی آنریل انجین 5 ساخته شده است. در ساخت این بازی نیز از آثاری مانند The Wolf Among Us و Hellblade الهام گرفته شد. استودیو دیوانز با پروژههای قبلی خود در فروشگاه اپیک گیمز به درآمد 50 هزار دلاری دست پیدا کرد و حالا برای تکمیل پروژه «کافه مهتاب» به سرمایهگذاری 7.5 میلیارد تومانی نیاز دارد. استودیو دیوانز پیشبینی کرد که این بازی به آمار فروش 1.5 میلیون نسخه برسد.
10. بازی شادوپیا
در انتها، بازی «شادوپیا» توسط جواد حامدی از مشهد بهصورت آنلاین معرفی شد. این بازی آموزشی قصد دارد فضایی امن را برای کودکان ایجاد کند و برای ساخت آن به سرمایهگذاری 500 میلیون تومانی نیاز خواهد بود.
گفتنی است بخش نمایشگاهی دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در روزهای 17 و 18 بهمن 1403 از ساعت 9 تا 21 در سالن همایشهای حجاب واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند از نزدیک با بازیهای ایرانی و آثار جدید آشنا شوند.