گشادگی لنز دوربین

چرا گشادگی لنز دوربین در تلفن های هوشمند اهمیت دارد؟

این روز ها میزان گشادگی لنز دوربین در کنار مگاپیکسل های آن از جمله موارد اصلی هستند که سازندگان تلفن‌های هوشمند در تبلیغات خود از آن‌ها صحبت می‌کنند؛ اما اهمیت این عدد و رقم‌ها چیست؟ در این مقاله قصد داریم به مفهوم گشادگی لنز، نحوه کارکرد و تاثیر آن بر روی تجربه عکس‌برداری بپردازیم.

گشادگی درواقع میزان گستردگی دهانه دیافراگم لنز دوربین که نور را از خود عبور می‌دهد، به‌حساب می‌آید. کارکرد این فاکتور نیز مشابه با عنبیه و مردمک چشم انسان‌هاست که میزان ورود نور به داخل را کنترل و مدیریت می‌کند. گشادگی لنز بیشتر در دوربین تلفن هوشمند شما موجب جمع‌آوری نور بیشتر توسط آن می‌شود که در خدمت تولید تصاویر با کیفیت بالا است.

یکای مشخص کننده میزان گشادگی لنز دوربین در تمامی تلفن‌های هوشمند، حرف F انگلیسی است که از ادغام طول مرکزی لنزها و گشادگی قطر به دست می‌آید. بدین ترتیب هرچه عددی که کنار F قرار می‌گیرد بزرگ‌تر باشد، گشادگی دهانه لنز کوچک‌تر است و نور کمتری را به خود راه می‌دهد. به همین دلیل است که سازندگان دوربین تلفن‌های هوشمند همیشه با اعلام اعداد کوچک‌تر، به میزان گشادگی لنز دوربین خود می‌بالند.

هرچه در میزان گشادگی‌های F1.4، F2، F2.8، F4، F5.6، F8 پیش می‌رویم، میزان گشادگی لنز نصف شده و درنتیجه نور ورودی به درون لنز دوربین جهت ثبت تصاویر با کیفیت نصف خواهد شد.

aperture 2

حالا که با مفهوم گشادگی لنز در دوربین تلفن‌های هوشمند و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم، بهتر است به تأثیرات آن بر تجربه عکس‌برداری کاربران بپردازیم. در دوربین‌هایی که امکان تغییر اندازه گشادگی لنز وجود دارد، کاربران می‌توانند به‌سادگی میزان عمق زمینه (این‌که بر روی چه میزان از تصویر فوکوس صورت گرفته است) و سرعت شاتر را کنترل کنند.

انتخاب گشادگی لنز بیشتر (همان‌طور که گفتیم باید عدد کوچک‌تر باشد)، منطقه‌ای با عمق کمتر را مورد فوکوس قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید از یک جسم سخت در پس‌زمینه تار عکس بگیرید، گشادگی دوربین F1.8 می‌تواند برایتان ایده آل باشد؛ اما اگر ترجیح می‌دهید فضای پس‌زمینه نیز کاملاً واضح ثبت شود، بهتر است گشادگی لنز F8 را انتخاب کنید. علاوه بر این گشادگی دوربین زیاد می‌تواند با بالا بردن سرعت ثبت تصویر شاتر، از تار شدن اشیاء و افراد محرک جلوگیری کرده و تصویر ثابتی از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهید.

بااینکه تمامی این موارد ایده آل به نظر می‌رسند، اما متأسفانه میزان گشادگی دوربین در بیشتر تلفن‌های هوشمند بر روی عدد خاصی تثبیت شده است و کاربر امکان اعمال تغییرات در این بخش را ندارد. همچنین به دلیل استفاده از لنزهایی با زاویه دید بالا و سنسورهای تصویر کوچک در بیشتر تلفن‌های هوشمند، ثبت تصاویری با زمینه کم‌عمق مشکل به نظر می‌رسد، مگر اینکه به سوژه نزدیک شوید.

aperture 3

بااین‌حال، اصلاً نمی‌توان نتیجه گرفت که میزان گشادگی لنز دوربین برای تلفن‌های هوشمند اهمیتی ندارد. در حقیقت گذشته از اندازه سنسور دوربین، مهم‌ترین فاکتور در بخش مشخصات همین گشادگی لنز است که حتی از تعداد مگاپسکل ها و یا قابلیت OIS (تثبیت اپتیکال تصاویر) نیز اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. هرچه نور بیشتری به لنز دوربین شما وارد شود، تصاویر ثبت شده کیفیت بالاتری داشته، کمتر تار می‌شود و دیگر خبری نویزهای تصویری در آن‌ها نخواهد بود.

aperture 4

قابلیت تثبیت اپتیکال تصاویر یا همان OIS در تصویربرداری از اشیاء ساکن در نور کم بسیار تأثیرگذار است؛ اما اگر سوژه شما در حال حرکت در نور کم است و می‌خواهید تصویری ثابت و فریز شده از آن را ثبت کنید، به گشادگی لنز دوربین بالا نیاز خواهید داشت، همچنین به‌کارگیری از سرعت بالاتر شاتر دوربین می‌تواند فاکتور تأثیرگذار دیگری باشد.

همان‌طور که گفتیم، لنزهایی با زاویه دید گسترده و سنسورهای کوچک در تلفن‌های هوشمند امکان ثبت تصاویر با عمق کم را در بیشتر موقعیت‌ها غیرممکن کرده‌اند. بااین‌حال، تنها راه‌حل عکاس نزدیک شدن به سوژه است (فاصله کم بین سوژه تا لنز دوربین تلفن موجب کاهش عمق زمینه تصویر می‌شود) و لنزهایی با گشادگی بیشتر شانس بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند. این بدان معناست که عکس شما از قهوه صبح خود می‌تواند واقعاً جذاب و خاص شود.

aperture 5

پس متوجه شدیم که گشادگی لنز بیشتر برای تلفن‌های هوشمند بسیار ایده آل است، اما کدام تلفن در این زمینه بهترین تجربه را به کاربران ارائه می‌کند؟ در طی سال‌های گذشته در بیشتر مواقع دوربین‌هایی با گشادگی لنز F1.7 الی F1.9 را مشاهده کرده‌ایم که به نسبت گشادگی قدیمی F2.4 نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد و تصاویر با کیفیتی ثبت می‌شوند. اخیراً در تلفن‌های گلکسی S7 و S7 edge گشادگی لنز دوربین F1.7، در ال‌جی G5 گشادگی F1.8 و در نکسوس 6P هواوی نیز گشادگی F2 را تجربه کرده‌ایم.

شاد متوجه شده باشید که در پاراگراف بالا حرفی از آیفون‌های کمپانی اپل که معمولاً تجربه تصویربرداری ایده آل و سطح بالایی را ارائه می‌کنند به میان نیاوردیم. دلیل این موضوع، عدم رقابت نزدیک آیفون‌ها در بخش گشادگی دوربین با سایر رقباست. آیفون 6S، 6S Plus و حتی آیفون SE که اخیراً از آن در رویداد بهاری اپل رونمایی شد، همه از گشادگی لنز F2.2 بهره می‌برند. بااین‌حال نمی‌توان گفت کیفیت تصویربرداری این محصولات در سطح یک پرچم‌دار نیست.

aperture 6

در یک جمع‌بندی باید بگوییم که گشادگی لنز دوربین‌ها یک فاکتور مهم جهت خرید تلفن هوشمند به شمار می‌رود، به‌خصوص اگر ثبت تصاویر با کیفیت و خوب یکی از اولویت‌های شما به شمار می‌رود. بااین‌حال، مطابق با تصاویری که قصد دارید با دوربین ثبت کنید، مطمئن شوید تکنولوژی OIS نیز در تلفن دخیل شده باشد. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. آقا من نفهمیدم بالاخره اگه رقمی که بعد از f قرار میگیره بزرگتر باشه بهتره یا کوچیکتر باشه .

  2. اسم سلطان دوربین ها زایس المان اونم با لومیا رو نیووردی لومیا 1020 930 950 اکس ال 950 1520 ……830

  3. چرااسمی ازسونی برده نشدبااین که یک عمرصرف بهترین باکیفیت ترین دوربینهاکرده هخخ تبلیغ سامسونگ بود

  4. چرا اسمی از HTC10برده نشد ک یکی از بهترین دوربین هارو از این نظر داره???نکنه مطلب قدیمیه!!!