اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، کارگردان خوشنام و پرآوازه هالیوودی، که در تاریخ سینما ماندگار شدهاند.
در دنیا کمتر افرادی مثل کلینت ایستوود کبیر پیدا میشوند که سالهای سال هم در کسوت بازیگر و هم کارگردان عملکرد درخشانی داشته و تمامی جوایز بینالمللی را از آن خود کرده باشند. دوران طلایی این کارگردان سالخورده هالیوودی البته عمدتا پیش از آغاز هزاره سوم بوده؛ اما تعدادی از درخشانترین آثار او نیز پس از سال 2000 روانه بازار شده و به محبوبیتی باورنکردنی هم رسیدهاند. این کارگردان 94 ساله امسال فیلم Juror No 2 را ساخته که اثری قابل احترام به شمار رفته و با موفقیت خوبی هم روبرو شده است. به بهانه ساخت این اثر که ممکن است آخرین فیلم او باشد در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 7 مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، این کارگردان شهیر و خوشنام آمریکایی.
7 مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود که در تاریخ سینما ماندگار شدند
بخش عمدهای از شهرت ایستوود بهخاطر فیلمهای غالبا وسترنی است که در دهه 60 میلادی بازی کرده. با این وجود تمرکز اصلی ما امروز روی آثاری است که این چهره شناختهشده کارگردان آنها بوده است؛ آثاری که برخی از آنها تا ابد در ذهنمان باقی خواهند ماند.
تک تیرانداز آمریکایی – American Sniper
از میان دو فیلم جنگی ایستوود در لیست امروز، نخستین اثر، تک تیرانداز آمریکایی (َAmerican Sniper) است که به داستان یکی از شناختهشدهترین تک تیراندازهای تاریخ ایالات متحده، کریس کایل اختصاص دارد. بردلی کوپر در این فیلم ایفاگر نقش کریس کایل است که پس از حملات 11 سپتامبر روانه عراق شده و با صحنههایی تکاندهنده و باورنکردنی روبرو میشود. در این بین، در کنار تمامی خطراتی که عراق برای این سرباز در پی دارد، بازگشت به خانه و خاطرات ترسناک نبرد در خاورمیانه بزرگترین کابوس او به شمار میرود.
علیرغم انتقاداتی که بابت عدم صحت تاریخی به تک تیرانداز آمریکایی وارد شده، نقشآفرینی درخشان بردلی کوپر و هنر کلینت ایستوود در به تصویر کشیدن میهنپرستی کریس کایل باعث درخشش فراوان American Sniper نزد منتقدین و بینندگان شد.
قاچاقچی – The Mule
ایستوود همواره عاشق به تصویر کشیدن شخصیتهای اصلی پیر و زندگی پر از مشکل آنها بوده. این مساله بهخوبی در فیلم «قاچاقچی» قابل مشاهده است. او در این فیلم نقش ارل استون را روایت میکند؛ یک کهنهکار جنگ کرده که با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم کرده و بهناچار پیشنهاد حمل مواد مخدر برای کارتل را میپذیرد.
سن بالا و نداشتن سابقه جنایی باعث میشود که ارل بهراحتی بتواند وظیفه قاچاق خود را به انجام رسانده و بهتدریج تبدیل به یکی از بهترین قاچاقچیهای کارتل شود. در این بین اما ماموری به نام کالین بیتس با بازی بردلی کوپر بهتدریج به ارل مشکوک شده و تا آستانه فروپاشی این باند قاچاق مواد مخدر پیش میرود.
آنچه این فیلم را به یکی از بهترین فیلم های کلینت ایستوود تبدیل میکند، درخشش او در نقش کاراکتر اصلی فیلم است که به بهترین شکل یک پیرمرد پشیمان و بهدنبال بخشش را روایت میکند و احتمالا بهترین بازی سینمایی او طی 15 سال اخیر است.
دخترک میلیون دلاری – Million Dollar Baby
در «دخترک میلیون دلاری» کلینت ایستوود نقش فرانکی دان، یک مربی کهنهکار بوکس را ایفا میکند که صاحب یک باشگاه مشتزنی در لس آنجلس است و شخصیت شکسته و درهمی دارد؛ بهطوری که بهجز «ادی درپیس» با بازی مورگان فریمن از مصاحبت با هر کس دیگری دوری میکند. در این میان اما شرایط با ورود مگی فیتزجرالد جوان تغییر میکند؛ دختری با آرزوهای بزرگ که فرانکی را مجاب میکند بهعنوان مربی در کنار او ظاهر شود.
رابطه این دو نفر محوریت اصلی داستان غمانگیز میلیون دلاری است که احتمالا هیچیک از ما دلش نمیخواهد برای آخر هفته به تماشای آن بنشیند. اما این اثر توانسته سومین و چهارمین اسکار کارنامه ایستوود را برایش به همراه داشته باشد. بنابراین شاید تماشای آن حتی برای یک بار خالی از لطف نباشد.
گرن تورینو – Gran Torino
«گرن تورینو» نیز دیگر اثر ماندگار کلینت ایستوود به شمار میرود که هرچند مثل بسیاری ساختههای دیگر او ایرادات مخصوص به خود را دارد، اما بهخوبی توانسته در دل مخاطبین جا باز کند. این فیلم روایتگر داستان پیرمردی بهنام «والت کولاسکی» است که یک کهنهکار جنگ کره به شمار رفته و از مهاجرین و غیرآمریکاییهای محلهاش بیزار است.
پس از آنکه والت پسربچه آسیایی نوجوان بهنام تائو را حین سرقت خودرویش دستگیر میکند، مقامات برای مجازات این نوجوان کار کردن برای والت را بهعنوان جریمه در نظر میگیرند. این اتفاق آغاز رابطه عجیب این دو کاراکتر کاملا متفاوت است که زمینهساز اتفاقات شگفتانگیز پایان فیلم میشود.
بار دیگر تاکید میشود که گرن تورینو عیب و ایرادات زیادی دارد؛ اما بار دیگر نشاندهنده این است که هیچکس نمیتواند مثل کلینت ایستوود نقش یک پیرمرد بهظاهر عبوس و گردنکلفت، اما در باطن مهربان را با هنرمندی بازی کند.
هیئت منصفه شماره 2 – Juror No. 2
کلینت ایستوود در هیات منصفه شماره 2 داستان حقخواهی در دستگاه قضایی فاسد را به تصویر میکشد. در این فیلم، نیکولاس هولت ایفاگر نقش جاستین کمپ، یک خبرنگار جوان است که بهعنوان یکی از اعضای هیئت منصفه برای یک پرونده قتل حاضر میشود؛ درحالیکه ممکن است خود، بهنوعی مسئول قتل قربانی باشد! Juror No. 2 را باید بهنوعی نگاه کلینت ایستوود به فیلم «12 مرد خشمگین» دانست که با چاشنی عذاب وجدان کاراکتر اصلی همراه شده است.
اتفاق ناراحتکننده در خصوص این فیلم آن است که برادران وارنر، شریک تجاری پنجاه ساله ایستوود، اجازه اکران عمومی این فیلم را نداد و آخرین ساخته ایستوود که میتواند بهنوعی پایانبخش کارنامه هنری او باشد را پس از اکرانی بسیار محدود در تنها 50 سالن سینما به شبکه استریم Max سپرد! اتفاقی بیسابقه و ناراحتکننده که ظلمی بزرگ در حق کارگردانی با پرستیژ مثل ایستوود به شمار میرود.
نامههایی از ایوو جیما – Letters from Iwo Jima
کلینت ایستوود بهطور کلی کارگردانی ضدجنگ به شمار میرود و در بسیاری مواقع سعی دارد در آثارش سربازانی سردرگم را به تصویر بکشد که هدف خود از مبارزه را زیر سوال میبرند. او در سال 2006 دو فیلم با محوریت جنگ جهانی روانه پردههای سینما کرد. یکی از این دو فیلم، «پرچم پدرانمان» (Flags of Our Fathers) بود که از دید یک سرباز آمریکایی روایت میشد. با این وجود دیگر ساخته جنگی او، «نامههایی از ایوو جیما» ماجرای یک سرباز ژاپنی را روایت کرده و یکی از بهترین فیلم های کلینت ایستوود به شمار میرود.
کن واتانابه در این فیلم نقش جنرال تادامیچی کوریبایاشی را روایت میکند که علیرغم آنکه میداند ژاپن در جنگ بازنده شده و تمامی سربازانش کشته خواهند شد، تمام آموزههای جنگی خود را به کار میگیرد تا از سربازان خود محافظت کرده و آنها را تا پای جان به مبارزه وادارد. هنرمندی ستودنی کلینت ایستوود در کارگردانی این اثر و روایت کلی داستان مطمئنا تا مدت زیادی در ذهنتان باقی خواهد ماند و Letters from Iwo Jima را به یکی از دوستداشتنیترین آثار با محوریت جنگ تبدیل خواهد کرد. ایستوود قویا معتقد است که در جنگ هیچیک از طرفین برنده نیستند؛ بلکه افراد شرکتکننده در جنگ صرفا در دو دسته «کشتهشدگان» یا «بازماندگان» قرار خواهند گرفت.
رودخانه مرموز – Mystic River
«رودخانه مرموز» ایستوود سعی دارد روی زخمهای کهنه گذشته تاکید کند؛ زخمهایی که اگر درمان نشوند، میتوانند آینده افراد را دگرگون کنند. این فیلم با اقتباس از رمان جنایی دنیس لهین ساخته شده و ماجرای سه دوست صمیمی با نامهای جیمی (شان پن)، شان (کوین بیکن) و دیو (تیم رابینز) و اتفاقات غمانگیزی که پس از کشته شدن دختر جیمی رخ میدهد را روایت میکند.
25 سال قبل، دیو توسط دو مرد مورد تعرض قرار گرفته و این مساله پس از تمام این سالها هنوز از ذهنش پاک نشده است. در عین حال کشته شدن دختر جیمی نقطه عطفی در رابطه این سه دوست به شمار میرود که ارتباط آنها را بهطور کامل دستخوش تغییر میکند.
تمامی موضوعات مورد علاقه ایستوود مثل حس گناه، حقطلبی، عدالتخواهی، انتقام و مجازات همگی در Mystic River به بهترین شکل روایت شدهاند. همین مساله باعث شده که این فیلم یکی از بهیادماندنیترین ساختههای کلینت ایستوود به شمار رود و عنوان بهترین فیلم او را از آن خود کند.