شکوه Death Valley ؛ دره‌ی مرگ را تابحال به این زیبایی ندیده بودید

شکوه Death Valley ؛ دره‌ی مرگ را تابحال به این زیبایی ندیده بودید

دره‌ی مرگ یا همان Death Valley ، نیازی به توصیف ندارد و با همان شنیدن نام این منطقه می‌توانید تجسم کنید که با چه بیابانی طرف هستید. به‌تازگی تصاویری فوق‌العاده از این دره منتشر شده است که نشان می‌دهد حتی خشک‌ترین بیابان‌های جهان هم می‌توانند به مناطقی سرسبز و دیدنی تبدیل شوند.

صحرا‌ی Death Valley که در شرق ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده است، خشک‌ترین و داغ‌ترین منطقه در کل آمریکای شمالی و یکی از خشک‌ترین‌ها در جهان است. این منطقه در ارتفاع ۲۸۲ فوت زیر سطح دریا (حدود ۸۶ متر) قرار دارد و به دلیل کمبود سطح رطوبت و بارش، تقریباً هیچ نوع گیاهی در آن رشد نمی‌کند و تنها چندگونه‌ی خاص خزندگان هستند که می‌توانند در چنین زیست بومی دوام بیاورند.

شکوه Death Valley ؛ دره‌ی مرگ را تابه‌حال به این زیبایی ندیده بودید

اما حتی دره‌ی مرگ هم برای همیشه مرده باقی نمی‌ماند و رستاخیزی دارد. زنده شدن دره‌ی مرگ معمولاً هر ده تا بیست سال یک بار رخ می‌دهد و در طول این مدت، شرایط آب و هوایی به‌گونه‌ای می‌شود که این دره از Death Valley به دشت گل‌های وحشی تبدیل می‌شود؛ گویا معجزه‌ای رخ داده و قطعه‌ای از زمین جابجا شده است!

زنده شدن دوباره‌ی Death Valley به دلیل رخ دادن پدیده‌ی ال نینو است

این زنده شدن طبیعت منطقه در پی رخ دادن پدیده‌ی آب و هوایی ال نینو (El Niño) اتفاق می‌افتد؛ پدیده‌ای که خیلی از شما طی ماه‌های اخیر درباره‌ی آن شنیده‌اید و اثرات تغییر عجیب آب‌وهوا را در کشور خودمان هم مشاهده می‌کنید. پدیده‌ی ال نینو باعث تغییر در جو دره‌ی مرگ و ابرهای منطقه شده و باعث بارش شدید باران بر سر دره‌ی مرگ در طی فصول زمستان و بهار می‌شود؛ شدت بارش باران به حدی است که باعث جاری شدن سیل و تشکیل دریاچه‌های موقتی می‌شود!

این بارش باران با آرام شدن وزش بادهای صحرایی و گرمای مناسب از سمت خورشید ترکیب می‌شود و باعث بروز یک پدیده‌ی جغرافیایی شگفت‌انگیز می‌شود: میلیون‌ها و شاید میلیاردها بذر گل وحشی که در بستر خاک Death Valley پنهان شده‌اند، سر باز می‌کنند و تبدیل به گل‌های زردرنگ بسیار زیبایی می‌شوند.

شکوه Death Valley ؛ دره‌ی مرگ را تابه‌حال به این زیبایی ندیده بودید

این گل‌های وحشی به دلیل مناطق خشکی که در آنجا رشد می‌کنند و شرایط خاص پرورششان، به شکوفه‌های فوق‌العاده یا «Super Bloom» مشهور شده‌اند. با گسترش رشد گل‌ها، بذرهایشان نیز توسط باد جابجا می‌شود و رفته‌رفته تمام فضای دره را می‌پوشاند؛ گویا خداوند یک قالی زردرنگ را بر روی دره‌ی مرگ پهن کرده است!

عکاس خوش‌ذوقی به نام هارون مهمدینوویچ (Harun Mehmedinovic) که در سراسر کشورهای جهان سفر می‌کند تا مناطق بکر طبیعی و زیبایی‌های محیط‌زیست را شکار کند، در طول مدت‌زمان رشد این گل‌های وحشی، چندین عکس بسیار زیبا از دره‌ی مرگ گرفته است که نشان می‌دهد چگونه یک منطقه‌ی بسیار خشک، بسیار داغ و بسیار غیرقابل‌سکونت به یک بستر زیبا، متعادل و سرسبز تبدیل می‌شود.

جالب است بدانید که پیش‌ازاین هم یک بار در سال ۲۰۰۵ میلادی این پدیده رخ داده بود و Death Valley از آن زمان تاکنون هیچ اتفاق مهمی را تجربه نکرده بود. پیشنهاد می‌کنم در انتها تعدادی از تصاویر زیبایی این عکاس ماهر را در گالری زیر تماشا کنید و لذت ببرید:

گالری تصاویر Death Valley ؛‌ رستاخیز طبیعت مرده

شکوه Death Valley ؛ دره‌ی مرگ را تابه‌حال به این زیبایی ندیده بودید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*