سیستم خنک کننده مایع

5 تلفن با لوله‌های حرارتی و سیستم خنک کننده مایع

وقتی که سامسونگ از گلکسی S7 و S7 edge رونمایی کرد، در اولین کالبدشکافی‌های صورت گرفته، متوجه لوله‌های صاف حرارتی شدیم که در محیط پردازنده تعبیه شده و حکم سیستم خنک کننده مایع را دارند.

این لوله‌ها به عنوان سیستم خنک کننده مایع در پرچم‌داران کمپانی کره‌ای به کار گرفته شده‌اند؛ اتفاقی که در گذشته و در تلفن‌های سطح بالای اکسپریا سونی نیز رخ داده بود. البته پیشگامان این نوع سیستم خنک کننده لومیا 950XL و زد 2 سونی هستند. چندی بعد سامسونگ طی معرفی لانچر بازی جدید، رسما اعلام کرد که پرچم‌داران جدیدش از سیستم خنک‌کننده جدیدی بهره می‌برند:

سیستم خنک‌کننده جدید در این دو محصول به کمک لوله‌های صاف و بسیار نازک پخش‌کننده حرارتی، تلفن و پردازنده آن را خنک نگه می‌دارد. از این پس تنها دغدغه گیمر‌ها، موفقیت و برد خواهد بود…

بدین ترتیب دیگر خبری از نیتروژن مایع در تلفن شما و پمپاژ شدن آن به اطراف پردازنده نخواهد بود. سیستم خنک‌کننده جدید سامسونگ به کمک آب و چرخه جابجایی آن، پردازنده تلفن‌ها را خنک نگه می‌دارد. این چرخه حرارت را به گونه ای منتقل می‌کند که دست کاربر آن را حس نخواهد کرد.

سامسونگ چندی پیش طی مقاله‌ای نحوه عملیاتی کردن سیستم خنک‌کننده جدید خود در پرچم‌دارانش را توضیح داده است. با این حال تمامی تلفن‌های هوشمند از این سیستم و لوله‌های حرارتی آن بهره نمی‌گیرند. در ادامه مقاله به معرفی تلفن‌هایی با سیستم خنک‌کننده قدرتمند و متفاوت خواهیم پرداخت.

پنج تلفن‌هوشمند با سیستم خنک کننده مایع

1- اکسپریا Z5 Premium سونی

در میان سازندگان بزرگ جهان، کمپانی سونی پیشگام در بهره‌گیری از لوله‌های حرارتی جهت کاهش دمای پردازنده تلفن‌های همراه محسوب می‌شود. این شرکت از نسل دوم سری زد پرچم‌داران خود چنین سیستم خنک‌کننده‌ای را به کار گرفته است. پرچم‌دار فعلی این شرکت با تراشه اسنپدراگون 810 نیز لوله‌های حرارتی را درون خود می‌بیند؛ در تصویر زیر نمایی از این سیستم خنک‌کننده را مشاهده می‌کنید. این تلفن که با رزولوشن 4K، بدنه تمام شیشه‌ای و تراشه قدرتمند اسنپدراگون 810 معرفی شده بود، به یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند نیاز داشت تا حرارت را از بین ببرد.

Sony-Xperia-Z5-Premium

2- اکسپریا زد 5 سونی

تنها نسخه پریمیوم از زد 5 سونی با رزولوشن 4K، از سیستم خنک‌کننده درون خود بهره نمی‌گیرد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اکسپریا زد 5 نیز از لوله‌های دوگانه جهت کاهش حرارت پردازنده اسنپدراگون 810 استفاده می‌کند. با این حال خمیر حرارتی فراوانی که در محیط اطراف پردازنده نسخه پریمیوم مشاهده می‌شد، در اینجا قرار نگرفته است.

Sony-Xperia-Z5

3- گلکسی S7 edge سامسونگ

مهندسان کره‌ای در طرح سیستم خنک‌کننده جدید خود نتوانستند لوله‌های پخش‌کننده حرارتی آماده و از قبل طراحی شده بهره گیرند. بدین ترتیب سامسونگ به ساخت لوله‌های مورد نظر پرداخت و با آزمایش آلیاژهای فلزی مختلف در شبکه‌های آن توانست به فرمول موفقیت خود دست یابد. سپس با تعبیه این لوله‌ها در موقعیت مناسب، در حال حاضر رسانایی حرارت در سیستم پخش‌کننده گلکسی S7 edge، حدودا 50 برابر بیشتر از مس خالص است.

4- گلکسی S7 سامسونگ

نسخه کوچک‌تر از نسل هفتم پرچم‌داران سری S سامسونگ از لوله‌های حرارتی مشابه با نسخه خمیده بهره می‌گیرد. لوله‌های این سیستم، حرارت پردازنده تلفن را به صورت بخار آب دور می‌کنند و این چرخه مدام تکرار می‌شود. بدین ترتیب دمای پردازنده (GPU/CPU) تلفن در حین اجرای بازی‌های سنگین بالا نمی‌رود و گیمرها می‌توانند فقط به موفقیت خود فکر کنند.

Samsung-Galaxy-S7

5- لومیا 950XL

مایکروسافت، کمپانی دیگری بود که از سیستم خنک کننده لوله‌ای جهت کاهش حرارت چیپست اسنپدراگون 810 در لومیا 950 XL بهره گرفت. همچنین گفته می‌شود این تلفن از سیستم مشابه خنک‌کننده در تبلت قدرتمند سرفیس پرو 3 الهام گرفته است. مایکروسافت در این باره می‌گوید:

نسخه XL لومیا 950 از لوله‌های حرارتی مایع همیشگی بهره گرفته است که حرارت را در چرخه‌های مداوم خود از محیط پردازنده خارج می‌کنند. این سیستم انتقال حرارت به دستگاه لومیا کمک می‌کند تا عملکرد بهتری را ارائه کند.

آیا شما نیز حین اجرای بازی‌های سنگین، داغ شدن تلفن و پردازنده را تجربه می‌کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم پیرامون سیستم خنک‌کننده تلفن آینده خود بیشتر تحقیق کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ببخشید اما شما امارتون درست نیست . من تعمیرکار موبایل هستم .گوشی سونی ژد 2 اولین بار در جهان اژ این سیستم استفاده کرد

  2. من فکر میکردم فقطs7داره

    • دوست عزیز زد5 اولین گوشیه اندرویدی بود که از لوله های حرارتی استفاده کرد و سامسونگ هم توی اس7 دقیقا از این کار زد5 کپی برداری کرد (سام کلا نوآوری خاصی نداره ولی خیلی خوب بلده کپی کنه خخخ )

  3. گذرواژه فراموش کردم برام بازنشانی کنید